Recenze: JDE SEM LESEM (Daniela Krolupperová)

Bylinková pohádka a herbář v jednom

Jde sem lesem
Spisovatelka Daniela Krolupperová patří mezi současné, oblíbené a kvalitní autory literatury pro děti a mládež. V projektu jsme již uvedli recenzi na její knihu Vánoční tramvaj. Roku 2016 vydalo nakladatelství Portál titul Jde sem lesem. Jak v klukovi z města probudit zájem o přírodu? Znají vaše děti tradiční bylinky a vědí k čemu se používají? Pokud ne, sáhněte po této netradiční pohádce, která byla také uvedena do prestižního projektu Nejlepší knihy dětem.

Příběh vypráví o třeťákovi Toníkovi, který je nucen trávit půlku prázdnin u babičky na venkově. Pochází z města a mezi jeho záliby patří především „pařba“ na tabletu a počítači. Zpočátku se u babičky nudí, připadá mu pomalá a nezajímavá, její zahrádka, zvířectvo ani okolní příroda ho moc neoslovují. Toníkova babička je nadšená bylinkářka. Díky ní Toník poprvé poznává kouzlo a sílu léčivých rostlin. Jednou se s babičkou vydá do lesa na borůvky. Tam na něj čeká velké dobrodružství. Protože rušil lesní klid, potrestá ho lesní skřítek tím, že bude v lese bloudit a nenajde cestu ven. Na své pouti potkává léčivé byliny a skřítky, kteří je chrání, a jiné lesní bytosti. Pronásleduje jej také duch zlého rytíře. Podaří se Toníkovi prolomit kouzlo a nalézt cestu z lesa? Neublíží mu duch zlého rytíře? Poučí se ze svých chyb a změní svůj pohled na přírodu? To už si musíte přečíst sami.

Jak už je u autorky zvykem, prolíná v ději realitu s fantazií. Tento příběh však skrývá ještě něco navíc. Zdařile kombinuje faktické informace o bylinkách s pohádkou. V úvodu každé kapitoly nacházíme celostránkovou ilustraci bylinky se stručným popisem jejích vlastností, výskytem a využitím. Setkáte se tak například s kopřivou dvoudomou, měsíčkem lékařským, jitrocelem nebo medvědím česnekem. Na závěr jednotlivých kapitol jsou připojeny otázky s klíčem sloužící k upevnění získaných poznatků. Odpovědi na ně lze v textu dobře nalézt. Součástí děje je také pověst o skále, na níž stával hrad patřící loupeživému rytíři, který v závěru příběhu sehraje nečekanou roli.

Co se týče jazykové stránky, některé pojmy bude třeba zejména mladším dětem blíže objasnit, např. „rumiště“ či „rokle“. Běžně se narazíme také na termíny z digitálního světa jako džípíeska, online, nebo tablet.

Příběh je čtivý, nepostrádá napětí, kouzla a nadpřirozené bytosti, jak to ve správné pohádce má být. Konfrontuje digitální moderní svět s tradičním, využívajícím plody přírody, což je velmi aktuální téma.

Toník sklonil hlavu a uviděl docela malinkou panenku. V rukou držela drobné kvítky fialové barvy a dělala s nimi jakési čáry nad zarudlými štípanci. Kde se jich kvítkem dotkla, tam kůže přestala svědit. Bylo to skoro jako zázrak. (…) „Já jsem panenka z levandule. To je moje bylinka. Pomáhá proti svědění. A navíc svou silnou vůní odpuzuje hmyz. Kdyby sis kápl na kůži kapku levandulového oleje, vůbec by ses komárům nezamlouval. Můj levandulový čaj zase uklidňuje a přivolává spánek.“ (Str. 34)

Líbí se mi rýmovaný název titulu a také hravé pojmenování jednotlivých kapitol, které počínaje druhou kapitolou vytváří jednu větu, jejíž jednotlivá slova zároveň předznamenávají děj. Kniha má mnohostranné využití. Příběh a herbář děti pobaví a nenásilně poučí nejen o vlastnostech a využití bylinek, ale také o tom, jak se chovat v lese. Vsuvka o pověsti nabízí příležitost, jak poznatky o ní dále rozvinout.

Dospělé čtenáře jistě zaujme a pobaví pasáž o skřítkovi a jeho knize, jež v sobě skrývá narážku na Karla Čapka:

V ruce držel knihu s nápisem Karel Čapek, Sebrané spisy a tvářil se docela přátelsky. (Str. 55)

Na můj vkus se chlapci příliš často stávaly nějaké nehody, které sloužily jako východisko pro představení síly léčivých rostlin. S ohledem na název titulu by asi čtenář očekával, že se dozví informace o lesních bylinách. Ale těch, které rostou skutečně v lese naleznete jen pár. Mnohem více se dozvíte o těch, které vídáme na zahrádkách nebo v okolí luk.

V knize se setkáme se dvěma druhy ilustrací. První souvisí s příběhem a druhé poměrně věrně znázorňují bylinu, o které bude v kapitole řeč. Výtvarné ztvárnění Evy Chupíkové nelze charakterizovat jinak než slovy nepřehlédnutelné, podmanivé a snové. Kresby skvěle vystihují atmosféru lesa a okolní přírody a příběh vhodně doplňují. Věřím, že každého čtenáře vtáhnou a nepustí. Skoro bych řekla, že díky nim skutečný les vidíte, cítíte a pohybujete se v něm.

Titul bych doporučila už pro předškoláky a děti mladšího školního věku. Výtečně se hodí na prázdninový čas, seznámení s podobou, výskytem a využitím vybraných bylinek a čtení před procházkou do lesa. Věřím, že ho ocení i dospělí.

Cesta lesem se stala pro malého chlapce Toníka napínavým dobrodružstvím a přinesla mu také seznámení s některými léčivými rostlinami. Chlapec tráví prázdniny na venkově u babičky, a protože se nechoval příliš dobře, musí za trest nevědomky překročit bludný kořen a ztratí se v lese. Čtenář sleduje Toníkovo napínavé dobrodružství s panenkami z květin a skřítky, kteří se mu snaží pomoci najít cestu z tajemného hvozdu. Děti se při četbě seznámí s některými léčivými rostlinami, pochopí, že každá rostlina má na světě své místo, a poznají také, že řada rostlin může být pro lidi užitečná. Aby si získané poznatky upevnily, mohou si společně s rodiči zodpovědět otázky na konci každé kapitoly. V poznávání rostlin dětem pomáhají názorné ilustrace.
Kniha je určena dětem mladšího školního věku, k předčítání i předškolákům, jejich rodičům a učitelkám mateřských škol.

Daniela Krolupperová je překladatelka, novinářka, spisovatelka, autorka úspěšných a oceňovaných dětských knih. V Portále vyšly její tituly Putování za nejmocnějším kouzlem, Zákeřné keře, Rybí sliby, Mizící hmyzíci a naposledy O modrém světle.

Autor: Krolupperová Daniela
Podtitul: Bylinková pohádka
Ilustrátor: Eva Chupíková