Recenze: KVADRIGA – MEZI DVĚMA OHNI (Lucie Stošková)

Fandové young adult fanfikcí zbystří TEĎ!

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Backstage Books.
Chci zakoupit titul.

Novinkou na českém trhu s fantastikou je kniha Kvadriga: Mezi dvěma ohni od Lucie Stoškové. Je poměrně obsáhlá a hrdě hlásá do světa, že jde o první díl velké série. Anotace láká na epické fantasy dobrodružství, tak se pojďme podívat, zda splnila, co slibovala:

Přestože je anotace poměrně obsáhlá, z děje toho příliš neprozrazuje, takže si dovolím trochu načrtnout situaci. Hned na prvních stránkách se dostáváme doprostřed dramatické bitvy, kolem střílí vražedná kouzla a poprvé se setkáváme s jednou z hlavních postav, jíž je čaroděj Claudius Drake. Řízením osudu je tento mladý muž v průběhu let těžce zraněn, zachráněn a stává se učitelem na škole čar a kouzel. Jeho životní osudy jsou neradostné, a tak přežívá ze dne na den, vleče s sebou náklad viny a nedělá si násilí, pokud jde o to, sdělit svým studentům, co si o jejich působení v akademické sféře a jejich intelektu myslí.

Drake se dostavil bojovně naladěn, rovněž Cellestia nechala bílou vlajku někde ve své komnatě.
„No ne! Vy jste si nakonec vzpomněla, že už tady na vás osmnáct minut čekám?“ přivítal ji jízlivě.
„Jenom osmnáct?“ vydechla naoko zklamaně. „Doufala jsem, že to bude víc,“ uculila se na něj, když se uvelebovala na židli naproti němu.
„Vtipné,“ zavrčel mrazivě a hodil před ni na stůl hustě popsaný pergamen.
„Jak psovi kost!“ vyštěkla zuřivě.
„Příliš mírné označení, řekl bych spíše jako hovniválovi trus!“ ušklíbl se.
„Neměl byste se spíše přeorientovat na zvířecí magii? Entomologie vám jde, pane DOCENTE!“
„Neměla byste se spíš vy přeorientovat na bílou magii, kterou nevyučuji?“ (str. 96)

Jednoho krásného dne nastoupí do školy pět hostujících studentů z jiné univerzity a dny jeho poklidného umírání zaživa jsou sečteny. Začíná vleklá válka o moc a snad i lásku se záhadnou, překrásnou Cellestií. Co se týče v anotaci slibované zkázy světa a boje o to, zda a za jakých podmínek se čtvrtý pán živlů přidá ke čtyřspřeží zla, to je vlastně téma sotva nakousnuté.

Na tomto místě bych ráda podotkla, že se mi na knižních databázích ani v obchodech nepodařilo najít, že by se kniha hlásila k žánru young adult, což je podle mě velká chyba, protože celé dílo je v mantinelech tohoto svébytného žánru naprosto v pořádku. Pokud na něj ale budeme nahlížet optikou klasické epické fantasy, jíž se tváří být, máme tu problém.

První věcí, které si průměrně sečtělý čtenář všimne, je fakt, že svět nápadně připomíná Harryho Pottera. Hůlky, košťata, hypogryfové, škola čar a kouzel, temný pán a jeho následovníci Morsvirové, latinsky znějící zaklínací formule, občas lehce panoptikální detaily v architektuře a pseudotechnice atd. atp. A hlavní postava Claudius Drake. Předpokládám, že nejsem sama, koho obzvlášť v souvislosti s jeho poněkud nepříjemným vyučovacím stylem napadne naprosto okamžitě, v kom má předobraz. A najednou jsme spíše v ranku fanfikcí než klasické fantasy.

Kývla, otočila se a byla pryč. Drake za sebou zabouchl dveře, třemi dlouhými kroky dochvátal ke knihovně a ještě třesoucí se rukou vytáhl velmi tlustý svazek z druhé police s názvem Encyklopedie jedů mýtických bytostí a jak si s nimi poradit. Ano, třesoucí se rukou, tou, kterou během celého rozhovoru skrýval za zády a dlaň zatínal v pěst, aby se uklidnil a neumožnil tak štítonošce rozpoznat, jak moc je rozrušen jen z její pouhé přítomnosti. Nalistoval příslušnou kapitolu, sjel prstem na potřebný odstavec, aby se ujistil, že si všechny přísady pamatuje správně, pak sklapl desky k sobě a vydal se do velkého skladu v prvním patře hlavní budovy resky pro další ingredience. (str. 225)

Ve chvíli, kdy na Univerzitu čar a kouzel Medey kolchidské ve Wolftownu přichází nová studentka Cellestia Aspenová, se začíná rozvíjet komplikovaný emotivní vztah mezi ní a Claudiem, který dokonale naplňuje standardy young adult romancí. Je melodramatický, velmi zdlouhavý, plný nepochopení a patosu, arogance na straně jedné a hlubokého sebemrskačství na straně druhé. Pro milovníky YA něco, na čem si budou bezesporu ujíždět, protože tohle se autorce podařilo dokonale.

A najdou se i další detaily, které určitě velmi ocení milovníci YA: postavy ne zcela logicky pocházející z nejrůznějších etnik, minimálně jedna z důležitých postav má homosexuální orientaci, jiná je pro jistotu patrně bisexuální, v areálu školy se nachází „modlitební ulička“, v níž vedle sebe koexistují chrámy několika hlavních světových náboženství, aniž by bylo bráno v úvahu, že by se patrně některá z nich navzájem nesnesla (a to je ten nejmenší problém, neboť by se patrně nesnesla ani s tímto kouzelnickým světem jako takovým) a jiné oblíbené žánrové prvky.

Svět Kvadrigy trochu pokulhává. Půlka je vypůjčená z Harryho Pottera a to už bohužel fakt, že velká část detailů a mytologie je vymyšlena originálně a jinak, prostě nepřebije. Detaily z místopisu a biologie místní fauny a flory jsou místy půvabné a vtipné, jenže magie funguje jako deus ex machina aneb bude to, jak autorka mávla perem. Kdyby svět stál pořádně na obou nohou, mohl být čtenář ušetřen mnoha zbytečně komplikovaných výkladů, v nichž se dá občas ztratit.

Co se týče popisů, jsem rozpačitá. Nedokázala jsem si podle nich vytvořit stabilní představu o postavách. Zmítala jsem se mezi obrazem kouzelníků v tógách dle antického vzoru – to když na sebe hned v úvodu čarodějové volají svými řecky znějícími jmény a nad hlavami se jim vznáší pegas, vzpomínkou na filmy o Harrym Potterovi a jeho školní uniformy a šokem z toho, že hlavní hrdinka se školou promenáduje na vysokých kovových podpatcích a táhne za sebou několikametrovou vlečku gotických šatů.

Tempo vyprávění je pohodové, jak se na správnou YA sluší. Nikam se tu nespěchá, takže je čas dokonale čtenáře seznámit s každým zákrutem duše hlavních i několika vedlejších postav, epizodní akční scény jsou navlečeny na nit příběhu spořádaně jedna za druhou jako korálky, děj plyne pěkně a ráda bych pochválila práci s postupným odhalováním tajemství, které obestírá oba hlavní hrdiny.

Stále bylo co objevovat a některé střípky skládačky jejich životů byly poměrně překvapivé. Přestože je kniha dlouhá a nepatřím zrovna k milovníkům YA, přečetla jsem ji během pouhých několika dní a zajímalo mě, jak dopadne.

Jazyk díla je směsicí spisovné češtiny a mladistvých vyjadřovacích prostředků, což odpůrce anglicismů (resp. stylistických nešvarů přejatých z doslovných překladů angličtiny) někdy trochu praští do očí. Opět jedno potvrzení, že jde především o čtení pro náctileté. Korektor v nakladatelství se mohl snažit trochu víc a možná stálo za zvážení, zda bylo nutné použít u vybraných výrazů uvozovky. (Dle mého názoru nebylo, vždy je jasné, že jde o nadsázku nebo ironii.) Určité rezervy vnímám, i co se týče řečového charakteru postav, na kterém by se dalo více zapracovat.

Cellestia došla k Patrikovi, který jí pomohl zprovoznit miniaturní zařízení, jež nyní trčelo před jejími ústy. Pak se otočila směrem k ochozům, aby se připravila ke zpěvu, a Lucretiovi při pohledu na ni doslova spadla čelist. Hleděl na ni jako student medicíny na jedničku z anatomie ve svém indexu. Ozvala se krátká předehra a Cellestia se dala do zpěvu.
Mám co říct, tak mě poslouchej,
zlu teď přísahej,
vnímej sílu temnoty v nás,
stůj, neutíkej! (str. 157)

V příběhu se vyskytují také pasáže veršované. Jde o texty písní nebo proroctví. Pokaždé nesou nějakou důležitou informaci, ale stylisticky mě příliš nenadchly.

Příběhem provází několik černobílých ilustrací, které ho efektně doplňují, a obálka je také velmi zdařilá, využívá symboliky zmíněné několikrát v příběhu a vypadá tajuplně a dramaticky.

Své dojmy z knihy Mezi dvěma ohni bych shrnula asi takto: Funguje velmi dobře, je-li brána s nadsázkou jako romantická oddechovka pro mladé duchem, a milovníci fanfikcí si ji patrně nadšeně vychutnají.

S doporučením v rámci epické fantasy bych byla opatrná, jelikož se obávám, že nenabízí úplně to, co čtenář klasické fantastiky od knihy s touto anotací a obálkou čeká. Mohl by mu chybět propracovanější svět, akce zaměřená jiným směrem a naopak mu pravděpodobně budou přebývat šroubované vztahy a přepjaté charaktery.

Zdroj: FB autorky

Spolupráce čtyř vládců živlů, služebníků zla, by se dozajista stala zkázou celého magického světa! Zatím jsou však jen tři, protože čtvrtý se k nim odmítá připojit. Podaří se mu zvítězit nad silou zbylého ďáblova trojlístku? Snad mu v tomto boji pomůže mladý vysokoškolský docent Claudius Drake, který ale už deset let zápasí s vlastními démony. Do jeho života však právě nyní vstupuje někdo, jehož úkolem je provést Drakea trnitou cestou vyrovnávání se s jeho děsivou minulostí. Novopečená asistentka Cellestia mu svou soustavnou přítomností v jeho pracovně doslova pije krev. Jak ale zkrotit tuto zpupnou bytost, ukázat jí, kdo je tady pánem, přitom se do ní nezamilovat a nezměnit nakonec sám sebe? Těžko! Claudius by o tom mohl vyprávět!

Nakladatelství: Backstage books
Série: Kvadriga (1.)
Ilustrátor: Martin Stehlík