Recenze: S KOMENSKÝM DO KOMIKSU (Klára Smolíková)

Vzhůru do únikovky aneb Komenský tak, jak ho neznáte

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.
Chci zakoupit knihu S Komenským do komiksu.

Spisovatelka, scenáristka a lektorka Klára Smolíková se svými publikacemi snaží čtenářům zprostředkovávat historické poznatky zábavnou a čtivou formou. To je také jeden z důvodů, proč po jejích knihách, určených především dětem a mládeži, rád sáhne i leckterý dospělý. Do jaké míry jsou tituly úspěšné, dokazují pravidelné čelní příčky ve čtenářských anketách i odborných porotách.

Rok 2020 byl pro autorku  po pracovní stránce mimořádně šťastný, vydala hned šest knížek. Jednou z nich je S Komenským do komiksu z nakladatelství Portál, na kterém pracovala s dalšími odborníky a který vznikl téměř současně se stejnojmennou výstavou v Národním pedagogickém muzeu, probíhající v rámci oslav 350. výročí úmrtí (2020) a 430. výročí narození (2022) J. A. Komenského.

Když se řekne J. A. Komenský, většině dětí (i dospělých) se vybaví okřídlené označení „Učitel národů“ a  strohé informace ze školních lavic. Osvícenějším je možná známý 28. březen, kdy slavíme Den učitelů a vyhlašujeme výsledky ankety o nejoblíbenějšího učitele – Zlatý Ámos. Ale čím je osobnost Komenského tak  významná? Co o něm vlastně víme? Není to jen nudný starý pán, jehož věhlas přesáhl kdysi hranice, ale současným dětem dnes nemá co říci? Po dočtení knížky S Komenským do komiksu si to už nikdo myslet nebude. Klára Smolíková se chopila výzvy a rozhodla se Učitele národů přiblížit čtenářům jako člověka z masa a kostí, jeho život, dobu i dílo propojila s přítomností a vše přetavila do živého současného příběhu

Filipa chce své dvanácté narozeniny oslavit ve velkém stylu a pro spolužáky uspořádat zahradní párty. Plán jí ale zhatí nepříznivé počasí. Vztahy ve třídě jsou na bodu mrazu, a ke všemu mají protivnou učitelku. A jak se nejlépe zase stmelit? Vypadnout ze známého prostředí a zažít pořádné dobrodružství, proto pozve spolužáky na účast v únikové hře Cesta z labyrintu. Děti musí plnit úkoly a hledat klíče, aby v časovém limitu mohly projít několika místnostmi a dostat se ven. Brzy však zjistí, že únikovka si žije vlastním životem a připraví si pro ně nejedno překvapení. Jsou chyceni v časoprostorové smyčce 17. století a setkávají se se samotným Janem Amosem Komenským. Poznají předsudky od skutečnosti? Podaří se jim včas nalézt cestu z labyrintu a skrze Učitele národů objevit klíč k vzájemnému pochopení a zlepšení vztahů se spolužáky i třídní učitelkou?

Vlast se mi stala bludištěm, ve kterém jsem jako myš kličkoval a zachraňoval, co se zachránit ještě dalo. (str. 31)

V celém vyprávění se střídají kapitoly s děním před únikovou hrou a během ní, s  psanými zápisky o životě očima Jana Amose Komenského a komiksem, který události v předchozí části doplňuje. Vyprávění můžete číst jako souvislý text i jednotlivé celky samostatně. Dohromady však tvoří propojený a promyšlený komplex, který do sebe krásně zapadá.

Hned v úvodu komiksových částí jsou připomenuty zajímavé Amosovy myšlenky či citáty. Občas je sice trochu obtížnější zorientovat se, jakým směrem jednotlivé stripy vlastně jdou, ale daleko důležitější je, že čtenáře nečekají žádná suchopárná data, ale poutavé, živé a „nadupané“ informace i zajímavosti z Komenského života. Dozvíme se tak o jeho dětství, studentských i učitelských letech, povaze a vztahu k lidem, zálibách, víře, převratných myšlenkách, vizích i jeho díle. Ale seznámíme se také s jeho rodinným životem a dějinnými souvislostmi.

Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem. (str. 115)

V duchu Komenského zásad „škola hrou“ je kniha prodchnuta také kvízy a hádankami, které napomáhají utřídění poznatků a jejich zasazení do širších souvislostí.

Text je čtivý, napínavý, tajemný, místy až strašidelný, nechybí však ani pasáže k zamyšlení či pro lehké pobavení. Komiksové části mají dar ukázat složité věci jednoduše. Na malém prostoru ukážou kresby víc než obsáhlý popis slovy. Vidíme, jak probíhala výroba knihy, co se v 17. století nosilo, jaké existovaly způsoby dopravy. Komenský by z této názorné, přehledné i zábavné knihy měl určitě radost.

Z textu odhalujeme osobnost tohoto výjimečného člověka. Chtěl překonat bariéry mezi jazyky, přáteli, slovy i obrazy, propojit vědomosti i myšlenky. Je neuvěřitelné, že už v 17. století předpovídal dobu e-mailů, Googlu, Facebooku i Instagramu!, což je v titulu výstižně a názorně ztvárněno.

Stejně jako krůček po krůčku odkrýváme život a dobu Jana Amose, poznáváme i vnitřní svět pestrých a protikladných povah dětských hrdinů. Každý má své slabosti i silné stránky, které je třeba odhalit. Děti skrze Komenského poznávají samy sebe a leccos si díky němu uvědomí.

„Myslel jsem, že budeme hledat cestu z bludiště, ale teď chápu, že to bylo myšleno jinak. Celá tahle doba se chová jako labyrint.“ (str. 60)

Na příkladu chování dětí zjišťujeme, že předsudky nemusí být vždy pravdivé. To, že zrovna nenosíte oblečení podle poslední módy či zda působíte uzavřeně, nepřístupně či jako šedá myška, nic nevypovídá o tom, jaký člověk ve skutečnosti jste. Třeba toužíte po porozumění nebo kamarádech stejně jako ostatní, jen neznáte cestu, jak toho docílit. Dobrá vyřídilka nemusí znamenat vždycky problémy, ale schopnost nenechat si líbit věci, které jsou nám nepříjemné. Tělesná vada nerovná se stigma, za které se musíte stydět. Čtení nemusí být vždycky nuda, v každé knize můžeme nalézt zábavu i podnětné myšlenky i souvislosti pro život. Je důležité mít jasno v tom, co je skutečně důležité. Co pro jednoho znamená problém, pro druhého může znamenat výzvu a příležitost ke změně, je třeba vidět to dobré a pozitivní v životě i v sobě samém.

„Zuzi, ty dnes válíš!“ složil jí poklonu Vávra. I když šaškoval, myslel to upřímně. Vlastně si Zuzany nikdy příliš nevšímal, vnímal ji jen jako kamarádku Filipy, kterou naopak bral stoprocentně. Vedle sebevědomé a praštěné Filipíny působila Zuzka vždy jako někdo do počtu. Takový přívažek, se kterým jsou spíš potíže. Když ve stanu rozbila to sklo a ještě si rozřízla nohu, protože si nevzala pořádné boty, vůbec ho to nepřekvapilo. To byla typická Zuzana. Jenže teď už to byla podruhé ona, kdo rozlouskl úkoly labyrintu! Možná ji celou dobu podceňují a jediná Filipa chápe, co v té holce je.  (str. 34)

Titul komplexností poznatků daleko přesahuje rámec průměrné naučné publikace. Slučuje v sobě encyklopedii, biografii, komiks i dobrodružný příběh, potěší každého čtenáře, který se chce čtivou a zábavnou formou o Komenském či jeho době něco dozvědět. Může za to poutavý text, živé větší i komiksové ilustrace Lukáše Fibricha a opravdu zdařilé i pečlivé grafické provedení.

Velký formát vás možná na první pohled vyděsí, ale právě díky němu vynikne již zmíněná výtvarná stránka. Naskýtá se nám tak možnost potěšit se velkolepou mapou Moravy či Komenského putováním Evropou.

Stejně jako nakonec dětští hrdinové, i já jsem byla z únikovky nadšená. Seznámila jsem se s možnou podobou těchto populárních kratochvil a připomněla si, co pro náš národ Komenský znamenal a jakou inspirací pro každého člověka jeho osobnost může být, a to i v dnešním světě. Díky této knize se už děti nemusí na Učitele národů koukat s nedůvěrou, ale s chutí se začíst a objevit nečekané informace i souvislosti. Mohlo by se zdát, že je titul určen především pro děti od 9 let, ale dokáže oslovit všechny zájemce bez rozdílu věku. Veškeré informace zřejmě devítiletí nepochytí, ale s pomocí dospělých to zvládnou. Titul bych doporučila také učitelům pro zpestření výuky i jako inspirativní čtení ve volném čase. Tato publikace představuje jednu z nejlepších knih pro děti a mládež, kterou jsem tento rok četla, a dle mého názoru je horkým kandidátem na příští Zlatou stuhu. Právem si ji zaslouží. Ale jen z vyprávění se taková jízda pochopit nedá. Ta se musí zažít!

Na únikovou hru se Filipa těšila. Vybrala si ji na oslavu narozenin a ten nápad spolužáky nadchnul. Dokonce i Vavřinec, řečený Vávra, pozvání přijal. Nejsou ve třídě kdovíjaká parta. Ani učitelé u nich neučí rádi.

Filipa předem nezkoumala, proč se hra jmenuje „Cesta z labyrintu“. Vlastně jí bylo jedno, jakou únikovku si zahrají, pro všechny to byla premiéra. Dostat se z lodní kajuty ještě šlo, ale další místnosti jsou těžší a těžší, a ne každá nápověda jim pomáhá. Hráči mají podezření, že se hra chová jako živá. Nebo se do ní tak zabrali?

Postupně parta zjišťuje, že kromě nalezení klíčů se jim s každou místností otevírají průhledy do života podivného muže v černém, který snad nikdy nespí a neustále má hlavu plnou plánů. Největší hádankou, jejíž rozluštění je klíčem k cestě ven, je totiž sám Jan Amos Komenský. Uniknou z jeho labyrintu?

Příběh Filipy a jejích spolužáků se odehrává během jediného dne stráveného únikovou hrou. Pátrání v jednotlivých místnostech však není završeno jen vyřešením hádanky a nalezením klíče, ale také komiksovým příběhem ze života Jana Amose Komenského.

Nakladatelství: Portál
Žánr: literatura pro děti
Počet stran: 144