Recenze: DEJ TĚLU ŠANCI K PŘIROZENÉ ROVNOVÁZE, ŠTÍHLOSTI A ZDRAVÍ (Ivana Stenzlová)

Pro naše tělo jen to nejlepší!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Smart Press

Ivana Stenzlová je zároveň autorkou knihy Šance pro ženu 40+ a podle názvů obou jejích titulů můžeme předpokládat, že více než o skokové zhubnutí jí jde o to, aby čtenáři pochopili své tělo a chtěli být zdraví. Štíhlost je v tomto případě jen vedlejší produkt dobrého zacházení se svým tělem. Mikrobioložka a odbornice na západní a východní dietologii nás ve své prvotině seznámí se svými znalostmi z více než desetileté praxe v oblasti výživy. Titul můžeme najít v produkci nakladatelství Smart Press.

Tato populárně naučná publikace je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Začátek nás seznámí s významnými osobnostmi zabývajícími se výživou. Přehledně předkládá určité „módní“ trendy a jakým způsobem se vyvíjely. Jaký byl v minulosti pohled na tuky a cukr v kontrastu, jakým se na ně, i díky výzkumu, pohlíží nyní.

Protože k přirozené rovnováze leckdy bývá složitá cesta, je nutné porozumět našemu tělu i po fyziologické stránce. Jaké jsou hormony, které zasahují v případě nadbytku cukru? A které naopak mají vliv na to, že přibíráme tam, kde bychom nechtěli? Hormony jsou začarovaným kruhem, který i přes sebevětší disciplínu bývá těžké prolomit, pokud se stravujeme nevhodně. Publikace nás zavádí do minulosti, abychom lépe vnímali naše přirozené pudy ve výživě a lépe pochopili, co můžeme a jakým způsobem ovlivnit.

Popis jednotlivých makroživin, mikroživin a úvod do problematiky dnešního potravinářského průmyslu vytváří kompaktní informační hodnotu. Autorka je propagátorkou tzv. pětielementové kuchyně, do které nám dá teoreticky a posléze i prakticky nahlédnout. K vysvětlení veškerých informací používá lidový jazyk, takže sdělení porozumí opravdu každý, a zároveň projeví určitou dávku empatie s lidmi, kteří chtějí změnit svůj životní styl. Text dovede okořenit větami, jež působí velmi motivačně.

Nebojí se otevírat témata, jež jsou pro mnoho lidí při hubnutí zásadní. Co dělat, když mám chutě na sladké, jaké porce si servírovat nebo jaký vliv na mé tělo kdejaká potravina má. Každý blok zakončuje závěrečné shrnutí, kde jsou opětovně vypíchnuty důležité informace. Běžný text projasňují barevně či typem písma zvýrazněné pasáže, které nedělají z textu jednolitou masu, ale přehledné pasáže, jež oku lahodí.

Praktická část je dělena na roční období, ale neodpovídají mu tak, jak ho známe my, z hlediska meteorologického, ale právě v kontextu pětielementové kuchyně. Co je v daném čase oslabené a jakým způsobem tuto část můžeme posílit, jakých potravin se vyvarovat a které naopak vyhledávat.

Velkým plusem hodnotím koncept této publikace. Poskytne teoretické základy a naváže na ně praktickými tipy. Dbá na kvalitu a původ potravin, snaží se využívat sezónního a regionálního jídla. Grafické zpracování je velmi vyvážené, se zajímavým fontem písma a doprovodnou barevnou kulisou. V praktické části jsou bohatě zastoupeny snídaně, obědy i večeře napříč ročními obdobími. Suroviny nejsou nikterak nedostupné a dají se snadno pořídit. Sama jsem si již koupila kokosový tuk a miso pastu a to žiji v menším městě. Doprovodný postup je velmi srozumitelný a i pro kuchyňského laika pochopitelný. Přínos vidím i obecných radách – jak fermentovat luštěniny a obiloviny, vyrobit domácí kefír či upéct kváskový chléb. Vše z toho můžete využít v běžném životě, nic, co by působilo exoticky a udělali byste si to jednou za rok. Ilustrační fotografie jen dotváří výsledný efekt.

V případě, že teoretickou část budete číst více kontinuálně, můžete mít pocit, že se autorka leckdy dost opakuje, ten samý pocit jsem měla i já. Zároveň nejsem zastánce vět upozorňujících na budoucí text – věty typu ale o tom vám řeknu později, nemějte strach, dozvíte se, jak na to apod. Milovníci masa si nepřijdou moc na své, protože receptů s touto surovinou není mnoho. Na druhou stranu mají možnost rozšířit si obzory jinými potravinami s velkým množstvím bílkovin.

Osobně se mi kniha velmi líbila. Velkou zásluhu má hlavně fakt, že se nejedná o publikaci zaměřenou na hubnutí a dietu, ale na to, abyste se cítili lépe, jedli zdravě a kvalitně. Některé tipy jsem ozkoušela při svém vaření a již na ně nedám dopustit. Pokud se cítíte věčně unavení, bez energie, zároveň víte, že jídelníčku moc nedáte, tato publikace může být tou pravou motivací, která vás nakopne ke změně. U mě se tak stalo a doporučuji ji zkusit i vám. Zároveň je vhodná pro několikeré čtení, poněvadž rad a možností, co vše si udělat, je mnoho.

Jste nadšenci do zdravého životního stylu a není vám jedno, co vaše tělo přijímá, nebo chcete jen změnu a zkusit žít jinak? Pak je tato kniha pro vás jako dělaná.

Autorka – mikrobioložka a odbornice na výživu – podává vysvětlení funkčního metabolismu a návod, jak dosáhnout hormonální rovnováhy (jak jíst pro zdravou hormonální odezvu), která je základem trvalé štíhlosti a opravdového zdraví. Propojuje tradiční čínskou medicínu s poznatky moderní západní dietologie a biologie. Přináší zároveň nový způsob vaření, který je postavený na přípravě pokrmů s harmonizačním účinkem. Přes 60 originálních tzv. pětielementových receptů pokrývá všechna roční období, od snídaně po večeře, od polévek po dezerty. Nechybí ani základní recepty na domácí kváskový chléb, rostlinná mléka či zdravé domácí fermentované nápoje (kefíry) a postupy pro fermentaci obilnin a luštěnin.

Nakladatelství: Smart Press
Žánr: populárně–naučná, kuchařka
Počet stran: 288