Recenze: FUTURUM (Petra Podolová)

Ponurá prohlídka budoucí Prahy

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz

Petru Podolovou knihy (a především příběhy v nich) fascinovaly již od dětství a to ji nepochybně inspirovalo ke snaze o vlastní tvorbu. S rukopisem Futurum zvítězila ve třetím ročníku Hvězdy inkoustu  literární soutěži pořádané nakladatelstvím Fragment, u něhož se vydání své prvotiny dočkala letos na podzim. Jste zvědaví, jak si autorka se zadáním „Praha 2120“ poradila?

Z architektonického pokladu a centra cestovního ruchu se stalo temné a nehostinné místo zmítané gangy. Damiáš naštěstí ví, jak se jím protlouci, a nebojí se ušpinit si přitom ruce. Přesto ho navzdory neblahé současné situaci tíží především minulost... Co se tehdy přihodilo jeho kamarádce Dany? Viděl, jak ji postřelili, a přesto se nevzdává naděje. Nepřestává ji hledat mezi troskami, jež zbyly z kdysi proslulé Prahy. A jednoho dne ji skutečně najde  nebo si to alespoň myslí.

Sice vypadá jako ona, jenže něco není v pořádku. Jistě, nejspíš je na vině její ztráta paměti, ale opravdu se mohla za pouhý rok tolik změnit? Tvrdí, že ji unesli na Petřín a prováděli s ní hrozné věci. Damiáš si okamžitě vzpomene na strašidelné historky o démonech pohybujících se ve tmě, co na sebe berou lidskou podobu. Musí zjistit víc! A ať je to, jak chce... Udělá cokoliv, aby svoji Dany dostal zpět.

„Malá Strana a Petřín uvnitř hoří a všechny ty tunely, který se tam skrývaj, jsou jako pekelný brány. Když se zaposloucháš, uslyšíš, jak ty jámy kvílí. To řvou hlasy těch, který si tam postavy v černým odvedly. Vzaly je z ulice, když se nikdo nedíval, vzaly je z hrobů, když je rodiny pohřbily, a všechny duše – živý nebo mrtvý – tam znova křičej. Nikdy nevíš, na koho přijde řada, nikdy nepoznáš, jestli se zrovna neblížej k tobě, jestli už ti nestojí za zády a nešahaj na tebe svýma smrtícíma rukama.“ (Str. 34)

Vyprávění provází er-forma minulého času a kapitoly se střídavě (ač s nepravidelností) zaměřují na osudy dvou ústředních hrdinů. Čtenáři může chvíli trvat, než se v onom konceptu zorientuje, jelikož se části z pohledu Dany neodehrávají ve stejný čas jako ty o Damovi, ale jakmile si přivykne, příběh ho chytí a nepustí. Sloh se drží na docela slušné úrovni, jen se popisy občas zaměří na nepodstatné detaily (např. co má kdo zrovna na sobě) na úkor něčeho zajímavějšího. Děj provází napětí a má spád, celou knihou navíc prostupuje jedinečná atmosféra.

Přestože není zcela zřejmé, jak se město na prahu zkázy ocitlo, alternativní svět toho má tolik co nabídnout, že tento problém pravděpodobně vytěsníte na okraj podvědomí a budete si prostě užívat podmanivého prostředí, kde si autorka nápaditě přetváří reálie, aby zapadaly do její vize.

Hlavní duo vás nechá notnou chvíli tápat, zdali jsou sourozenci, kamarádi nebo něco víc; romantická linka zůstává upozaděná. Postavy působí autenticky – lidé z různých lokalit a vrstev mají jiný způsob vyjadřování, a bezpochyby povedené jsou rovněž některá jejich jména/přezdívky (např. Bludař, Šepmistr, Kvestor) či názvy skupin obyvatel dle jejich příslušnosti ke čtvrti: Nuselští, Zavltavští, Letňanští... Kromě již zmiňovaných gangů okolí sužují i fanatici, podzemní krysy či moderní otrokáři. Bohužel tyto prvky zastávají jen funkci jakéhosi zpestření, kvantita převyšuje kvalitu a do hloubky se moc nejde, což je obrovská škoda.

„Pražané jsou jako skica. Černobílý nákres, který potřebuje neustále předělávat, aby se na něj později mohly nanést barvy a vzniklo opravdové mistrovské dílo.“ (Str. 195)

Kniha pro mě byla velkým překvapením, částečně proto, že jsem v příběhu čekala příměs fantasy a hororu, což se ukázalo jako mylný předpoklad. Uvítala bych delší rozsah a propracovanější svět, ale jinak se mi Futurum líbilo a trochu mi připomínalo Prašinu (Vojtěch Matocha) či Zmizení Sáry Lindertové (Kateřina Šardická).

Přestože dílo není dokonalé a disponuje zavádějící anotací, jedná se o vydařený debut mladé české autorky a punc Hvězdy inkoustu opět nezklamal.

Vize postapokalyptické Prahy od vítězky literární soutěže Hvězda inkoustu.

Praha, rok 2120. Městem zní strašidelné historky o tom, jak temné postavy s rudýma očima sbírají z ulic a hrobů těla mrtvých a odnášejí je kamsi do podzemí. Damiáš těm povídačkám nikdy nevěřil. Když se ale objeví jeho Dany, která před rokem zmizela neznámo kam, začne měnit názor. Je jiná, mluví o tom, že ji unesli a udělali z ní něco nelidského. Dam udělá všechno proto, aby jí lidskost vrátil. Klidně se postaví i zrůdám pekelným...

Nakladatelství: Fragment
Žánr: městská fantasy, sci-fi, postapo, dystopie pro dospívající
Počet stran: 344