Recenze: TŘPYTÍCÍ SE MĚSTO (Lenka Bandurová)

Když cesta je cíl

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz
Chci zakoupit tento titul.

Ačkoliv je doménou nakladatelství CPress především literatura odborná a populárně-naučná, nezanedbává ani oblast beletrie. První díl fantasy ságy Lea Honor však provází vlna kontroverze… Z jednoho břehu mávají dlouholetí obdivovatelé tvorby Lenky Bandurové, kteří příběhu fandili již během publikování na Wattpadu; z druhého se zasmušile mračí zklamaní čtenáři, co se nechali zlákat počátečními nadšenými ohlasy. A jak to tak bývá, pravda se nachází někde uprostřed.

Příběh otevírá prolog odehrávající se v nedaleké minulosti – na bojišti, kde udatný Leonus Libertas zachrání život urozenému Thomasu Honorovi. Vítězství muži oslaví paktem, v němž smluví sňatek svých prvorozených potomků. Jenže osud má jiné plány… Honorův syn, mladý Thomas, se zpozdí o pět let a Libertasova dcera Nina již čeká dítě s jiným. Přesto ani jedna ze zúčastněných stran nehodlá poskvrnit svou čest, dohoda je dohoda! Ještěže má Nina mladší sestru.

A tak sedmnáctiletá Lea navždy opouští svou rodnou Sluneční vesnici vstříc Honorově zemi, která je pravým opakem všeho, co doposud znala. Sedmadvacetiletý Thomas také není zrovna nadšený, vždyť ani on si tento úděl nezvolil. Láska na první pohled se nekoná, spíše se s každým dalším dnem přiživuje vzájemná nevraživost. Leino srdce touží po svobodě, zatímco to Thomasovo se skrývá kdesi ve Třpytícím se městě. Na oba čeká dlouhá a spletitá cesta, na jejím konci snad naleznou společnou řeč.

„Když tenkrát jejich otcové zpečetili svůj dávný závazek, asi je ani na vteřinu nenapadlo, že jen udatný čin k samotné lásce dvou lidí nestačí.“ (Str. 71)

Kniha je psána v er-formě, leč vypravěč rozhodně nezastává roli nezaujatého pozorovatele – během kratičkého odstavce zvládne přejít z myšlenek jedné osoby do pocitů druhé, což čtenáře zbytečně mate. Jazyk se snaží působit vznešeně, ba až poeticky, a některé pasáže vskutku dovedou navodit příjemnou atmosféru. Ale všeho moc škodí. Přehršel přídavných jmen, příslovcí a přirovnání má totiž za následek úpadek dynamiky. Navíc se v díle opakovaně omílají ty samé informace na několikero různých způsobů. Z textu přímo čiší touha po literární velkoleposti, reálně se však na stránkách odráží pestrá přehlídka spisovatelských nešvarů.

Nelogičnosti v příběhu by vydaly na samostatný článek. Vítr ladně unášející liliové květy, které by měly být nasáklé nedávným deštěm. Studna, z níž prý stoupají na hladinu kusy těžkého brnění. Jehlice do vlasů záhadně držící v krátkém sestřihu. Tyrkysové nebe, po chvíli popisováno jako azurové... A spousta dalších běžných věcí naprosto popírajících fyzikální zákony, a to i nad rámec uvěřitelnosti v žánru fantasy.

Co se týče postav, tak ty se na svůj věk opravdu nechovají, neustále si protiřečí a jsou ploché a předvídatelné. Vývoj vztahu Ley a Thomase spočívá v jakémsi podivném druhu škádlení, které přiživuje žárlivost. Autorka nepokrytě romantizuje šovinistického tyrana.

„Ještě jednou si ty rty otřeš a políbím tě zase. A budu to dělat tak dlouho, dokud nepochopíš, že pánem jsem tu já.“ (Str. 247)

Koncept děje, kde hrdinové se svou družinou cestují po různých místech a zažívají dobrodružství, se k hlavnímu motivu vyloženě hodí. Podíváme se tak jejich prostřednictvím například do království vyzdvihujícího lidskou krásu, Města Fontán, na pustiny zmítané Červánkovou bouří nebo do Smrtných uliček, po kterých se plíží obchodníci s bílým masem. Během této pouti objevují Lea s Thomasem nejen okolní svět, ale také jeden druhého, což se z hlediska příběhu ukáže být důležitější než výprava samotná.

Titul bezpochyby pozvedá grafické zpracování. Líbivou obálku má na svědomí Julie Jursová, o doprovodné ilustrace se postarala Nela Korbelová. Kresby věrně zachycují důležité momenty a vdechují jim kouzelný nádech.

Zdroj: kopie z e-knihy

Mě osobně kniha sice bavila, ale zároveň mě i štvala. Nad drobnými nesrovnalostmi by se dalo mávnout rukou, ovšem nad nesympatickými postavami a plytkými dialogy nikoli. Ústřední námět příběhu hodnotím jako originální, přestože by si zasloužil lepší zpracování. Autorka jako by se nemohla rozhodnout, jestli chce psát YA, nebo epickou fantasy.

Kniha má potenciál zaujmout spíše mladší a nezkušené čtenáře či dívky vyhledávající neobvyklou romantickou linku. Když necháte stranou vysoká očekávání a předsudky, třeba vás mile překvapí... Pokud si však potrpíte na propracovaný svět a vícevrstvé charaktery, Třpytícímu se městu se raději obloukem vyhněte.

Dva válečnické rody - jeden prostý, druhý vznešený. Kdysi mezi nimi vzniklo pouto, které musí být naplněno. Ona pochází z kraje vycházejícího slunce a barev. On pochází ze země deště a lilií.

Ona nadevše miluje svou rodinu, on miluje jinou ženu. Ona hledá způsoby, jak zpřetrhat pouta minulosti, aby se mohla vrátit domů. On hledá možnosti, jak zachránit svou snoubenku, aniž by porušil dávný závazek.

Nemají nic společného, přesto se osud rozhodl, že jejich cesty spojí.

Slib, který nastal čas splnit.
Čest, která není ctí.
Láska, která není láskou.

Společně se vydávají na nebezpečnou cestu, pronásledováni temnotou. V každém tmavém koutě číhají nebezpečné Stíny, jež jsou předzvěstí kruté smrti. Bude to dlouhá cesta na jejímž konci nemusí být vůbec nic.

Nakladatelství: CPress
Série: Lea Honor 1.
Žánr: fantasy pro dospívající