Recenze: NEZASTAVITELNÝ RŮST (Jan Markel)

Nestůjte na místě, vydejte se na cestu osobního rozvoje

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Chci si koupit tuto knihu.

Nakladatelství Pointa vydává knihy rozmanitých žánrů, od četby pro děti přes prózy, básnické sbírky až po tituly populárně naučné. Publikaci Nezastavitelný růst, která se setkala s velkým čtenářským ohlasem, lze zařadit mezi knihy o osobním rozvoji. Je určena všem, kteří „chtějí dosahovat velkých věcí pomocí drobných změn“. Zkušený profesionální kouč Jan Markel v ní shrnul své několikaleté zkušenosti na poli osobního rozvoje a přichází s inspirativním,  motivačním textem. Titul vydalo nakladatelství Pointa v roce 2020.

Cítíte se někdy ve svém životě jako ztracená loď na moři a s nadějí vyhlížíte světlo majáku? Pomoci se zorientovat v rozbouřených vodách každodenních povinností, nových výzev a neujasněných cílů by vám mohla kniha Nezastavitelný růst. Titul s výraznou žlutou obálkou, úderným, snadno zapamatovatelným názvem a perfektním grafickým zpracováním je určen všem, kteří na sobě chtějí pracovat, nastolit pozitivní změny a co nejlépe využít svůj potenciál.

„Tato kniha je jiná.“ Toto sebevědomé tvrzení, které stojí hned na začátku textu, budí zvědavost a motivuje ke čtení. No i když... Čtenáře, kteří už mají nějaké ty stovky či tisíce stran motivačních knih za sebou, nechá možná vlažnými. S pozvednutým obočím si řeknou: Zase? Zase nějaká seberozvojová příručka, která mi zaručeně změní život, přinese mi úspěch, osobní spokojenost a třeba i bohatství? No tak schválně!

A já mohu teď po přečtení říci, že kniha má opravdu silný inspirační a motivační náboj. Text vás vede k zamyšlení, k uvědomění si spoustu věcí, které jste dosud přehlíželi. K osobní inventuře, kdy si narovinu zanalyzujete způsoby vlastního myšlení, postoje, svůj přístup k životu. V autorovi se nezapře osobní kouč, podněcuje vás k přemýšlení, poukazuje na možné cesty, ale po cestě samotné už vás nevede. Tou si musí projít každý sám.

Publikace se vyznačuje grafickou přehledností a obsahovou systematičností. Tvoří ji celkem pět hlavních kapitol, respektive tematických okruhů. V rámci nich pak autor obsah rozdělil do několika podkapitol. V textu se velmi dobře orientuje, horizontální členění je zvládnuto na výbornou. Oceňuji kvalitní, převážně černobílé ilustrace a celkovou barevnou střídmost.

Autor při psaní vycházel ze své profesní zkušenosti osobního kouče. Moc dobře si je vědom toho, co stojí za tajemstvím úspěchu a jak člověk velmi často nevědomě klade sám sobě překážky na cestě osobního růstu. Základem je transformovat své myšlení, zahodit negativní, pasivní, ublíženecký postoj k životu a změnit nejdřív sám sebe. Když se změní člověk, změní se i jeho život. Ano, Jan Markel je přesvědčen, že to, co se nám v životě děje, je převážně výsledkem toho, co se nám honí hlavou.

Představte si, že se na svět díváte z pořádného nadhledu. Sedíte někde na obláčku, pojídáte čokoládové křupky a bavíte se tím, „co zrovna dávají“. Z této ptačí perspektivy vidíte všechno jako na dlani. Tak maličké. Tak bezvýznamné. Nejste s děním dole ve spojení. Znuděně si dáte další křupku a zatoužíte po změně programu. (str. 86)

Vedle principů myšlení je v knize věnován velký prostor tématu vytváření cílů. Máte problém stanovit si osobní mety, kterých byste chtěli v průběhu měsíce, roku či celého života dosáhnout? Autor vás povede krok za krokem k tomu, abyste si své cíle ujasnili, jasně je formulovali a efektivně a systematicky jich dosahovali. Přitom vyvrací vžité přesvědčení většiny z nás, že existuje nějaká konečná stanice naší cílevědomé činnosti, tedy bod, kterého když dosáhneme, budeme až do konce života spokojení a už jen krásně pasivní. V pojetí Jana Markela je osobní růst nezastavitelný a nikdy nekončící.

Autor píše více než čtivě, z celého textu čiší jeho entuziasmus, schopnost srozumitelně předat své myšlenky a zkušenosti a mimo jiné i literární talent. Ten se projeví i v beletristické vsuvce, povídce, která tematicky koresponduje s obsahem celé knihy a působí jako perfektní oživení a podnět k zamyšlení. Autor v příběhu mladého, prací posedlého a nespokojeného workoholika poukazuje na malichernost lidského počínání, na zběsilou honbou za úspěchem, na pokřivený pohled na smysl života. Originální téma, nečekaný dějový zvrat a překvapivá pointa – příběh má sílu nás vtáhnout a zapomenout na plynoucí čas, což vlastně je i jeho posláním. Žít teď a tady...

Publikace obsahuje spoustu podnětných cvičení, čtenář je vybízen, aby s knihou přímo pracoval a nebyl pouze pasivním konzumentem čteného. Nezastavitelný růst  splnil má očekávání, vlastně ne, on je v mnohém předčil. Mám snad jen jednu výtku – s konstatováním typu „to vás ve škole nenaučí“ mám jako učitelka problém. Je to otřepaná fráze a od autora ničím nepodložené generalizování. Konkrétně finanční gramotnost, ke které podle něj žáci vedeni nejsou, je na mnoha základních školách už několik let samostatným vyučovacím předmětem, popřípadě bývá povinně řazena do vzdělávacího plánu v rámci matematiky.

Nezastavitelný růst má potenciál pomoci čtenářům s formulováním cílů, se změnou myšlení a přístupu k životu. Jak autor opakovaně zdůrazňuje, je však potřeba si najít svoji vlastní cestu a ideálně se svěřit do rukou profesionálního kouče. Každopádně titul hodnotím velmi kladně z mnoha důvodů. Text je opravdu nabitý informacemi, není to ten typ motivační příručky, jejíž třísetstránkový obsah by šel shrnout do pár neustále se opakujících mouder, frází či afirmací. Jan Markel umí čtenáře vtáhnout do svého optimistického světa a... No zkrátka UMÍ. Knihu doporučuji hlavně čtenářům seberozvojové, případně populárně naučné psychologické literatury a samozřejmě všem, kteří potřebují v životě trochu „nakopnout“.

Co kdyby existovala cesta, jak dosahovat velkých věcí pomocí malých kroků, a přitom rychleji než doposud?
V provokativní knížce se naučíte, jak se pomocí drobných změn osvobodit z nekonečného krysího závodu. Ze závodu, ve kterém za velkou námahu sklízíte jenom drobky z koláče, který je tu pro všechny. I pro vás. Objevíte pět klíčových oblastí, které zrychlí váš osobní růst. Zasmějete se principům, které jsou podané lidsky, ale bez servítků. Poznáte průlomové objevy z vědeckých studií a nasajete know-how z tisíců hodin autorovy praxe v českém prostředí.
Přestaňte úspěch a štěstí pronásledovat. Začněte je žít.

Žánr: osobní rozvoj
Počet stran: 376