Recenze: NOVÁ BIOKUCHAŘKA HANKY ZEMANOVÉ (Hana Zemanová)

Jak jíst v souladu s přírodou

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Smart Press.

Chci si koupit tuto knihu.

Knihy Hanky Zemanové by se daly označit za vlajkovou loď nakladatelství  Smart Press, s to díky krásnému grafickému zpracování, zaměření na moderní gastronomii a zdravou výživu. To všechno jsou totiž znaky edičního portfolia Smart Pressu. Zkrátka, pokud rádi listujete kuchařkami plnými originálních receptů a foodstylingových fotografií, z nabídky tohoto nakladatelství si jistě vyberete. Jedním z nejvyhledávanějších titulů je Nová biokuchařka Hanky Zemanové, která vyšla v roce 2016 a v reedici v roce 2019. Známá propagátorka zdravé výživy, ekologického zemědělství a vaření z biopotravin sepsala knihu nabitou informacemi, osobními doporučeními, rozhovory se zajímavými osobnostmi a v neposlední řadě recepty. My si publikaci představíme v následující recenzi.

Pokud se zajímáte o zdravou výživu, jméno Hanky Zemanové vám jistě není neznámé. Autorka tří úspěšných knih (Biokuchařka, Bioabecedář, Nová biokuchařka) už více než patnáct let propaguje zdravý životní styl a učí nás vařit z kvalitních biopotravin. S tím úzce souvisí její láska k přírodě,  zájem o ekologické zemědělství a rozhodnutí žít na venkově, které před několika lety učinila.

Nová biokuchařka Hanky Zemanové měla být původně aktualizovaným vydáním úspěšné Biokuchařky z roku 2005. Při přípravě knihy však vyvstala potřeba reflektovat změny, k nimž za více než deset let v oblasti zdravé výživy a trhu s biopotravinami došlo. A tak nyní držíme v rukou úplně novou, rozsáhlou publikaci, která nám pomůže zorientovat se mezi moderními výživovými trendy a mnohdy protichůdnými informacemi a doporučeními. A také nám poradí, jak si vybírat kvalitní suroviny a nabídne spoustu moderních receptů, v nichž se snoubí důraz na přirozenost, jednoduchost a chutnost.

Čtenářům se v textech jednotlivých přehledně koncipovaných kapitol dostane základního populárně naučného výkladu (například o tzv. superpotravinách či o projektu Zdravý talíř), ale také subjektivních názorů jak od autorky, tak od odborníků, kteří k tématům mají co říci. Ke slovu se mimo jiné dostává specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková nebo třeba manželé Strnadelovi, zabývající se celostní medicínou.

V inspirativních textech autorka šíři osvětu propagací ekologického zemědělství, které srovnává s tím konvenčním, majícím negativní dopad na kvalitu půdy, životní podmínky hospodářských zvířat a v neposlední řadě na výživovou hodnotu potravin. Některé informace, které jsou čtenářům předkládány, jsou doslova šokující, avšak bohužel pouze odrážejí realitu.

Zvířata žijí ve velkochovech v nepřirozených podmínkách. Mají koncentrovanou stravu, nedostatek pohybu, trpí absencí slunečního svitu i čerstvého vzduchu. Přirozeným důsledkem je snižující se imunita, vysoká nemocnost, deformace končetin, záněty osrdečníku či plic. Aby tyto podmínky zvířata přežila až do porážky, je z důvodu velké koncentrace oslabených zvířat často nutné předepisovat antibiotika plošně všem zvířatům. (str. 81)

O to více pak čtenáře potěší a uklidní rozhovory se zemědělci či výrobci potravin, kteří se rozhodli čelit často až nelítostnému potravinářskému průmyslu svou filozofií kladoucí důraz na přirozenost a kvalitu. Hanka Zemanová se po letech vrací na ekologické farmy, aby si s majiteli popovídala o cestě, kterou urazili při budování rodinného, pro přírodu šetrného byznysu. Rozhovory pak napomáhají propagaci konkrétních značek. Autorka zmiňuje prověřené výrobce biopotravin a tím se zároveň zaručuje za kvalitu jejich produktů. Přiznaná reklama je věc, kterou jako spotřebitel hodnotím velmi kladně.

Informace jsou v textu řazeny velmi systematicky a přehledně. Pokud se čtenář bude chtít vracet ke konkrétní pasáži, nebude mít problém se zorientovat. Ocení také praktická doporučení, rady,  uveřejněné odkazy na webové stránky, e-shopy a tipy na knihy. Publikace slouží také jako výborný odrazový můstek pro všechny, kteří svět zdravé výživy teprve objevují.

Kniha má potenciál pozitivně formovat postoje a měnit i stravovací návyky českých čtenářů. Teoretický výklad, rozhovory i recepty jsou psány tak, aby byly čtivé a zároveň srozumitelné. Když k tomu připočteme krásné fotografie a půvabný grafický design, máme před sebou knihu, která patří k takzvaným „must have“ všech zájemců o zdravou výživu.

Druhá část knihy sestává z konkrétních receptů. Ty jsou systematicky seřazeny do kategorií, na něž odkazuje úvodní obsah knihy. Podle jednoduchých návodů si můžete připravit delikátní pokrmy od polévek přes obědy a večeře až po sladká jídla a zdravé dezerty. Prim samozřejmě hraje zelenina, bezmasým jídlům je věnována celá kapitola. Maso autorka také neopomíjí. ale pracuje pochopitelně jen s tím v biokvalitě. A to stejné doporučuje i čtenářům. Těm nabídne i pestrou nabídku rozmanitých příloh, mezi nimiž si nepochybně vyberou také celiaci. Ze sladkých pokrmů, které kniha představuje, jmenujme třeba tvarohový dort s ovocem nebo jahelné šišky s mákem.

Jídla, která si díky biokuchařce můžeme připravit, jsou rozmanitá, chuťově vyvážená a poměrně jednoduchá na přípravu. Při volbě ingrediencí autorka vybírala mezi snadno dostupnými. Pokud nemáme zahrádku, většinu z nich si můžeme koupit na farmářských trzích či v potravinách se zdravou výživou. Složitější je to samozřejmě s dostupností biomasa, nicméně autorka v úvodní části knihy čtenářům poradí, kde si tuto kvalitní surovinu zajistit.

Nová biokuchařka Hanky Zemanové je inspirativním čtením pro všechny zájemce o zdravou výživu. Dala by se označit přímo za bibli všech spotřebitelů biopotravin. Publikace otevírá dveře do světa ekologického uvažování, fair trade přístupu a vaření z kvalitních surovin. Díky kvalitní nakladatelské práci se dílo zařadí mezi skvosty vaší poličky s kuchařkami.

O čem je kniha Nová biokuchařka Hanky Zemanové?

Kompletně přepracované vydání nejprodávanější knihy o biopotravinách a zdravém vaření po deseti letech. Autorka se rozhodla svou původní Biokuchařku přepracovat a rozšířit tak, abyste v ní našli aktuální informace o biopotravinách, nových výživových trendech (raw, bezlepková strava, superfood aj.) i ekologickém zemědělství a mohli z ní čerpat inspiraci pro svůj každodenní život. Kniha je určena i pro začátečníky v oblasti zdravého vaření a i těm, kteří už mají původní vydání doma.

Nakladatelství: Smart Press
Rok: 2019
Žánr: kuchařka