Recenze: FLANDIL VE ŠKOLCE (Barbora Hamblin)

Příhody šnečka Flandila, které nám mohou být inspirací

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Altenberg.
Chci zakoupit tento titul.

Barbora Hamblin debutovala s knihou Flandil ve školce v roce 2016. Pro velký úspěch u dospělých a hlavně dětských čtenářů se dílo po dvou dotiscích dočkalo v roce 2017 i druhého vydání. V roce 2018 autorka potěšila nejen děti dalším dílem Flandilova dobrodružství, tentokrát s názvem Flandil u doktora. Barbora Hamblin je mámou dvou kluků, které má v domácím vzdělávání. Její synové jsou jí v mnohém inspirací, ale nápady pro příběhy čerpá i ze vzpomínek na své dětství a z událostí, které jí  svěřili jiní rodiče.  Krásné ilustrace, které příběh doplňují, dodala Kateřina Pažourek, která se věnuje life koučinku.

Flandil je malý šneček, který nastupuje poprvé do školky a má strach z toho, že tam bude bez maminky. Hned první den poznává nové kamarády a brzy se mu tam velmi zalíbí. Společně s ostatními zvířátky zažívají mnoho dobrodružství a řeší různá dětská trápení.

Autorka nám v příbězích ukazuje situace, které se dětem ve školce běžně stávají, a problémy, s kterými se musí potýkat. Šneček Flandil se o všem radí se svou maminkou a ta mu vždy se vším pomůže. Není to tedy jen zábavná četba pro naše ratolesti, které zaujme hravost Flandila a ostatních zvířat, ale také možná inspirace pro rodiče, jejichž potomci se potýkají se stejnými problémy, jako jsou obava z prvního dnu ve školce; vrstevník, který ubližuje ostatním; počurávání; příchod mladšího sourozence; strach z čerta o Mikuláši a další.

Matka šnečice se svým malým synem mluví vždy velmi vlídně, klidně a navádí ho k tomu, aby si na mnohé přišel on sám. V titulu je ukázka stylu výchovy, s kterým se mnoho rodičů ztotožňuje.  Dejme si ale ruce na srdce, že ne vždy jsme v situaci, kdy můžeme najednou vše odložit, zapomenout na stresující záležitosti a s našimi dětmi trpělivě promlouvat. Tato skutečnost je opomenuta. Maminka je vykreslena až příliš dokonale. Nerozčiluje se, je trpělivá, všemu rozumí, vždy si ví rady, nikdy na Flandílka nezvýší hlas. Pro některé rodiče se může po přečtení stát idolem, někteří ji naopak pojmou jako čistě pohádkovou, nereálnou mámu.

Roli otce Barbora Hamblin úplně opomenula. O tatínkovi je pouhá zmínka. V žádném z příběhů není hlavní ani vedlejší postavou. To mně osobně na knize vadilo. Myslím si, že otec hraje v rodině velmi důležitou roli a neměl by být v dětských knížkách odstrčen do pozadí.

Příhody hlemýždě Flandila jsou vhodné pro děti předškolního věku, kterým mohou pomoci překonat jejich obavy ze školky, ale také poslouží jako skvělá motivace ke čtení. Dítka si oblíbí jak Flandila, tak jeho kamarády. Objevuje se zde mnoho druhů zvířátek a všichni se mají rádi a vzájemně si pomáhají. Rodičům mohou posloužit jako návod, jak si poradit s podobnými situacemi u jejich potomků. Knížku považuji za hezké čtení, které je navíc velmi poučné. Jen škoda, že nedostal více prostoru i tatínek.

Příhody šnečka Flandila jsou určené především dětem předškolního věku a jejich rodičům. Flandílek se ocitá v prostředí školky v situacích, které mnohé děti důvěrně znají, a často si s nimi nevědí rady. Nezřídka v nich vyvolávají různé negativní emoce, strach, nervozitu nebo pocity osamění. Malý šneček a jeho kamarádi dětem ukáží, jak se vyrovnávat s takovými situacemi, jako jsou například obavy z prvního dne ve školce, ubližování v dětském kolektivu, setkání s cizojazyčnými dětmi, strach z neznámých věcí, počurávání, tréma či vyrovnávání se s narozením mladšího sourozence. Děti uvidí, že každou situaci lze nějak řešit a že se s žádným trápením nemusí bát obrátit na dospělé o pomoc.

Nakladatelství: Altenberg
Žánr: pro děti a mládež
Počet stran: 88