O dívce, která se vymanila z osidel systému
Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz.
Chci zakoupit tento titul.
„V tomhle městě se něco stalo s pamětí.“ (citace z 52% knihy)
Leonardova manželka Ágnes se ztratila. Měl by po ní začít pátrat, ale kde začít? Jejich syn Levi to ví s naprostou jistotou. Sklep! Tak totiž zněla matčina poslední slova, než ji odvlekli muži v zelených pláštích. Proto společně převracejí cihlu po cihle, až nakonec Leonard odkryje tlustý, hustě popsaný sešit. A nestačí se divit… Znal vůbec někdy vlastní ženu? Nebo svoje město?
„Pozoruju skleněnou zeď a znovu se udiveně ptám: proč ten oceán nikoho nezajímá? Proč nikoho nezajímá, co je za tou zdí?“ (citace z 34% knihy)
V knize převažuje ich-forma minulého času, vystupují v ní celkem tři vypravěči a každý si bere na starost jednu část. Úvodní kapitola patří Leonardovi, závěrečná Levimu a největší prostor je samozřejmě vyhrazen Ágnes, která k nám promlouvá skrze svůj deník. Jenže tento formát s sebou přináší různá úskalí! Postava přece nemůže psát a utíkat zároveň; nemůže psát, když je tma... A přesto autorka zvolila pro pár akčních pasáží ich-formu přítomného času, čímž možná dodala textu na naléhavosti, ale propadla se při tom do obří logické díry. Také se často opakují slova, leč příčinou bude spíše než nedostatečná slovní zásoba zkušené autorky jednoduchost a lehká nepříčetnost hlavní hrdinky (nicméně nevíme, zda taková bývala vždy, nebo její chování způsobil až incident ve skladišti a ztráta paměti).
„A já míjela jiné deštníky bez toho, že bych zjišťovala, kdo se pod nimi schovává. Bylo mi to jedno. Spěchali jsme do práce. V našem skleněném městě. Každý se svým deštníkem a každý sám za sebe. A ten déšť shůry nějak smutně a svěže truchlivě spojoval naši anonymitu.“ (citace z 61% knihy)
Zajímavostí je, že neznáme přesný věk protagonistky. Může jí být stejně tak osmnáct jako osmadvacet. Často jedná impulzivně, pokouší se vypátrat pravdu o sobě a o městě, aniž by měla pořádný plán... a do toho řeší vztahové dilema. Přestože potkává svého budoucího manžela, odkudsi se vynoří tajemný Vincent z odboje. V příběhu vystupují i další postavy, prostřednictvím nichž se řeší vedlejší dějové linky a všeliké problematiky (žárlivost, nevěra, hádky, manipulace, odcizení aj.).
Charaktery snad působí poněkud vykonstruovaně, ale to byl nejspíš účel, neb je tak zformoval systém – a navíc na onu stereotypnost Ágnes přímo poukazuje (např. když svou kolegyni drbnu pojmenuje „paní Povídavá“ nebo kritizuje vyumělkovanou krásu modelky). Co se mužů v zelených pláštích týče, ti jsou jednu chvíli bezpečnostními složkami, druhou doktory... Dá se tedy usuzovat, že zastávají různé důležité posty? Mezi nimi a ostatními postavami každopádně neprobíhá žádná větší interakce, spíše hrají roli strašáků zpovzdálí.
„Co se děje v noci, kromě toho, že svítí měsíc a že se spí? V noci se miluje. V noci se vzdychá v náručí. V noci se sténá z očí do očí.“ (citace z 15% knihy)
Skleněným městem se šíří prázdnota, které si ale nikdo nevšímá. Snad jen Ágnes tuší, že něco není v pořádku. Jednoho dne se probudí na zvláštním místě, neví, jak se tam ocitla ani kým byla předtím. Podaří se jí utéct zpět dolů do skleněného města. To ale přijde Ágnes zvláštní a raději se ukrývá a začne si psát deník. Píše o všem, co zažívá, o svých snech, o mužích, které potká, a o divném místě. Podaří se jí zjistit, co se s ní stalo, kým byla předtím a proč je skleněné město tak zvláštní?
Komentáře
Okomentovat