Recenze: VŠUDE SAMÁ VODA (Marie Gracias)

Když identita vraha tone v hlubinách vzpomínek

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství KKnihy.cz.

Detektivní debut Marie Gracias s názvem Všude samá voda vyšel na podzim roku 2019 v elektronické podobě u nakladatelství KKnihy.cz, jež se na tento formát specializuje. KKnihy totiž věří v budoucí rozmach digitalizace čtenářského zážitku a rovněž nabízejí lákavé služby nízkorozpočtového vydání a distribuce ve virtuálním prostoru, což je činí atraktivní alternativou ke klasickým nakladatelstvím – především pro začínající spisovatele.

Hned v úvodu tohoto mysteriózního románu jsme vrženi do víru napětí. Společně s hlavní hrdinkou Andreou, která po děsuplném incidentu v lese trpí ztrátou paměti i řeči, dostáváme od okolí nesourodé střípky informací o uplynulých událostech a nepříjemné otázky, na něž zatím neznáme odpověď.

„Pochopila jsem, co bylo mým největším problémem. Žádný těžký úraz hlavy s tím neměl nic společného, mě bolela duše. To ona chtěla umřít, protože měla hrozný strach ze všeho nového, co se ještě měla dozvědět.“ (str. 43)
Vzpomínky se Andree pomalu vrací, leč krajně zmatené… Les. Oběšenec. Ona, zraněná. A neznámý muž, kterého ve své hlavě kdoví proč pojmenovala „Rumcajs“. Kdo zemřel? Kdo vraždil? Co vůbec dělala na místě činu? Jaké hrůzy tam spatřila? A co když se má stát další obětí? Nebo dokonce sama zabíjela?! Policejní vyšetřovatel Fuxa rozhodně nepoleví, dokud se nedopátrá pravdy a spravedlnosti nebude učiněno za dost. Možná se za jeho horlivostí skrývá pouhá povinnost, možná našel ve svědkyni zalíbení.

Andrea si brzy uvědomí, že jí hrozí nebezpečí. Ať už od potencionálních nepřátel, kteří by ji mohli zatoužit umlčet; nebo ze strany Fuxových kolegů, již se na ni pokoušejí svalit vinu. Ani ve svém vlastním domě se necítí dobře, manžel jí připadá cizí a vzdálený. Fakt, že krátce před nehodou požádala o rozvod, situaci moc neulehčuje. Kromě syna Andree bohužel nezbývá nikdo další, komu by se nebála důvěřovat – když právě její dlouholetý přítel a blízký spolupracovník je oním nebožtíkem.

„Vůbec nevím, co mám dělat, chápete? Připadám si jako malá rybička v kulatém akváriu, které má pan primář v Ostrově na stole. Ať se pohne kamkoliv, všude je jen samá voda!“ (str. 65)

„Pište o tom, co znáte,“ hlásá jedna ze slavných rad pro snaživé literáty a autorka se jí řídí. Inspirace vlastním životem (pendlování z Prahy do Karlových Varů, kariéra stavební projektantky atp.) dodává příběhu autenticitu a rozšiřuje čtenářům obzory.

Vyprávění se odehrává v ich-formě minulého času a zprostředkovává tak nejen dějovou linii, ale i niterní pocity a myšlenky paní Andreji. Ta pro daný žánr představuje vskutku netypický charakter. Žádná křehká kráska v nesnázích, naopak! Rázná paní pokročilejšího věku, co má kuráž a pěkně prořízlou pusu. S vyšetřovatelem Fuxou jsou jako oheň a voda, takže není nouze o vtipné rozhovory.

Jenže v dialozích tkví i největší slabina této knihy. Ačkoliv Gracias píše bez korektury a jiných zásahů zvenčí chvályhodně (tzn. bez překlepů či pravopisných chyb), měla by si propříště nastudovat zásady interpunkce. Všudypřítomné trojtečky nenavazují na text, stojí kdesi v mezeře, a ani jejich počet není konstantní, autorka je podle nálady rozsévá třebas i po šesti kusech. Kapitolu samu o sobě tvoří vykřičníky, které v přímé řeči uzavírají snad každou druhou větu. Jejich použití se sice pravidlům nepříčí, ale z významového a stylistického hlediska působí opravdu nevhodně, jelikož by měly vyjadřovat postoj mluvčího. V několika případech se dokonce nacházejí v přímém rozporu s větou uvozovací, kde řečník danou pasáž např. špitne nebo pronese bez zájmu. Zákeřná znaménka snižují čtivost a mění realisticky vykreslené postavy v groteskní figury, které s přehnanou pečlivostí hlasitě odříkávají předem naučené repliky.

Potoky krve zde zrovna nepotečou a dechberoucí akci můžeme zamávat ze břehu, avšak i pozvolný ponor do zátoky temných tajemství má svoje kouzlo. Zápletka je vystavěna obstojně, přestože nejdůležitější vodítko k vrahovi se v textu objeví relativně pozdě (příliš brzy před koncem). Čtenář tudíž celou dobu netuší... Jak by mohl, když nemá dostatek informací? A rozuzlení a la deus ex machina náročnějšího milovníka kriminalistiky patrně také nepotěší. Navzdory tomu se jedná o zajímavý počin, který na českou scénu přináší především neokoukané prostředí, rozmanité postavy a neobyčejnou romantickou linku.

Obrovský dojem na mne zanechala cesta hlavní hrdinky, která je nucena si sáhnout až na samé dno, načež se od něj dokáže odrazit a nebojí se jít proti proudu. Podle mého názoru ústřední motiv příběhu nespočívá v polapení pachatele, ale zejména v nalezení sebe samé. I přes některé rušivé elementy a pár nedokonalostí si myslím, že kniha určitě stojí za povšimnutí.

V lese je nalezen oběšený muž a poblíž žena s vážným poraněním hlavy. Nemluví, na nic si údajně nepamatuje. Kdo je ve skutečnosti její manžel, k němuž necítí žádnou náklonnost, a jak s případem souvisí Rumcajs, jehož děsivý obraz jí probleskuje v hlavě?

Skutečně prodávala drogy? A nemůže zločin souviset se zpronevěřenými milióny? Najít odpovědi nebude snadné, ale pohledný kriminalista je odhodlán zjistit pravdu za každou cenu.

Jsou však city, které vůči oběti projevuje, pravé? Nebo jde jen o trik, jak se jí dostat pod kůži? A co její city? Vždyť v případu je tolik nejasností a ani ona není mimo podezření…

Nakladatelství: KKnihy.cz