Recenze: KOLYMSKÝ PŘÍZRAK (Petr Procházka)

Vraždy malých chlapců v drsném ruském prostředí

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy

Není to tak dávno, co jsem vám představila autorovu novinku Vorkuta. Uplynulo pár měsíců, o Petru Procházkovi žádné nové dohledatelné informace stále nejsou, ale přichází s dalším titulem z mrazivého Ruska. Detektivní krimi s prvky thrilleru i nyní vychází u nakladatelství Martin Koláček – E-knihy jedou.

Viktor Krutov již dávno není aktivním policistou. Službu musel nuceně pověsit na hřebík, a tak mu nic nebrání naplno se věnovat lovu a popíjení své oblíbené vodky na chatě mimo civilizaci. S penězi je na tom o něco hůř a jeho koníček je mu zároveň obživou. Vše se změní s příchodem jeho bývalého druha ve službě a velkého kamaráda Nikity. Předem je jasné, že ho nenavštívil jen pro přátelské popovídání.

Slepé rameno řeky Kolym po dlouhé době částečně rozmrzlo a začalo odkrývat hrůzné nálezy – mrtvoly malých chlapců, u kterých to vypadá, že příčinou smrti bylo vyhladovění. Nikita je pod vlivem velkých politických tlaků, protože v rámci politické kampaně by starostovi velmi prospělo, aby se mohl prezentovat jako ten, za jehož vlády bylo spravedlnosti učiněno za dost. Nikita si tedy vzpomíná na svého starého druha, který byl ještě ze staré školy, a věří, že právě on by mu mohl s případem pomoci.

Vměšování politiků do vyšetřování zažil za svoji kariéru nespočet. Ohýbání pravdy ku prospěchu někoho jiného, odsouzení nevinného či záměrné tutlání nechtěného výsledku, tak to vše byla specialita minulého režimu. Myslet si, že vše skončilo v devadesátých letech, bylo očividně více než naivní. (z 32 %)

Ve Vorkutě, a není tomu jinak ani v tomto případě, jsou atraktivně popsány ruské kulisy. Cítíte chlad, drsnou přírodu, ale i lidskou zdrsnělost. Popisované stoky a chudoba vás i přes stránky udeří do nosu svou odpudivostí. Nevyhneme se detektivnímu evergreenu v podobě skvělého vyšetřovatele, který má problém s alkoholem a své rodinné vztahy si za rámeček dáti nemůže. Na to, jak je kniha útlá, je vybalancované detektivní pátrání, i popisy „lovu dětí“.

Na necelých sto čtyřiceti stranách se v děsivém tempu noříme do mozku vyšetřovatele Viktora Krutova i únosce. Napojujeme se na vrahovy myšlenkové pochody a lehkým závanem je nám odkryta jeho minulost i pohnutky, které ho motivují k činům. Vyprávění je velmi dynamické, nemá žádné hluché místo a adekvátně dávkovanou gradaci. Pojmenované kapitoly jsou krátké a rychle plynou. Nečekané zvraty a naděje, aby se vyšetřovatelům podařilo zachránit alespoň nějaké chlapce živé, vás připoutá ke čtení a nechá vás vydechnout až na úplném konci.

Ve srovnání s Vorkutou si nelze nevšimnout určité šablonovitosti ve stylu vyprávění, i stejných chyb. Opět milostná odbočka, která je naprosto zbytečná. Ty samé argumenty, co se velikosti týče – při větším rozsahu by nemuselo tempo příběhu být tak rychlé a zbyl by větší prostor i pro drobnou omáčku kolem a větší charakteristiku postav. Zároveň by nebyl urychlený konec. Spisovatel píše velmi obratně a zajímavě, proto nechápu, proč se konstantně drží tak malého počtu stran. Rozhodně nebudu jediný čtenář, který by přifouknutí titulu jen kvitoval.

Skvělá žánrová záležitost, která sice má nějaké chyby, ale stráveného času rozhodně nebudete litovat a vzhledem k tomu, že ji pořídíte za pár korun, byla by škoda nechat si ji uniknout. Nicméně, pokud o této tematice neradi čtete, asi se do titulu nepouštějte. I když autor nehraje na citovou strunu a násilí popisuje věcně, jeho vlohy na věrohodnost vám způsobí nepříjemné pocity, což je hodně eufemisticky řečeno. Únosy a týrání děti jsou pro mnoho čtenářů čtením nad jejich hranice únosnosti.

Ve slepém rameni řeky Kolym byla nalezena těla několika nezletilých chlapců. K tomuto děsivému případu je povolán zpět do služby bývalý elitní detektiv Viktor Krutov. Čeká ho bezesporu nejsložitější vyšetřování v jeho životě, ve kterém bude muset čelit nejenom hrůzným nálezům a politickým překážkám, ale také svému podlomenému zdraví.

Mrazivý thriller, odehrávající se ve východní části Ruska, je plný napětí, nečekaných zvratů a překvapivých odhalení.

Nakladatelství: Martin Koláček – E–knihy jedou
Žánr: krimi