Recenze: SVĚT PLNÝ SVÁTKŮ (Jitka Římánková)

Netradiční encyklopedie oslav, svátků a festivalů světa

Svět plný svátků
Jitka Římánková působí jako grafička, ilustrátorka a animátorka. Knihu Svět plný svátků zpracovala podle zápisků deníku cestovatele a kreslíře Tomáše Svátka. Ten tvrdí, že už jeho jméno ho předurčovalo k tomu, že se v budoucnu bude o festivaly a svátky světa zajímat. Sen se mu splnil vrchovatě, protože nakladatelství Portál nedávno vydalo tuto netradiční encyklopedii, jejímž cílem nebylo představit všechny svátky ve světě, ale vybrat ty nejzajímavější. Všech festivalů a oslav se vypravěč pan Svátek osobně zúčastnil, své zážitky a dojmy popisuje autenticky i s vtipem, což pro čtenáře představuje vždy přidanou hodnotu. Dozvíte se tak, jestli by Usain Bolt dohonil kutálející se sýr ze strmého kopce, kde vznikl bungee jumping nebo jakým způsobem se slaví Velikonoce či Vánoce ve světě.

Kniha je koncipována jako cestovní deník se zápisky, kresbami a vlepovanými zajímavostmi. Na přední i zadní předsádce nalezneme mapu světa s popisky států, měst a piktogramy znázorňujícími, jak daná oslava svátku probíhá. V úvodu nechybí trocha teorie o významu pojmů „svátek“ a „festival“. Dále se dočteme, jaké existují druhy svátků, co všechno ovlivňuje určování data jejich konání a stručnou charakteristiku znaků světových náboženství. Poté už následuje hlavní část knihy, tedy představení vybraných svátků, festivalů a oslav ve světě. Tento přehled završuje kalendář, kde jsou všechny zmíněné festivaly a svátky v knize vypsané a uspořádané od ledna do prosince. Pro doplnění čtenářských tipů a nápadů na návrh vlastních svátků a tradic je ještě určena stránka s názvem „Slavte doma“, která spolu s obsahem titul uzavírá.

Na první pohled může uspořádání publikace působit chaoticky a netypicky. Hnědý podklad, na který jsou „jakoby vlepeny“ související informace a vkresleny obrázky s popisky ale mají své opodstatnění. Vzbuzují ve čtenářích podobu deníku. Brzy si na tento styl zvyknete a zjistíte, že se ke knize vlastně docela hodí. Hnědý podklad čtenáře může zpočátku rušit, ale barevnost a velikost písma jsou zvoleny tak, aby bylo vše dobře čitelné a rozpoznatelné. Zápisky jsou vyprávěny z pohledu cestovatele Tomáše Svátka. Vyjadřování je přizpůsobeno dětskému čtenáři. Autorka jej umí poutavě a zajímavě do „příběhů“ svátků vtáhnout.

OSLAVA ZMRAŽENÉHO DĚDEČKA
V americkém Coloradu je asi zima hodně zlá, obzvlášť v malém městečku Nederland uprostřed lesů, protože tam mají fakt divné nápady oslavující jednoho zmraženého norského pána. (…) Na Bredovu počest se každý rok v březnu pořádá opravdu bizarní mejdan Frozen Dead Guy Days neboli Dny zmraženého týpka. Našel jsem tu nejdivočejší radovánky, jakých se lze v zimě účastnit: skok do ledové vody, bowling s mraženým krocanem, soutěž o nejlepší kostým zmraženého dědečka, závod v oblékání zmrzlého trička, přehlídka podomácku vyrobených pohřebních aut, hod mraženým lososem do dálky a největším trhákem je závod v nošení rakví lidmi v kostýmech. Nic podobného jsem jinde nezažil. (Str. 14─15)

V knize vás čeká třicet čtyři tematických zastavení (Když je zima dlouhá, Posvátný oheň, Mrtví na návštěvě, Podoby Velikonoc, Jen pro děti), v jejichž rámci je někdy zmíněno hned několik zemí a svátků, kde oslavy v duchu tématu probíhají. Pořadí jednotlivých tematických zastavení není nahodilé, ale je uspořádáno chronologicky podle období, kdy se oslavy odehrávají. Ještě navíc jsou u sebe témata něčím blízká či podobná. Každému zastavení je věnována vždy jedna dvoustrana. Dozvíte se, kdy a kde se festival nebo svátek koná, kdo a jakým způsobem jej slaví a hlavně proč. Součástí jsou také zajímavosti, informace o původním obyvatelstvu či vysvětlivky. Speciálně pro děti je určena rubrika „Jak na to doma“, která přináší tipy a nápady na vlastní uspořádání daného svátku. Děti se díky ní pobaví, lépe si informace zapamatují a ještě navíc si přinesou domů něco z atmosféry světových oslav. U tipů je zohledněna bezpečnost dětí, někdy bude zapotřebí asistence rodiče.

V knize se seznámíte s celkem šedesáti pěti svátky a festivaly po celém světě. Tematika svátků je opravdu pestrá. Od mírumilovných svátků (běh se soby na Aljašce), po životu nebezpečné (hon za sýrem ze strmého kopce v Anglii), nepochopitelné (skákání přes živá miminka ve Španělsku), bizarní (oslava zmraženého dědečka v Coloradu), přes veselé (přehlídka nejzajímavěji ozdobených klobouků v Anglii) či potěšující (dny zasvěcené jen ženám v Nepálu), až po tradiční (Halloween a oblékání do strašidelných kostýmů v Irsku a Spojených státech). O spoustě z nich se dozvíte překvapivé, mnohdy šokující informace a nečekané souvislosti. Jiné vás rozesmějí. Rozhodně se při čtení nebudete nudit.

Na knize se mi líbilo, že je přizpůsobena dětskému čtenáři. Působí svěže a živě, tím také lákavě. I když to tak na první pohled nevypadá, informace jsou uspořádány přehledně, je však možné, že místy se v nich může dětský čtenář ztrácet. Přímo jim jsou určeny tipy na uspořádání svátku doma, nechybí mapa světa a přehled všech svátků, nezapomíná se na jejich překlad do češtiny a velmi oceňuji také objasnění jejich původu, připomenutí zaniklých tradic či národů a přesahy do současnosti.

Titul je autorkou také bohatě ilustrovaný. Kresby jsou vyvedeny pastelkou, nepostrádají barevnost, vtip, ani názornost.

Věřím, že publikace má potenciál oslovit všechny děti kolem devíti let, ale chladným nenechá ani dospělé. Je nabitá informacemi, zajímavostmi a bohatými ilustracemi. Čte se lehce a určitě nalezne své místo v hodinách zeměpisu či výchovy k občanství. Troufám si říct, že tato kniha je svým pojetím na českém trhu ojedinělá a určitě se vyplatí ji mít doma v knihovně.

Jsem Tomáš Svátek. Mám takové zvláštní jméno a možná proto mě už od malička zajímají všechny možné oslavy a svátky. A o všech si vedu deník. No fakt! Třeba jak to vypadá, když se slaví Rok draka v Číně nebo když rozkvetou sakury v Japonsku, jak si Evropané kutálí sýr nebo pálí čarodějnice, Španělé se odívají do květin, Mexičané se radují na dušičky, jak vypadají svátky v teplé Austrálii, válečný tanec na Novém Zélandu nebo zase naopak oslava u Eskymáků nebo bláznivé veselí na obou Amerických kontinentech. Už vím, kdy voní kořením celá Indie nebo se v Africe pod nohama mnoha tanečníků neskutečně práší. A vůbec by Vás nenapadlo, jak často se oslavují tak obyčejné věci jako oheň, voda a jídlo. A do čeho všeho se my lidé dokážeme vymódit. Některé oslavy jsou jen tak pro zábavu a jiné jsou tu už stovky let. Jestli chcete, můžete si můj deník pročíst a třeba si nějakou tu oslavu udělat i doma. No fakt!

Nevšední encyklopedie o různých svátcích, festivalech a oslavách světa je určena všem cestovatelům od 9 let, ať už jezdí s opravdovým batohem na zádech nebo jen prstem po mapě. Kniha odpovídá i na otázky proč lidé oslavují a z jakého důvodu jejich oslava vypadá právě tak, jak vypadá.
Nedílnou součástí knihy jsou i tipy, jak si takovou oslavu uspořádat doma.

Jitka Římánková je grafička, ilustrátorka a animátorka, proto knihu o Tomáši Svátkovi nejen píše, ale i maluje. Její oblíbenou výtvarnou technikou je kresba pastelkou a velkým osobním zájmem je cestování.

Autor: Jitka Římánková
Ilustrátor: Jitka Římánková
Počet stran: 80