Recenze: ZATRACENÁ LÁSKA (Tess M. Puffrová)

Zajímavý, avšak špatně uchopený příběh

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa

U nakladatelství Pointa vychází množství českých titulů různých žánrů a mezi nimi také new adult knižní novinka s názvem Zatracená láska. Literární debut má na svědomí česká autorka Tess M. Puffrová, která začala psát již na střední škole a publikovala na svém blogu. Odtud se vypracovala natolik, že chtěla své dílo vydat, a nyní máte možnost si užít milostný příběh v jejím podání, zřejmě zčásti inspirovaný titulem Krásná katastrofa americké spisovatelky Jamie McGuire.

Styl psaní by bylo potřeba ještě vypilovat. Je vidět, že autorka je trochu vypsaná, ale pro náročnější čtenáře to nestačí. Jako oddechovka však splňuje základní pravidla, kdy se autorka snažila dát pozor na opakování slov a použití slovní zásoby. Kdyby však kniha byla řemeslně zpracovaná mnohem lépe, vrhalo by to lepší světlo na celý příběh.

Největším problémem je střídání kapitol z úhlu ústředních postav. Zatímco Anna má originální části, tak Maddoxovy pasáže se velmi opakují. Nahlížíte sice na celý jeho den a množství textu je tedy odlišné, ale chvíle setkání se přehrávají jako nudné opisy. Autorka je ani ničím neozvláštnila, aby jim dodala šmrnc. V tomto případě se divím, že na tento fakt nebyla upozorněna, protože to knize ubližuje nejvíc. Pokud už chtěla oba úhly pohledů, bylo by kreativní a originální, pokud by román byl jako dvojkniha, zobrazující jeden příběh ze dvou celistvých úhlů, přičemž Annin by byl kupříkladu první a Maddoxův jako druhý a prakticky by záleželo na čtenáři, jak by se začetl. Nechme tedy snění a putujme od tohoto problému k těm dalším...

Jiné trable měla autorka s uchopením charakterů. Nejvíce uvěřitelní jsou hrdinové Maddox a Anna, na které si Tess M. Puffrová vyšetřila nejvíce času, ovšem v některých situacích jejich povaha není taková, jak se vám v začátku představují. To na náturu vrhá horší světlo. Co se týče vedlejších postav, tak ty jsou bohužel uvěřitelné ještě méně, ale stále bych je nepřisuzovala k těm typicky účelovým figurkám, ke kterým se někdy začínající spisovatelé uchylují.

Milostná linie působí kostrbatějším dojmem. Ačkoliv chápu, že Annu k Maddoxovi táhne právě to, jak je sexy, tak u Maddoxe si nejsem jistá, čím si Anna zasloužila jeho pozornost. Je to příliš rychlé, málo uvěřitelné a romance působí stylem, že se hrdinové dohromady dali proto, že to autorka tak chtěla. Opět mi chyběla jistá přirozenost, srdceryvnost, rozvoj přátelství byl sice naznačen, ale už velmi brzy do děje vstupují hormony, aniž by byly odůvodněné.

Co se týče inspirace Krásnou katastrofou, nemusíte se obávat, že by se autorka rozhodla pro kopii. To v žádném případě. Ta podobnost je svým způsobem okouzlující, dodává příběhu jiskru, kterou by jinak zřejmě postrádal. Hrdinové jsou jiní než v americké předloze. Zatímco v tomto případě je Maddox Manner divoký, ale poněkud neurvalý a vulgární chlapík s nespisovnou mluvou, který se tak nějak potácí od jednoho ke druhému a neví, co se sebou, tak Anna by měla být vychována až příliš striktním otcem. Přesto však má spousty času na to, aby s Maddoxem flirtovala.

Dalším prvkem, který anotace zmiňuje, je vyšetřování. Jedná se o vedlejší, nejméně propracovanou zápletku, kdy je vidět, že autorka zřejmě nemá thrillerů a detektivek příliš načteno, a proto se do toho raději tolik ani nevrhala. Překvapujícím tématem je milostný trojúhelník, který potěší všechny, kteří mají tohle milé klišé v oblibě.

Začátek románu vás zavádí na párty, které se účastní přísně vychovaná Anna a její obdobně vychovaná kamarádka, jež očividně není až tak slušná. Až příliš brzy se utrhne ze řetězu a nechává se opájet i opíjet cizím mužem. Anna chce domů, protože si jí nikdo nevšímá a nikdo o ni nejeví zájem, prazvláštní, když se pak Maddox může přetrhnout, aby jí řekl, jak je krásná. Anna se tedy s kamarádkou pohádá, chce si vzít taxi, ale namísto toho zaslechne výkřik a běží komusi na pomoc. Nikdo jiný až na ni a Maddoxe nic nezaslechne, a tak jsou právě oni dva účastníky vraždy... Donutit Mannera, aby šel na policii, se zdá být oříškem, ale není, jelikož už velmi brzy se do ní zakouká, aniž by zřejmě tušil důvod... To, že je jiná, za tak krátkou dobu opravdu poznat nemůže. Náročnější čtenář už na začátku tedy bude poměrně nešťastný z málo uvěřitelného příběhu, který má spousty much.

Je to prvotina a s tím k tomu musí čtenář přistupovat, nebo ne? To opravdu ne. Já jsem přečetla již velké množství debutů a musím uznat, že Zatracená láska nepatří mezi ty nejhorší, ale ani nejlepší. Opravdu je spousta vad, které kniha má a na kterých by bylo potřeba zapracovat. Na druhou stranu cílové čtenářky, které chtějí romantické čtení, a nechtějí nad četbou moc přemýšlet, nejspíš budou svým způsobem okouzleny romancí i Maddoxem.

Knižní obálka je rozhodně povedená. Přiláká oko čtenářky na první pohled a slibuje žhavou milostnou a dramatickou jízdu, což bohužel nesplňuje na sto procent.

Devatenáctiletá Anna Laneová má přísné rodiče, a tak na rozdíl od svých vrstevnic nemůže chodit na večírky ani randit s kluky. I přesto hledá kličky, jak domácí pravidla obcházet a zároveň dál zůstat hodnou dcerou. Jednoho dne se stane svědkyní přepadení. Nepříjemná událost ji svede dohromady s Maddoxem, o dva roky starším klukem, který se rozhodne, že Annu získá. Podaří se mu to?

Žánr: dívčí romány, romance
Počet stran: 392