Recenze: PODIVNÉ PŘÁTELSTVÍ (Iveta Svobodová)

Dva netypické detektivní příběhy

Za recenzní výtisk děkuji autorce Ivetě Svobodové

Chci zakoupit tento titul

Spisovatelka a scenáristka Iveta Svobodová má na svém kontě několik románů, v nichž se zaměřuje na mezilidské vztahy a nevyhýbá se ani detektivním zápletkám. Obojí zúročila také v knize Podivné přátelství, která obsahuje dva příběhy, propojené hlavními postavami.

První povídka nese název Podivný konec. Autorka na scénu uvádí bodrého a žoviálního detektiva Luboše Neumanna, jemuž zdatně sekunduje nová posila, bývalá právnička Kamila. Luboš s kolegyní řeší případ smrti labilní Hany Reichelové, která byla nalezena zavražděná, a to opravdu surovým způsobem. Jak už to bývá, mezi podezřelými je vždy nejbližší člen rodiny, v tomto případě bývalý muž oběti Tomáš, který nemůže doložit alibi, i když tvrdí, že svou exmanželku nezabil. Než se Lubošovi s Kamilou podaří zapeklitý případ vyřešit, musí na podezřelého uvalit vazbu, přestože to vypadá, že nic není takové, jak se na první pohled zdá.

Druhý případ se jmenuje, stejně jako celá kniha, Podivné přátelství a odehrává se několik let po kauze s mrtvou Hanou Reichelovou. Luboš Neumann odešel ze zdravotních důvodů do předčasného důchodu. Žije na Kokořínsku, kde s manželkou provozuje penzion. Léto tam tráví i těhotná Kamila s rodinou. Neumannovi právě čekají na příjezd nového údržbáře. Tuto práci nabídli Karlu Bečvářovi, který se před třiceti lety zapletl do vraždy. Luboš případ tehdy vyšetřoval a nikdy na něj nezapomněl. Kauza v něm zanechala hořké pocity hned z několika důvodů, věděl, že Karel není vrah, bohužel dlouhé a ne příliš čisté prsty justice potřebovaly nevinnou oběť. Lubošova urputnost je opět na scéně, spolu s Kamilou starý případ otevřou a snaží se Karla očistit. Tento příběh se odehrává ve dvou časových rovinách.

Iveta Svobodová vystudovala obor Tvůrčí psaní na Literární akademii a ještě předtím pracovala jako odborná referentka na Státním zastupitelství. Není tedy divu, že se zaměřuje především na detektivně laděné romány. Postavy Luboše Neumanna ani Kamily nejsou čtenářům, kteří autorčinu tvorbu znají, neznámé, setkat se s nimi mohli už v detektivce Stíny minulosti.

Iveta Svobodová píše čtivě, její věty nejsou suchopárné a holé, v textu se vrší jeden dialog na druhý, takže děj poměrně svižně odsýpá a nenudí. Je vidět, že spisovatelka má velkou slovní zásobu a zná velké množství sloves, která se nebojí použít. Jen je škoda, že korektorovi uteklo pár do očí bijících chyb, u malého českého nakladatelství by se to stávat nemělo.

Oba příběhy jsou vyprávěny v er-formě, do popředí vystupuje ústřední dvojice Luboše a Kamily. Zejména Luboš je poměrně výrazný charakter, jeho hlučnost a bodrost, stejně jako věčný hlad můžou chvílemi lézt na nervy. Přesto se díky poctivosti a férovému jednání řadí mezi nejsympatičtější postavy. V první povídce Podivný konec má velký prostor Kamila. Tím, že jistým způsobem překročí etické meze svého povolání, dostává příběh romantický nádech a to, že se jedná o detektivku, připomíná už jen podivná smrt Hany Reichelové a její vyšetřování. Celkově se spisovatelka zaměřila spíše na mezilidské vztahy a rozjíždí hned několik linií, mnohdy i zbytečně rozptylujících. Vedle Kamily poznáváme i Lubošovo rodinné zázemí a také rozpleteme složité vazby Tomáše Reichela.

Podivné přátelství se ve stěžejní linii vrací do roku 1987. Mladý lékař Karel Bečvář udržuje letité přátelství se dvěma spolužáky ze základní školy, což se mu stává osudným. Ocitá se v roli obětního beránka prohnilé justice a je odsouzen za vraždu, kterou nespáchal. Nejenže ho nejlepší kamarádi zradí, odvrací se od něj rodina a přichází i o lékařský diplom. Lubošův smysl pro čest a spravedlnost je hnacím motorem pro objasnění této kauzy, byť od ní uběhlo téměř třicet let. I v této povídce je načrtnuto hned několik vztahových linií a autorka se nesoustřeďuje pouze na už známé postavy, ale na scénu přivádí další a nechává nás nahlédnout do jejich životů.

Zatímco první příběh se nese v lehce milostném duchu, Podivné přátelství sází na vtipnost a komediálnost. Iveta Svobodová nechává své hrdiny společně sídlit v jedné vesnici a dává prostor rodinné pohodě i přátelské atmosféře. Není nouze o humorné scény jako vystřižené z Troškových komedií, takže pokud čekáte ryzí a poctivou detektivku, v níž se jede po jedné vyšetřovací linii, tady vám pšenka nepokvete. Devizou těchto příběhů není ani tak „klasický a poctivý mord“, jako spíše mezilidské vztahy. Luboš, Kamila, Karel i ostatní jsou obyčejnými lidmi, s jakými se denně setkáváme. Jsou to typičtí Češi, rozumíme jim a občas se v jejich konáních najdeme. Oba příběhy vyznívají poměrně idylicky a místy i trochu nevěrohodně, nebývá totiž pravidlem, aby spolu kolegové vycházeli tak ukázkově jako Kamila s Lubošem a jejich další spolupracovníci, a ještě si rozuměli v soukromí, stejně jako postavy v jejich blízkosti.

Pokud máte rádi českou detektivku a zároveň hledáte odpočinkovou četbu, je Podivné přátelství možností, jak si tuto kombinaci užít.

Podivné přátelství je výborná napínavá kniha, ve které se nad kriminálními případy sejde zkušený policejní vyšetřovatel s mladou právničkou, která odložila soudcovský talár a přešla k policii. Tato neobvyklá dvojice k sobě přitahuje případy plné záhad a tajemství, příběhy lidí, kteří se nešťastně zamotali do soukolí policejního vyšetřování, zatímco skutečný pachatel uniká. Křivda se těžko napravuje a spravedlnost je často slepá k některým viníkům, ale autorka si se svými hlavními hrdiny myslí, že je třeba udělat všechno, aby se alespoň v něčem naplnil šťastný konec.

Nakladatelství: Šulc a Švarc
Žánr: román
Počet stran: 368