Recenze: DUBÍNEK A MODŘÍNEK ANEB MALÁ DOBRODRUŽSTVÍ LESNÍCH SKŘÍTKŮ (Martina Urbanová)

Harmonické pohádky o zvídavých lesních skřítcích a kouzlu přírody

V rodinném nakladatelství Klika, specializujícím se na vydávání knih začínajících autorů, vznikla milá knížka krátkých a harmonických pohádkových příběhů Martiny Urbanové s názvem Dubínek a Modřínek. Vypráví o dobrodružstvích dvou dobrosrdečných lesních skřítků, kteří během roku objevují skryté krásy přírody a současně se dostávají do nebezpečných a neznámých situací, s nimiž se musí vypořádat. Pojďte se skřítky objevovat a poznávat svět i vy.

Martina Urbanová působí jako učitelka na základní škole v Hustopečích nad Bečvou. Ráda čte, maluje a tvoří, vede také folklorní soubor. Psaním pro děti si splnila svůj sen. Dubínek a Modřínek je její prvotina, ale brzy k ní přibude další, Kouzelný pokoj. Více o její tvorbě si můžete přečíst na stránkách pisuprodeti, kde každou neděli zveřejňuje pohádku pro radost.

Jednou za tisíc let se může odehrát zázrak a za příhodných podmínek je dovolen příchod na svět hned dvěma lesním skřítkům. Dubínek se zrodil z žaludu, Modřínek z modřínové šišky, oba se v lese narodili téměř současně, proto se rozhodnou krásy světa objevovat spolu. Les se stane jejich domovem, poznávají jeho okolí, paseku, studánku, zvířecí obyvatele i jiné nadpřirozené bytosti, dostávají se do nových, neznámých situací, s nimiž se musí vypořádat. Prožívají svá malá dobrodružství – staví si domečky, navazují nová přátelství, seznamují se s lidmi, učí se odlišovat dobro od zla, navštěvují i neznámé kraje – moře a vesmír. Ani skřítkové však nejsou dokonalí. Kvůli své zvídavosti a nedostatku zkušeností často chybují, ale umí se ze svých činů poučit.

Toto téma je blízké titulu Václava Čtvrtka Jak si Slávek načaroval dubového mužíčka (Albatros, 1976), vyprávějícím o chlapci Slávkovi, který lhal pod dubem, a tím si přičaroval dubového mužíčka, z čehož měl sice starosti, ale díky tomu poznal opravdové přátelství a naučil se jej ocenit.

Krátké idylické příběhy s velmi jednoduchou zápletkou oplývají laskavostí a přívětivostí. Jsou pro skřítky zdrojem nových zkušeností, zdůrazňují vzájemnou pomoc a kladné vztahy, proto v nich na záporné postavy téměř není místo.

Pohádky mají dvojí využití. Děti se jejich pomocí učí vnímat přírodu, les, obdivovat jejich skryté krásy a proměny, lehce naťuknou roli zvířat v ní (datel – lékař lesa, sova – zdroj moudrosti, sojka – strážkyně lesa), ale seznamují se i s cizokrajným prostředím moře či vesmíru. Kromě toho se jim prostřednictvím poutavých vyprávění předkládají správné hodnoty a vzory chování (kamarádství, spolupráce, odvaha, vděčnost). Malí čtenáři si mohou uvědomit, že ve svém životě zažívají podobné situace jako skřítci (příchod do nového prostředí, hledání kamarádů, vypořádání se s následky špatného rozhodnutí), a tím, že se mohou ztotožnit s jejich rolí a podívat se na svět z jejich výšky, jejich očima, mají také možnost osvojit si správné chování při pobytu v lese.

„Jednou pomůžu já tobě a podruhé zase ty mně,“ odpověděl vesele Dubínek, „tak si s tím nelam hlavu a pojď honem spát, ať jsme zítra čilí jako rybičky!“ (…) „Raději jsem si měl postavit pořádný domeček v modřínu, ale byl jsem líný a taky moc namyšlený na to, abych někoho požádal o pomoc. A vidíš, jak to dopadlo,“ řekl sklesle. (Str. 2830)

Kniha začíná prologem a úvodním povídáním o zrození skřítků. Jádrem jsou čtyři části nazvané podle ročních období. Každá část je uvozena krátkou básničkou předznamenávající, co se v daném období v přírodě děje, a obsahuje dvě až tři kratší vypravování

Na jaře je vždy nádherně,
zazelenají se stráně
i louky, lesy, paseky,
krásný pohled je na ně.

Těch broučků, včel i motýlů
a všech mláďátek kolem…
„Budí se život na stráni!“
zpívají ptáčci chórem.

Do vší té jarní nádhery
skřítkové zrodili se,
je slyšet smích a veselí,
zvířátka radují se. (…) (Str. 12)

Kromě zdařilého líčení přírodního dění v textu dominuje přímá řeč a rozhovory postav. Autorka také v názvech zvířat používá pěkná staročeská jména – Bonifác, Rozárka, Madlenka, Filoména, nebojí se ani novotvarů – Lesmilové.

Místy příběhu chybí spád, v pohádce Letní čtení bych více zdůraznila roli učitele – sovy, čtenář může nabýt dojmu, že se skřítkové naučili abecedu a schopnost malovat sami. Škoda, že autorka nevěnovala víc prostoru také lesním zvířatům, děti se o některých dozvědí jen kusé informace a například o jezevcovi téměř nic, přitom je mu v příběhu přisouzena celkem důležitá role průvodce a „taxíku“, navzdory tomu, že ve skutečnosti je to noční a nemotorné zvíře.

Celá kniha je bohatě barevně ilustrovaná samotnou autorkou, což není tak časté a jistě si to zaslouží uznání. Je znát, že čerpala ze zkušeností a praxe učitelky ve škole, protože ráz ilustrací tomu odpovídá. Jsou jednoduché, přizpůsobeny dětskému vnímání, vyvedeny kombinací pastelů, pastelek a technikou koláže. Občas si lze všimnout jistých nedokonalostí, například v sytosti barev, ale celkově si myslím, že budou obrázky pro podobnost s dětskými kresbami malým čtenářům blízké a oblíbí si je. V popředí dominují klíčové postavy příběhu, v pozadí se nejčastěji setkáváme s přírodními motivy. Výsledné kresby působí harmonickým a uklidňujícím dojmem.

Z grafického provedení a celkové úpravy mám trochu smíšené pocity. Na béžových listech se pravidelně střídá reliéf dubu a modřínu, což působí hezky a nápaditě. Text je bohatě strukturovaný, přehledný a čtivý. V jednotlivých příbězích trochu nečekaně působí tučné písmo, ale brzy si na něj zvyknete. Nadpisy jednotlivých kapitol jsou však v porovnání s ostatním textem málo výrazné, což je škoda. Stránky nejsou číslované, zatímco v obsahu jsou uvedeny, což vidím jako nedostatek a chybu nakladatelství.

Toto kvalitní a milé vyprávění o skřítcích otevírá pohádkový svět menším čtenářům. Bude vhodné pro děti od 5 do 7 let. Může jim napomoci osvojit si nejen kladné vzory chování, ale seznámit je také se světem lesa, jeho obyvateli a změnami v přírodě v průběhu čtyř ročních období. Je třeba brát v potaz, že text i děj je jednoduchý a bude vyhovovat potřebám nenáročného čtenáře, proto hledáte-li příběhy, které by byly zdrojem podrobnějších informací o lese a jeho obyvatelích, musíte se poohlédnout jinde.

Na obálce knihy mě zaujalo, že pozadí je vytvořeno za pomocí anilinových barev a soli, s čímž se tak často nesetkáte, tato kombinace vytváří působivý a magický výsledný efekt.

Dubínek a Modřínek je milý příběh o dvou lesních skřítcích, kteří se narodili téměř ve stejný okamžik a společně poznávají okolní svět. Zjistí, že mají kolem sebe nejen nádhernou přírodu, ale hlavně spoustu kamarádů zvířátek.

Jste zvědaví, jak to vypadá na lesním paloučku, v blízkosti studánky, u moře nebo ve vesmíru?

Stačí otevřít tuto knížku a spolu se skřítky začít prožívat jejich malá dobrodružství.

Nakladatelství: Klika