Recenze: SVOBODOMYSLNÁ (Kateřina Lieskovská)

Domácí násilí a hledání sebe sama

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Chci si koupit tuto knihu.

Jméno Kateřina Lieskovská mohli čtenáři poprvé zaznamenat minulý rok v souvislosti s crowdfundingovou kampaní nakladatelství Pointa. Mladá autorka sepsala v knize Svobodomyslná vlastní vzpomínky na život s násilnickým manželem a svým textem mimo jiné cílí na ženy s podobnou zkušeností, kterým chce dodat odvahu, aby učinily první, nejdůležitější krok na cestě ke svobodě. Sepsání příběhu předcházel spisovatelčin úspěšný blog, ve kterém se autorka svěřovala se svými bolestnými zážitky.

Ze začátku bezstarostná zamilovanost a přehlížení všech varovných příznaků, poté první facky, šok a touha vymanit se z područí despoty. Žen, které zažívají podobný příběh, je na světě bohužel spousta a téma domácího násilí je často reflektováno i v literatuře. Čtenáře těchto knih zajímá jak psychologický profil agresora, tak i osobnost hrdinky, která se chová mnohdy zdánlivě naivně, iracionálně, nepochopitelně. Co se asi odehrává v hlavě oběti domácího násilí, jaké jsou motivy násilníka?

Kateřina Lieskovská je jednou ze zástupu žen se zahojenými ránami na těle a s pomalu se hojícími šrámy na duši. Prožila si domácí peklo a po vyřešení neutěšitelné situace a nalezení cesty ke štěstí přichází s osobní zpovědí, která může být pojímána jednak jako výsledek terapie psaním, jednak jako motivační literatura pro týrané ženy. Když to dokázala ona, dokážu to taky, řeknou si možná čtenářky a třeba nezůstane jen u přemýšlení, ale odhodlají se i k činu.

Hodnota Svobodomyslné jako literárního díla spočívá nejvíce v tématu, které zpracovává. Celý text je ryze autentický, autorka na papír překlápí své vzpomínky, myšlenky, emoce. Lineární vyprávění příběhu jako takového je často přerušováno autorčinými úvahami a promluvami ke čtenářům, respektive čtenářkám. Zpočátku je potřeba si zvyknout na jistou útržkovitost a překotnost sdělení. No a také na jazykovou nejednotnost, konkrétně časté kolísání mezi spisovnými a nespisovnými tvary slov. Užití obecné češtiny v ich-formou podaném vyprávění by samo o sobě bylo naprosto v pořádku, ale pokud už se autorka rozhodla psát svou přirozenou mluvou, měla se jí držet a například nekombinovat v jedné krátké pasáži spisovné a nespisovné koncovky přídavných jmen.

Černobílé kresby doprovázející text působí zasněně a melancholicky a dobře vystihují celkový ráz knihy. Čeká nás pořádná dávka spisovatelčiny sebeanalýzy a životního bilancování. Svobodomyslná je skutečně ryze osobní text, vnější prostředí a vedlejší postavy jsou jen kulisami toho, co se odehrává v autorčině mysli. Jen škoda že násilnický manžel zůstává jaksi za oponou dění, přestože je hlavním zdrojem trýznění a následné duševní transformace hrdinky. Psychologické vykreslení postavy by pomohlo čtenáři pochopit, jak se sebevědomá žena mohla dostat do pozice týrané oběti. Jak se manžel postupně měnil? Choval se takto despoticky od začátku vztahu? Jisté náznaky v textu jsou, ale  chorý mozek libující si ve fyzickém a psychickém násilí by si zasloužil rozpitvat důkladněji. Pak bychom snáze pochopili i motivy jednání hrdinky.

Příběh se z velké části odehrává v prostředí Nového Zélandu, kam se vypravěčka  po svatbě vydala se svým „princem“ na zkušenou. Zjistíte, že najít si bydlení a práci není pro cizince žádná brnkačka a že lidové moudro „všude dobře, doma nejlíp“ má své opodstatnění.

Svobodomyslná je mementem pro všechny ženy, které vstupují do vztahu s tím, že je jejich partner sice trochu cholerik, ale jistě se změní. Pro ženy, které přehlížejí varovné signály. Pro ženy, které sbírají odvahu k tomu, aby se vymanily z pout. A na své si přijdou všechny čtenářky, které mají v oblibě díla napsaná podle skutečné události.

„Můj život byl tak dokonalý a nalajnovaný, jako bych vypadla z čítanky. A tak jsem si v devatenácti letech nasadila na hlavu sněhově bílý závoj, na ruku prstýnek a vdala se. Za manipulátora. Za psychopata. A odletěla s ním na druhý konec světa.“

Životní příběh ženy, která prožila domácí peklo. Kniha o cestě plné manipulace, psychické i fyzické šikany, ale také hledání vnitřní síly. Pro všechny, kteří jsou uvězněni v nešťastné životní situaci a potřebují udělat radikální řez. Pro ty, kterým partner ubližuje a možná mají pocit, že jsou na celém světě úplně sami. A vlastně úplně pro všechny. Protože každý z nás má v okolí někoho, komu může dodat odvahu ke změně.

Žánr: psychologická próza, autobiografie
Počet stran: 120