Recenze: BOKOVKA (Barbora Vajsejtlová)

Nevěra, nebo něco víc?

Za recenzní knihu děkuji autorce Barboře Vajsejtlové.

Chci zakoupit román Bokovka.

Barbora Vajsejtlová není na našem projektu, ale ani na české literární scéně žádným nováčkem. Koncem července loňského roku jsme vám představili prostřednictvím recenze její dílo s názvem Mami, přidej! s podtitulem Aneb jak se (ne)stát supermatkou, dále napsala Ať jsou velcí zase malí!, Princezna a Baron, Vánoce za dveřmi, Velký závod a momentálně můžeme připočítat její novinku Bokovka. Ve výčtu jsou zástupci literatury pro děti a mládež, ale i oddechového čtení pro ženy.

Když knihu prolistujete, na první pohled vás překvapí poměrně krátké kapitoly, které nejsou číslované. Jejich začátek poznáte podle toho, že první řádek je do své poloviny vytučněn. Když se do textu začtete, zjistíte, že je psán z úhlu pohledu dvou hlavních aktérů, jež si charakterizujeme později. Jejich vyprávění se pravidelně po jedné epizodě střídá, vy tak můžete nahlížet do myšlenek postav a shledávat rozdíly ve vnímání rozličných situací. Tento způsob psaní prohlubuje čtenářovo sžití se s hrdiny a dopomůže mu k procítění všech emocí. Děj je plynulý a rychle ubíhající, k tomu přispívá nejen zvolený žánr a styl tvorby, ale i lehkost, tematika, zvolená forma a velké množství oživujících dialogů. Do románu se tedy snadno začtete.

Jak jsem napověděla v předchozím odstavci, hlavní postavy jsou dvě, a to mladá, pohledná a svobodná Karolína, jež ráda nezávazně flirtuje s muži, a o pár let starší, pohledný, ale ženatý Marek, který má doma kromě své ženy také dvě dcerky. Hrdinové pracují v jedné firmě, akorát každý je zaměstnancem jiného oddělení. Jejich cesty se sejdou na vánočním večírku, kam se Karolína vydá se svou kamarádkou Ditou. Obě hledají někoho, s kým by se mohly zabavit, protože spád akce ani jedné z nich nevyhovuje, vyhlédnou si tedy dva kolegy z jiného oddělení. Dita nakonec vyklízí pole a v tu chvíli začne pravá zábava. Trojice se dává do řeči, řeší nejrozličnější témata kromě práce. Marek v rozhovoru poznává, že mají s kolegyní spoustu společných zájmů, ještě ke všemu je mu sympatická a v tu chvíli se vše zvrtne. Jak to dopadne? Dokážou své city opanovat a vyjde z toho Markova rodina bez újmy? Odpovědi nejen na tyto otázky získáte, když si přečtete tento zajímavý román.

Po tematické stránce se dá hovořit o  mnohovrstevnatosti a můžete v něm najít celou řadu námětů. Stěžejním tématem je nevěra a vše, co se jí týká. Dále jsou řešeny problémy rodinného života a sociální vztahy na pracovišti. Protagonisté mají zpočátku v hlavě srovnané hodnoty, ale s postupem času se jim začíná žebříček měnit a to vše my můžeme zúčastněně sledovat. Jak jsem poznamenala výše, oba hrdinové mají podobné koníčky, jedním z nich je sport, jenž se prolíná vyprávěním. Jde nejen o běh, ale také o lyže a další aktivity.

Kromě Karolíny a Marka v ději vystupuje i celá řada dalších figur, které zasahují do životů hlavních postav. Tyto vedlejší charaktery jsou propracovány méně detailně a většinou vše důležité vyvstává z jejich chování. Popisy jsou zprostředkovány z pohledu vypravěčů, a proto jsou spíše subjektivní. Informace o prostředí jsou upozaděny, protože je kladen důraz na situace a s nimi spojené interakce.

Kompozičně je dílo postaveno zejména na chronologii a paralele. Ač se to může zdát komplikované, opak je pravdou, a to díky tomu, že paralelně je vyprávěna jedna a táž událost z pohledu ženského, ale i mužského. Můžete si tak udělat kvalitní obrázek o tom, jak co na koho působí a jak kdo danou situaci vnímá. Zjistíte, že ne vždy musí být smýšlení stejné u všech zúčastněných. Z tohoto důvodu si mohu dovolit konstatovat, že text patří k jednodušším a oddechovým. Vše je odvyprávěno objektivní er-formou. Všemu dominuje minulý čas. Jazykové prostředky jsou voleny takové, jež plně odpovídají náplni vyprávění, objevuje se domácí nespisovná mluva, vulgarismy, ale i spisovnost a odbornost.

Můj osobní názor na Bokovku je pozitivní. Musím říci, že náplň knihy mě s ohledem na předchozí autorčin titul mile překvapila. Zaujalo mě například prolínání úhlů pohledů, které není příliš častým jevem. Na její tvorbě je však zřejmá zkušenost se psaním do různých časopisů orientovaných nejen na ženské publikum, a to díky zvoleným tématům, hloubce zpracování, širokému rozhledu v různých ohledech lidského života, avšak i obsáhlé slovní zásobě. Vyzdvihnout musím i grafiku, jež byla přehledná zásluhou zarovnání do bloku a použití velkých patkových písmen. Korektorské práce byly odvedeny také výborně, nejsou obsaženy žádné pravopisné či stylistické chyby. Příběh působí poměrně autenticky, avšak některé pasáže jsou až moc přibarveny. Zejména postelových scén je tam dle mého názoru přemíra na dobu, v níž se odehrávají. Nicméně míra fabulace není přehnaná a fikce je u beletrie očekávána.

Román Bokovka mohu vřele doporučit zejména čtenářkám, které mají rády romantické příběhy s erotickým nádechem. Myslím si však, že by se mohla zalíbit i mužům, protože je v ději zobrazen i mužský element.

Nezávazný románek z večírku někdy přeroste ve vášnivý vztah. Pokud ale porušíte nepsaná pravidla, může se bokovka změnit v noční můru.

Karolíně je třiatřicet. Má poněkud zvláštní vztah se svou matkou a zcela normální touhu vybudovat si rodinu s „tím pravým“. Její kolega Marek je ženatý čtyřicátník, otec dvou dcer, znuděný letitým manželstvím. Na firemním večírku spolu začnou flirtovat a skončí v posteli.

Nejdřív se zdá, že oba vědí, jak se taková hra hraje. On si po letech užívá obdivu a cítí se vedle ní mladší. Ona si vychutnává zájem a vášnivou aférku. Pak se jim ale situace začne vymykat z rukou. Každému jiným způsobem. Nedorozumění se vrší a v okamžiku, kdy by Marek bokovku rád ukončil, Karolína už je pevně rozhodnutá, že bude jen její. A je hodně cílevědomá...

Nakladatelství: Cosmopolis
Žánr: romantický román s erotickými prvky
Počet stran: 264 stran