Recenze: VORKUTA (Petr Procházka)

Mrazivé Rusko a sériový vrah

Za recenzní výtisk děkuji portálu Palmknihy

Palmknihy na FB

V úvodních větách vám chci představit autora a tím trošku poodhalit jeho zájmy a prostředí, ve kterém píše. V některých případech spisovatel natolik dbá o své soukromí, že je prakticky nemožné o něm cokoliv zjistit. Často však za nedostatkem informací není snaha autora úzkostlivě chránit své soukromí, jen prostě o něm není nikde žádná zmínka. Tak je tomu prozatím i v tomto případě, nicméně domnívám se, že časem bychom nějakou informaci zjistit mohli. Detektivní krimi vychází v nakladatelství Martin Koláček – E-knihy jedou.

Vorkuta je padesátitisícové město ležící za polárním kruhem v republice Komi. Toto město vzniklo z tábora Vorkuta, pracovního tábora patřícího do sítě sovětských gulagů. Jeho historie je velmi ponurá a ani podnebí, které prakticky sestává pouze z třeskutých mrazů a nedostatku světla, není příliš příznivé. Optika vyprávění je zaostřena na Jurije Orlova, ruského náčelníka této osady, který sem byl dobrovolně příkazem přidělen. Když dojde ke zmizení Kataríny Lazinské, netuší, že je to jen začátek.
Hustý cigaretový kouř plnil místnost, světlo lehce problikávalo kvůli neustálým výpadkům proudu a Jurij pohledem hypnotizoval poloprázdnou sklenku velice nekvalitní pálenky. Byl to přesně ten večer, kdy člověk, ať už je kdekoliv, začne přemítat o životě, o tom, kde udělal chybu, nebo naopak, co se mu povedlo, a přesně to se teď Jurijovi honilo hlavou. (1 % knihy)

Zmizení Kataríny Lazinské je jen začátek ledovce a únosy dalších dívek na sebe nenechají dlouho čekat. Mohou mít rodiče ještě naději? Co přesně se s nimi děje? Jurij Orlov začíná být bezradný. Stop není mnoho a na první pohled nikam nevedou. Město Vorkuta začíná odkrývat svá hrůzná tajemství.
Sledoval ji již téměř tři týdny. Líbila se mu hned na první pohled. Od prvního shledání věděl, že bude další do sbírky. Pečlivě ji pozoroval hodiny a hodiny. Věděl přesně, jaké má návyky, co nosí na sobě, co ráda jí. Věděl i, s kým se stýká a jaké jsou její koníčky. A hlavně věděl o jejím pravidelném pátečním doučování a zkratce, kterou využívá. Vhodnější místo si ani neuměl představit. (72 % knihy)
Vyprávění je vedené heterodiegetickým vypravěčem. I přes nevelkou tloušťku knihy je věnován dostatečný prostor charakteristice postav. Zdají se vám věrohodné a plastické. Přestože je pozornost v naprosté většině orientována na policejního náčelníka Jurije, v pár případech dostaneme možnost nahlédnout na druhou stranu. Příběhu to dodá šťávu a ve čtenáři se ještě víc umocní prvek napětí.

Netrvalo dlouho a strachy se pomočila. On neváhal a rukou jí zajel do mokrého rozkroku. Celá ta situace byla děsivá a nechutná. Ne ovšem pro něho. Tohle je okamžik, pro který to všechno dělá. Ten pocit moci a nadřazenosti. To vzrušení z lovu. To je něco, čeho se nikdy nenabaží. (75 % knihy)

Co tuto knihu činí nevšední a čím trochu vybočuje z žánru detektivky, jsou kulisy příběhu. Prostředí Ruska je nezvyklé a atraktivní. Atmosféra bývalého gulagu je hmatatelná a příběh činí temnějším. Krásné spojení reálných podkladů a fikce. Jazykově se jedná o svižné dílo, jež nestojí na místě a kde je vyvážen poměr popis ku dialogu. Autorovi rádi prominete pár neohrabanějších vět či popis jedné zbytečnosti, která nemá pro příběh žádný vliv, protože jinak budete v napjatě čekat, co bude následovat. Ztratí se další dívka? Najde se pachatel? Hezký koktejl detektivního pátrání, osobního příběhu, historie, co ovlivňuje přítomnost, i až thrillerové pasáže, v kterých se vám zrychlí srdeční akce.

Třebaže já na autora a tuto knihu narazila náhodou, rozhodně tohoto setkání nelituji a ráda si přečtu další titul, který taktéž vyšel v letošním roce. Evidentně se bude jednat o podobnou stavbu příběhu vzhledem k totožnému rozsahu. Je velká škoda, že Petr Procházka nemá ambice (nebo zkušenost?) se psaním delšího textu. Takto konec působil malinko urychleně, došlo k větší akumulaci scén a nebyl prostor pro ten správný dozvuk. Jedná se o atraktivní četbu a milovníci žánru si přijdou na své.
Pokud hledáte knihu, jež se vám bude číst s lehkostí, bude obsahovat napětí, tajemství a prostor pro vaši představivost, jak to celé asi dopadne, je to ta pravá kniha. Nudit se nebudete.

Vorkuta je ponuré a mrazivé město, založené v období Stalinových čistek, které původně sloužilo jako jeden z nejvíce obávaných gulagů té doby.
Příběh se odehrává na začátku devadesátých let, kdy dojde ke zmizení Kataríny Lazinské. Zdánlivě jednoduchého případu se ujímá velitel kriminální policie Jurij Orlov. Pátrání nikam nevede, stopy nejsou téměř žádné a pohřešovaných dívek přibývá. Městem se šíří strach a Jurij začíná tušit, že to bude nejtěžší případ v celé jeho dlouhé kariéře.

Nakladatelství: Martin Koláček – E–knihy jedou
Žánr: Krimi
Počet stran: 139