Recenze: SMĚJ SE, NEBOLÍ TO (Jiří Bartoš)

Hodnotná a krásná sbírka říkanek pro nejmenší!

Jirka píše básničky, pro malinké dětičky. Verše sype z rukávu, nedělá to pro slávu. (str. 36)

Za recenzní výtisk děkuji autoru Jiřímu Bartošovi

Výtisk si můžete objednat přímo u autora, e-mail: bartos-ji@seznam.cz

Český spisovatel Jiří Bartoš se věnuje dětské literatuře už od roku 2011, kdy vyšel jeho debut Vtipnou kaši k snídani, obsahující veselé říkanky pro děti. I jeho následující tituly Nemračte se na svět (2012) nebo Máme rádi písmenka (2015) se zaměřují stejným směrem.

Letos vydal publikaci Směj se, nebolí to, zaměřenou také na nejmenší. Spolupracoval na ní s ilustrátorkou Ivetou Autratovou. Podstatné je, že koupí této krásné knihy nepotěšíte jen své děti, ale podpoříte také nemocné se svalovou dystrofií. Celý výtěžek totiž poputuje do Parent project, které se přímo zabývá touto problematikou a pomáhá dětem v boji s vážnou chorobou. Chcete-li se dozvědět více informací či sami  přispět, navštivte stránky www.parentproject.cz

Básně ve střídavém či sdruženém rýmu jsou vtipné, veselé a rytmické. Opravdu zábavné, že se u nich zasměje v některých případech nejen dítko, jemuž jsou určené, ale i dospělý čtenář. Některé básně jsou kratší, jiné delší. Někdy jsou na dvojstránce dvě, jinde tři nebo jen jedna. Na celých sedmdesáti sedmi stranách se rozkládá sedmdesát šest básní s různými motivy. Náměty autor využil takové, se kterými se děti běžně setkávají – ať už se jedná o faunu či flóru, povolání, školu atd. – takže jim určitě nic z toho nebude neznámé.

Podstatné je, že tyto básně mají hodnotu. Obsahují totiž myšlenku, která vám vnukne třeba vzít si pejska z útulku nebo se zamyslet nad tím, proč každé Vánoce míříme pro stromky. Copak by nám asi povídaly stromy, kdyby nebyly němé? Zkrátka spousty zajímavostí a krás k zamyšlení či lehká doporučení. Autor dětem podstrkává nenásilný náhled na danou věc a ponouká je k zamyšlení.

Ilustrátorka Iveta Autratová na české literární scéně je známý pojem, jelikož své kresby propůjčila již mnoha dílům a malí i velcí čtenáři ji snadno poznají podle jejích pestrých a veselých kreseb. Má specifický styl kreslení, který je víc než vyhovující pro dětské knihy. Snadno se do její tvorby zamiluje i dospělý. Veselou sbírku dětských básniček její kresby rozhodně podpořily a rozzářily.

Já jsem si básničky zamilovala pro jejich hodnotu i propracovanost. Jsou tak veselé, snadno se čtou a přímo vybízejí k zapamatování. Něčím mi připomínají mé oblíbené poetické texty Josefa Lady, snad svou upřímností a lehkostí? Snad tím, že ponoukají k zamyšlení, a přitom nenaléhají.

Směj se, nebolí to je nádherným počinem pro malé i větší čtenáře. Věřím, že stejně jako mě si získá i předčítající rodiče, kteří chtějí dětem dopřát literární zážitek, zábavu i chuť vesele pronášet básničky, jelikož s těmito to jde samo! Navíc pokud koupí knihy podpoříte skvělý projekt a pomůžete dětem se svalovou dystrofií, přičemž obohatíte i svou knihovnu, tak se rozhodně vyplatí zakoupit. Doporučuji!

Jelikož se mi autorova tvorba velmi zalíbila, zakoupila jsem si i další autorovy předchozí knihy a také novinku, kterou jsem přispěla na úžasný projekt. Mám z toho velmi dobrý pocit! Děkuji Jiří Bartošovi za to, že mi vyšel vstříc a prodal mi i knihy, které už v prodeji nejsou a navíc mi udělal skvělou cenu. Jeho básně se zalíbily nejen dětem, ale i mně a tak společně čteme a bavíme se nad zábavnou a chytlavou poezií. Mají-li vaše děti rády říkanky, pak určitě neváhejte a podívejte se po dalších titulech, které Jiří Bartoš vydává. :)

Veselé říkanky pro děti s působivými ilustracemi paní Ivety Autratové. Kniha vydána na podporu organizace Parent Project, z. s..

Nakladatelství: vydáno samizdatem
Žánr: Říkanky pro nejmenší