Recenze: KAMARÁDI ZE ZAHRADY (Jiří Šandera)

Veselé a emotivní dobrodružství rostlin v zahradě

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jiří Šandera
Chci zakoupit tento titul

Český spisovatel Jiří Šandera se specializuje na knížky pro děti. Ve Světě Mezi Řádky jsem vám již představovala několik jeho knih, které mají sílu rozzářit dětský svět. U nakladatelství vyšly i dva romány Dany Šimkové – Uvězněni (recenze) a Útěk do Mombasy (recenze), které jsme vám v začátcích našeho projektu představovali.

Momentálně se zaměříme na autorův nejnovější titul, kterým je opět krásná pohádková kniha pro dětské publikum. Jiří Šandera se dokáže úžasně vžít do dětského světa a představit dětem realitu plnou kouzel a radosti. Kamarádi ze zahrady jsou volným pokračováním publikací Co vyprávěla houpací síť a Pohádky z kouzelné zahrady.

Titul obsahuje deset kapitol, tedy deset povídání, která se odehrávají na zahradě mezi rostlinami. Jiří Šandera už zahradu oživil právě ve svých dvou předchozích titulech, ale ačkoliv stále čerpá ze stejného tématu, pořád má co nabídnout a jeho vypravování v er-formě neztrácí své kouzlo. Stejně jako v předešlých publikacích, i v tomto případě jsou některé věty, slova či písmena barevná. Především jedná-li se o vyjádření barvy, pak je stejně tak i zbarvené slovo. Což je velmi milým a jednoduchým zpestřením, které mladší i starší čtenáře zaujme.

Jiří Šandera ve svých knihách skrývá také ponaučení. Děti se nenaučí jen to, co může růst na zahrádce včetně rostlin, keřů a stromů, ale autor se také lehce zaměřil na ekologii a ukazuje, jak se o naši planetu starat. Nenásilně děti učí vypořádat se s odpadky a vážit si naší přírody.

Jelikož je příroda v podání autora jako živá, samozřejmě se zelenina, keře či ovocné stromy spolu přátelí, hezky spolu vychází, a když už ne, vždy se poukáže na to, co je problémem a jak nad ním vyzrát. Kupříkladu v první kapitole se setkáváte se třemi mladými stromky, které se společně přátelí a posmívají se menšímu, pokřivenému stromečku.

Mezi hrdiny se neobjevují jen rostliny, ale také lidé. Převážně děti, které jsou na zahradě často. Vtipné je, že v podání Jiřího Šandery ožívá celá zahrada. Opravdu celá, včetně hadice, konví na zalévání, skleníků apod. Autor využil své představivosti naplno, ale nezacházel do extrémů, takže děti čeká dobrodružství, o kterém si rozhodně běžně nepřečtou.

Pestré, veselé a krásné ilustrace připravil ilustrátor Petr Lorenc, se kterým Jiří Šandera už několikrát v rámci svých knih spolupracoval. Čtete-li autorovy knihy, určitě se vám styl Petra Lorence zalíbil, a tak snadno přivyknete na nové a vyšperkované vypravování ze zahrady. Kresby jsou krásně malebné, jemné a nepříliš výrazné, takže podpoří dětskou fantazii, vykreslí děj, a přesto příběh nezahlcuje.

Mají-li vaše děti chuť na veselé, zábavné a emotivní dobrodružství v originálním světě na zahrádce, určitě si přijdou na své. Upřímně podané přátelství, vzájemná pomoc i společné prožívání jim určitě předají hezký literární zážitek. Já knihy spisovatele Jiřího Šandery mohu s nadšením doporučit.

Ahoj holky a kluci!
Máte každý svého člověčího kamaráda? Už vás slyším, jak voláte: „Ano, ano, máme!“ Tak to je bezva. Ale představte si, že já znám kluka Juráška a jeho malou sestřičku Kačenku a ti se kamarádí s rostlinkami. Ty rostlinky bydlí v zahradě a zažívají tam jedno dobrodružství za druhým. Budu vám povídat o tom, jak odstrkovaný stromeček Sláveček udělil lekci přátelství okolním stromům a stal se hrdinou zahrady, jak se hadice Alice se svou novou kolegyní a nedoslýchavým vodovodním kohoutkem neuměli dohodnout. Také o tom, kam se poděl měsíc a jak je možné, že sluníčko ztratilo hlavu. Kdo chce vědět jak poznat, že už jsou jablíčka zralá, tomu napoví Jurášek a jeho rybička. Dozvíte se, kdo je záhadná Neznámá, díky které se pampelišky a Kačenka naučily třídit odpad, zda mají rostlinky rády hudbu a jak pomohou kamarádi ze zahrady vyhrát panu Okurkovi sázku nad běláskem. O tom všem si počtete v této bohatě ilustrované knize, která volně navazuje na čtenářsky úspěšné tituly POHÁDKY Z KOUZELNÉ ZAHRADY A CO VYPRÁVĚLA HOUPACÍ SÍŤ.

Nakladatelství: Jiří Šandera
Žánr: Knihy pro děti
Počet stran: 64