Recenze: VAŘÍME S DĚTMI PRO DĚTI (Petra Novotná)

Jako od maminky...

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Smart Press.

Chci si koupit tuto knihu.

České nakladatelství Smart Press se specializuje na vydávání kuchařek a knih o zdravém životním stylu, v jeho portfoliu však najdeme i beletristická díla. V dnešní recenzi opět nahlédneme do světa gastronomie, a to s publikací Vaříme s dětmi pro děti, která vyšla v roce 2015. Autorkou je dvojnásobná maminka a milovnice vaření Petra Novotná.

Vaření s dětmi vyžaduje opravdu hodně trpělivosti, to jistě potvrdí všechny maminky. Zároveň je to však smysluplně trávený čas, kdy se rozvíjí dětská fantazie, dovednosti a v malém kuchaři se probouzí zájem o experimentování v kuchyni a možná i mimo ni. Pokud hledáte inspirativní publikaci, která vám poskytne spoustu kulinářských nápadů, doporučení a chutných zdravých receptů, vaší pozornosti by neměla uniknout kniha Petry Novotné Vaříme s dětmi pro děti

Autorka se neorientuje na žádný konkrétní výživový styl. Jídla, která se svými dvěma dětmi  připravuje, se vyznačují nápaditostí, pestrostí, netradiční kombinací surovin, využíváním rozmanitých ingrediencí. Na stránkách kuchařky najdeme jak recepty z oblasti zdravé výživy, tak i postupy na výrobu oblíbených sladkých dobrot (dortových lízátek, čokoládové zmrzliny, křehkých sušenek). Pšeničná mouka či cukr tady sice nehrají prim, ale ani nejsou stavěny do role jedů. Zkrátka sem tam se mezi ingrediencemi vyskytnou. Při cestě za zdravým stravováním dětí jsme tedy s touto knihou někde na půl cesty. A nebo ji můžeme vnímat jako kompromis mezi tím, co děti jedí rády a co je pro ně z hlediska výživy velmi prospěšné. Primárně jde o to, přivést děti k lásce k jídlu jako takovému a zlepšit jejich stravovací návyky. Jak takového cíle dosáhnout? Přenechat iniciativu v rukou svých potomků, nechat je při vaření zažít pocit úspěchu a radosti z tvoření.

Tvůj dort nebude žádný obyčejný čokoládový kousek, ale dočista opravdický ostrov pokladů, jaký hledá každý správný pirát! Boky mu můžeš obložit strmými sušenkovými skalisky, které zdolají jen ti nejstatečnější. Nahoru nasypeš písečnou pláž z jemně drcených sušenek nebo pěkně ostré kamínky, co píchají do chodidel (to když sušenky podrtíš nahrubo). (str. 73)

Na úvod autorka promlouvá k maminkám, na základě osobní zkušenosti předkládá doporučení, jak přirozeně, nenásilně zlepšit stravovací návyky děti. A to tak, že si malí strávníci své menu připraví sami. Vědomí „uvařil jsem to sám“ pochopitelně činí dané jídlo atraktivnější. Další úvodní dvojstrana obsahuje přehledně sepsaná pravidla práce v kuchyni ohledně dodržování hygieny a zásad bezpečnosti.

Recepty jsou sdruženy do několika tematických celků. Ten první se například věnuje přípravě svačinek na výlet, v knize najdeme i kapitolu pro přípravu dětské oslavy, nechybí ani část zaměřená na pečení vánočního cukroví. U každého z receptů je zmíněna doba přípravy a symbolem označena náročnost.

Knižní kuchařka Vaříme s dětmi pro děti motivuje malého čtenáře ke kreativní činnosti. Maminka je postavena do role asistentky šéfkuchaře, jejím úkol je být samostatně pracujícímu potomkovi po ruce a pomáhat mu s pracemi, při nichž hrozí riziko úrazu – například při krájení, manipulací s horkou vodou či mixování. Role rodiče a dítěte při vaření jsou v textu odlišeny i graficky, což usnadňuje organizaci práce. V textu se dobře orientuje, dítě ví, že tučně zvýrazněný text je určený jemu a pasáže psané kurzívou obsahují postupy, s nimiž mu pomůže dospělák.

Nápaditý a výrazný „vizuál“ knihy (krásné foodstylingové fotografie, půvabné barevné dětské kresby a hravý font písma skvěle) koresponduje s obsahem i posláním publikace. Vaření je tu prezentováno jako hra, zábava, vzrušující činnost, při které děti objevují spoustu nových chutí, vůní, barevných odstínů. Přidanou hodnotou knihy je i její vzdělávací potenciál, na čtenáře čeká mnoho zajímavých informací týkajících se jednotlivých používaných surovin. Z čeho se vyrábí ricotta? Kde rostou datle? Co je to piknik? Tyto a mnohé další otázky jsou zodpovězeny v krátkých populárně naučných vsuvkách umístěných vedle receptů.

Jazyková stránka textu dokládá, že knihy věnující se gastronomii nemusejí být jen souborem strohých popisů pracovního postupu. Se stejnou lehkostí a hravostí, s jakou autorka manipuluje s kuchyňským nádobím a spotřebiči, promlouvá ke svým čtenářům. Mluvnickou osobou jednotného čísla vtahuje děti do dění v kuchyni a motivuje je k činnosti plné zábavy a experimentování – k vaření. Jazyk je srozumitelný, autorka zároveň vybírá z pestré škály dějových sloves a rozvíjí aktivní slovní zásobu malého čtenáře. Bohužel hned na začátku knihy přinesl odlehčený tón psaní gramaticky nespisovné slovní spojení („s třema čepicema“), to v případě knih určených dětem nerada vidím. Celkově však jazykovou stránku publikace hodnotím velmi kladně. Líbí se mi i využívání zdrobnělin a hovorových výrazů.

Máte občas problém sestavit jídelníček tak, abyste vařili zdravě a zároveň uspokojili chuťové pohárky všech členů rodiny, zejména té mužské části? V případě této publikace se bát nemusíte. Sama jsem několik receptů vyzkoušela na lidech, kteří nad zásadami racionální stravy běžně ohrnují nos, a troufnu si říct, že si na jídlech z dílny Petry Novotné pochutnali.

Publikace Vaříme s dětmi pro děti je souborem chutných zdravých receptů, které přinesou do vaší kuchyně čerstvý vítr. Přestože je kniha primárně určena maminkám s dětmi ve věku 3–10 let, na své si přijdou všichni milovníci chutných pokrmů uvařených z kvalitních surovin. Recepty jsou pestré, originální a pro děti atraktivní. Výsledný dojem umocní také krásné grafické zpracování. Pokud rádi listujete kuchařkami a kocháte se designově krásnými fotografiemi, tento titul vás jistě zaujme.

Petra Novotná, grafička, fotografka, ale hlavně máma, připravila společně se svými malými dětmi kuchařku plnou krásných jídel, která budou chutnat dětem i vám. Takových jídel, na nichž děti projeví svou kreativitu a další dovednosti. Petra chce maminkám ukázat, že není třeba být přehnaně ve stresu z toho, co děti dostávají na stůl, naopak! I v kuchyni je třeba si to s těmi nejmenším i patřičně užít!

Kniha je psaná jak pro maminky, tak pro děti. Tučně jsou vyznačeny postupy pro malé kuchaře, klasickým písmem pak pokyny pro velké kuchařky. Naučte své děti při vaření rozpoznávat nejrůznější suroviny i jejich vlastnosti, naučte je zapínat i vypínat troubu, opatrně krájet ovoce i zeleninu do salátu, míchat, válet a hlavně se z dobrého jídla těšit!

Nakladatelství: Smart Press
Rok vydání: 2015
Žánr: kuchařka