Recenze: FLANDIL U DOKTORA (Barbora Hamblin)

Ukažme dětem, že doktorů se nemusí bát

Po úspěšném prvním dílu Flandil ve školce vychází autorce Barboře Hamblin v roce 2018 další kniha plná dobrodružství šnečka Flandila a jeho kamarádů. Flandil u doktora je doplněn, stejně jako první díl, ilustracemi od Kateřiny Pažourek. Obě tyto dámy v částech, které se věnují jejich osobám, popisují své inspirace k jednotlivým příběhům a obrázkům. Autorka i ilustrátorka jsou mámy dvou dětí, mají rozvinutou fantazii, mnoho zkušeností a hlavně cit pro to, jak oslnit nejen dětské čtenáře, ale i jejich rodiče.

Flandil u doktora je pohádkové vyprávění o šnekovi Flandilovi, jeho bratrovi Slandílkovi a jejich kamarádech. Při jejich dobrodružství se často stávají nehody, při kterých se zraní. Na některé bolístky stačí ošetření od maminky a tatínka, s některými si ale poradit nedokážou a musí navštívit lékaře. Šneček i ostatní zvířátka vždy prožívají strach, od kterého jim pomáhají jejich rodiče i samotní zdravotníci.

Stejně jako první díl je kniha čtivá a poutavá. Zvířátka určitě zaujmou a pobaví každé malé dítě, ale zároveň ani dospělý čtenář se při předčítání nebude nudit a zároveň může načerpat inspiraci, jak ke svým ratolestem promlouvat ve chvílích, kdy je něco bolí nebo je musí ošetřit lékař.

Autorka zařadila do příběhů obvyklé úrazy a nemoci dětí, s kterými se i vaše ratolesti během dětství určitě setkají. Zvířecí mláďata tak potká vosí bodnutí, zlomená pacička, zhoršení zraku, pád ze stromu, bradavice, popálenina, ale třeba také běžné očkování. Zvířátka jsou často v šoku z nehody, která se jim stala, a mají obavy z vyšetření. Při čtení nacházíme návod pro dospělé, jak dítkám od strachu pomoci, a dětskému čtenáři dílo přibližuje postup léčby jednotlivých bolístek a ukazuje, že není třeba se obávat.

Barbora Hamblin nepoukazuje jen na nutnou pomoc a potřebný soucit od dospělých, ale zobrazuje opravdové přátelství, kde si přátelé navzájem pomáhají a vědí, že ve chvílích, kdy dojde ke zranění, nebo nás něco bolí, je potřeba se vždy obrátit na zletilou osobu.

Oproti Flandilovi ve školce se v knize často objevuje i otec a jeho role v rodině není opomíjena. Flandilovi kamarádi už také nejsou jen vedlejšími postavami, ale je jim poskytnuto mnohem více prostoru. Každému autorka věnuje samostatnou kapitolu. Obě tyto skutečnosti považuji za velké zlepšení.

I tento druhý titul je věnovaný předškolákům a jejich rodičům. Okruh čtenářů, které by četba zaujala, je ale dle mého mnohem širší. Respekt z bílého pláště se dostavuje už v útlém dětství a nástupem do školy rozhodně nezmizí.

Volné pokračování debutu a bestselleru Barbory Hamblin Flandil ve školce se zaměřuje na problematiku úrazů, zranění, na obavy z ošetření, lékařských zákroků a nemocnice. Prostřednictvím nejrůznějších příhod a „nehod ze života malých zvířátek se děti dozvědí o různých typech zranění a jejich léčení a také jak v takto vypjatých chvílích zvládat své emoce a obavy.

Kniha je užitečným rádcem a průvodcem nejen pro děti a jejich rodiče, ale i pro zdravotníky, pedagogické profese a všechny další, kdo s dětmi pracují. I tuto knížku Barbory Hamblin doprovázejí ilustrace Kateřiny Pažourek.

Nakladatelství: Altenberg
Žánr: pro děti a mládež
Počet stran: 96