Recenze: JEN JSME ŠLI KOLEM (Jiří Hrabě)

Inspirativní rozhovory s osobnostmi českého kulturního a vědeckého světa

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz

Chci zakoupit titul Jen jsme šli kolem

15 otisků silných a inspirativních životů v patnácti rozhovorech tento výňatek z oficiální anotace naprosto přesně vystihuje publikaci Jen jsme šli kolem, kterou vám představujeme v recenzi. Jiří Hrabě, šéfredaktor časopisu Vital, spolu se svými kolegy vyzpovídal patnáct významných osobností napříč širokým spektrem vědy a kultury.

Když Jiří Hrabě v roce 2007 s hrůzou zjistil, že na českém mediálním trhu chybí hodnotný časopis pro starší generaci, který by seniorům nenabízel pouze jednotvárné texty a neupřímné fotografie z fotobank, ale naopak by je inspiroval a podporoval kvalitu jejich života, rozhodl se vydávat časopis vlastní – Vital. V něm přinášel rozhovory s lidmi, kteří svou prací přispěli k dobrému jménu naší země nejen na domácí půdě, ale i ve světě. Režiséři, vědci, lékaři, spisovatelé či výtvarníci mají leccos společného – pracovitost, skromnost a pokoru, stejně jako entusiasmus a disciplínu a především moudrost a nadhled, mnohdy získaný věkem. I když většina zpovídaných dnes již nežije, přesto mohou být vzorem mladým lidem, kteří se snaží najít smysluplné využití života a řád.

Režisér Ivan Vyskočil se představuje jako pedagog vychovávající herce i neherce formou improvizace, jeho kolegyně Polka Agnieszka Hollandová, která v naší zemi koncem šedesátých let studovala, trefně porovnává oba národy a nastiňuje pohled Poláků na Čechy.

Často sem jezdíte, máte tu přátele, jak se za poslední čtvrtstoletí změnil vztah Čechů a Poláků?

Češi nebyli pro Poláky před rokem 1989 zajímaví. Považovali je za pepíky, knedlíky, takové švejky, kteří jsou zbabělí, čeština jim přišla směšná. Byla to taková směs ignorance a nedostatku zvědavosti. To se ale prudce změnilo. Jednak Poláci začali do Čech cestovat a objevili Prahu. Materiální kultura a krása architektury ovlivnily i pohled na Čechy jako národ.
(str. 24)

Devadesátiletá malířka Věra Nováková hovoří o životě umělců v padesátých letech, když z kádrových důvodů nemohla ona ani její muž rozvíjet kariéru a proniknout do výtvarného světa mohli až po roce 1989, když jim bylo více než šedesát let. Jedním z nejvýraznějších rozhovorů, které Jiří Hrabě či jeho kolegové běhěm let vedli, byl s Arnoštem Lustigem. Pikantní, svérázný, plný doslova něžných vulgarismů, které ke spisovateli vždy patřily, působí jako čerstvý vítr a zjevení.

Publicista Miloš Doležal z řady zpovídaných poměrně vybočuje. Je nejmladší, letos padesátiletý, přesto má co říci. Ve své tvorbě se zabývá životy lidí trýzněných nacistickým či komunistickým režimem.

Netradičně, leč velmi přirozeně působí rozhovor s Michaelem Třeštíkem, jehož pro Vital zpovídala vlastní dcera Hana. A pokud jste vyrůstali v sedmdesátých a osmdesátých letech, určitě si vzpomínáte na Daisy Mrázkovou, nadanou malířku i spisovatelku, která dokázala své dva talenty, literární i malířský, přetavit ve spoustu nádherných a nadčasových knížek pro děti.

Nejen s těmito osobnostmi, ale i s mnoha dalšími nahlédnete do nejrůznějších odvětví umění i vědy, stejně jako do jejich soukromých životů

Rozhovory vedl Jiří Hrabě spolu se svými kolegy a všichni se jich zhostili s naprostou profesionalitou a pokorou. Dotazy mají úroveň, nesklouzávají k bulváru. Kde se to hodí (novinář a zpovídaný se dobře znají), je interview vedeno v lehčím duchu, přesto neztrácí na váze a přesvědčivosti. Publikace je doplněna černobílými fotografiemi tázaných osobností, které dotváří její osobitý ráz.

Ocenila jsem, že autoři v publikaci neupřednostnili pouze známé tváře a dali slovo také těm, jež tak často nevídáme či neslýcháme, osobně jsem si tak rozšířila obzory ve světě vědy i kultury. Rozhovory jsou velmi povedené, vyvolaly ve mně pocit, že tazatelům na zpovídaných osobách opravdu záleží a nejsou pro ně jen odškrtnutou položkou na seznamu.

Pokud vás zajímají osudy lidí, kteří ve svém životě něco dokázali, přesto o nich neslyšíte dnes a denně, protože za ně hovoří především jejich skutky, a ne potřeba zviditelnění ega, určitě se do knihy Jen jsme šli kolem pusťte. Dostanete nálož originálních rozhovorů, v nichž prim hraje životní zkušenost a nadhled.

15 otisků silných a inspirativních životů v patnácti rozhovorech. Kniha Jen jsme šli kolem je výběrem inspirativních rozhovorů s významnými osobnostmi, mistry svých oborů. Řada z nich už nežije, jejich příběhy jsou ale natolik silné, že by byla škoda se o ně nepodělit.

Nakladatelství: CPress
Rok vydaní: 2020
Žánr: publicistika