Recenze: VTIPNÉ KAŠE (Věra Strnadová)

Vtipné kaše – namíchejte si ty vaše!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Smart Press

Publikace Vtipné kaše vyšla u nakladatelství Smart Press již podruhé. Nemohu porovnávat s předešlou verzí, ale dle zadní strany knihy je titul doplněný o nové informace i další skvělé recepty. Co se týče autorky Věry Strnadové, tak na webu nakladatelství je k dispozici její medailonek, kde se dozvíte, že se jedná o úspěšnou foodblogerku, průvodkyní vědomou výživou těla i duše, lektorku workshopů a kurzů vaření atd. Věra Strnadová je všestranná a věnuje se opravdu mnoha možnostem, které život nabízí, ale obvykle se to točí kolem zdravé výživy. Mohli jste ji vidět i v pořadech Dobré ráno či Sama doma.

Po otevření knihy je už na první pohled zřejmé, že po grafické stránce je dotvořená do detailu a neodolatelná. Už předsádka je stylová, v béžové barvě, obsahuje citáty zobrazené na široko v zakulaceném fontu písma. Následuje velká fotografie usmívající se Věry Strnadové a poté obsáhlý obsah. Nechybí samozřejmě ani úvod, ve kterém se autorka trochu zpovídá o tom, jak se snažila žít zdravě, a přitom žila nevědomě. To až později se napojila na sebe sama a své zkušenosti vám ráda předává.

Jak s kuchařkou vařit a přitom se bavit

Už v prvním odstavci vás Věra Strnadová nabádá k použití propisky a dopsání informací, pokud vám v knize náhodou něco bude chybět či ji budete chtít obohatit o své vlastní pokroky, recepty atd. Což je skvělé, protože tak se stává kuchařka opravdu vaší a můžete ji pak předávat, jako se dříve předávaly kuchařky obohacené o množství zajímavostí. Mimo klasických informací, které zřejmě běžné kuchaře nepřekvapí, se přistupuje také k návodu, jak snadno, účinně a rychle ohřát kaši, aniž by zůstala v tuhém stavu. Autorka se s vámi také dělí o základ své spíže.

Historie kaše

Prakticky jednostranný náhled do historie kaše, okořeněný o zajímavosti. Pokud jste se o téma nikdy nezajímali, rozhodně si počtete. Netuším, jestli vás něco překvapí, pokud už načteno máte.

Pět prvků a šest chutí

Věra Strnadová se s vámi dělí o zkušenosti a informace z ájurvédské kuchyně a zajímavě vám ji přibližuje. Pro mě to rozhodně bylo to nejzajímavější a nejpůsobivější, co jsem se dozvěděla, a věřím, že máte-li zájem o zdravou výživu, budete se i nadále o ájurvédu zajímat. Samozřejmě pokud se nebudete chtít oddávat této kuchyni, nemusíte a můžete vařit podle receptů, aniž by vás tohle učení zahlcovalo. K této kapitole patří také rozepsání chutí, což je opravdu působivé a atypické a mnozí z vás na to jen tak v kuchařkách nenarazí. To tak nějak splývá s kapitolou Namíchejte si kaše na míru.

Asi není nutné blíže hovořit o tom, co se skrývá pod pasážemi, protože název je všeříkající, ale přitom jde autorka poměrně do hloubky a hodně vás poučí. Je fakt, že autorka vám toho představí opravdu hodně a právě díky tomu, jak moc se věnuje faktům, publikaci nelze zařadit mezi běžné kuchařky. V této knize se opravdu hodně poučíte, naleznete množství informace, které jste neznali. Věřím, že nejen mně, ale i vám Věra Strnadová rozšíří obzory.

• Obiloviny
  • Tekutiny
  • Sladidla
  • Důvtipné doplňky
  • Tuky a oleje
  • Koření a bylinky

Co se týče Receptové části, tak se dělí na Základní recepty, Sladké kaše, kterých je podle obsahu přesně dvacet sedm. Také nechybí kapitola Slané kaše, která má k dispozici celkem devatenáct zajímavých, tradičních i netradičních receptů.

V závěru vás čeká pasáž Inspirace ke kombinacím a balení kaší na cesty.

Kuchařka je perfektní, dotvořená do detailu. Graficky okouzlující, až oči přechází. Nepostrádá fotografie, a to nejen jídel, ale také doplňujících fotografií, které jsou buďto na stránku, či dvojstránku. Informace vás najednou mohou zahltit, jelikož je jich tam opravdu mnoho, a tak doporučuju pročítat po částech a pěkně autorčino učení vstřebávat, protože tento typ přednášky je skutečně vábivý, pozoruhodný a při vaření vše rozhodně využijete. Jestli vás téma zajímá, tak už vůbec není nad čím váhat, protože v tomto případě opravdu nejde jen o recepty.

Co se týče receptů, tak máte jak tradiční, tak i netradiční recepty, na něž nakoupíte ingredience v běžném obchodě či je nasbíráte na vlastní zahrádce. Autorka mnohokrát předává recept, kdy vaří s čerstvými surovinami, takže si recepty můžete rozdělit i podle ročních období.

Vtipné kaše jsou publikací, kterou bych já osobně doporučila nejen všem, kteří kaše mají rádi, ale také maminkám, jelikož kaše jsou zdravým pokrmem pro děti. Já jsem byla nadšená, že jsem si mohla rozšířit obzory, počíst si a poučit se, a ke všemu vyzkoušet recepty, z nichž mnoho zařadím do jídelníčku naší rodiny. Nejvíce se u nás uchytily sladké kaše, ale já osobně jsem dala přednost těm slaným, které mě opravdu báječně překvapily a byly pro mě často neznámými. Užijte si vaření s Věrou Strnadovou a nechte se unášet oduševnělým vařením.

Kaše jsou hitem zdravé výživy číslo jedna pro maminky před i po porodu, pro malé i větší děti, ale i celou rodinu a postaví vás na nohy!

Jejich kouzlo tkví ve snadné přípravě a výživové hodnotě, ovšem také v rozmanitosti chutí a rafinovanosti kombinací všemožných surovin. S pomocí této knihy vykouzlíte během chvilky sladkou či slanou kaši přesně podle svého gusta. Naučíme vás vařit kaši jahelnou, čirokovou, pohankovou, ale třeba i kaši z quinoy či teffu.

Namíchejte si tu vaši, kterou budete zbožňovat!

Nakladatelství: Smart Press
Žánr: kuchařky, zdravá výživa