Recenze: ŠTĚPÁNŮV PODIVUHODNÝ STROJ (Zuzana Pospíšilová)

Malý vynálezce v akci

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Chci zakoupit tento titul.

Zuzana Pospíšilová patří už léta mezi stálice české literatury pro děti. Tvorba této dětské psycholožky je opravdu bohatá, na svém kontě má velký počet knih, které mimo jiné vynikají krásnými ilustracemi. Vedle pohádek píše i básničky, překládá verše určené dětem, ukázky její tvorby se objevují i v čítankách. Ostatně výtisky titulů Zuzany Pospíšilové najdete snad v každé školní knihovně. V roce 2019 vydalo nakladatelství Portál knihu Štěpánův podivuhodný stroj, která je jako stvořená pro malé vynálezce či vynálezkyně.

Štěpán je malý chlapec, kterého fascinuje svět vědy, objevů a vynálezů. Bystrýma očima pozoruje vše kolem sebe a poznává fyzikální zákonitosti, které si už my, dospělí, ani neuvědomujeme, protože je bereme za samozřejmé. No uznejte, copak se denně zamýšlíte nad fungováním různých strojů a přístrojů?

Malý vynálezce má to štěstí, že ho v jeho zálibě podporují chápající rodiče a porozumění pro jeho výzkumy má i babička i dědeček. No i když... vlastně nastane chvíle, kdy Štěpán dědu opravdu rozzlobí. Během týdenní návštěvy u prarodičů totiž chlapec nahlédne do obývacího pokoje a zaujmou ho zvláštní hodiny. Hodiny kyvadlové neboli pendlovky. A to by nebyl Štěpán, aby se novému objevu nepodíval na zoubek, přesněji řečeno na ozubená kolečka.

Nová kniha Zuzany Pospíšilové bude asi nejpřitažlivější pro děti (hlavně chlapce) předškolního a mladšího školního věku. Obzvlášť pokud jsou stejného založení jako zvídavý hrdina, který nejraději tráví čas s tátou v dílně. Rodiče i prarodiče jsou v knize zobrazováni jako ryze pozitivní bytosti – laskavá maminka, pracovitý a klidný tatínek, milá a pečující babička, rozumný dědeček. Taková typizace postav je v literatuře pro děti naprosto v pořádku a malý čtenář ji vlastně i očekává.

Autorka tu čtenářům (či posluchačům předčítaného textu) předkládá pozitivní vzory, a to zejména v oblasti mezilidských vztahů a komunikace. Štěpán vyrůstá v milujícím prostředí, maminka a tatínek se mu dostatečně věnují, trpělivě odpovídají na jeho zvídavé otázky a umožňují mu objevovat svět.

Vedle beletristicky pěkně zpracovaného příběhu plní text také naučnou funkci. Vaši potomci budou po dočtení dost pravděpodobně motivováni k provádění jednoduchých pokusů, k učení se hodinám, k pomáhání rodičům při domácích pracích. Dozvědí se, že pokud je člověk snaživý, houževnatý a trpělivý, může dosáhnout svých vysněných cílů.

Textu dominují dialogy, psané výhradně spisovnou češtinou, výrazové prostředky jsou voleny tak, aby byly srozumitelné i menším dětem. Kniha je členěna na pojmenované kapitoly, jejichž děj na sebe plynule navazuje. Zmínit musím také parádní ilustrace Evy Chupíkové, na ty se skutečně nemohu vynadívat.

Komu knihu doporučit? Dětem předškolního či mladšího školního věku a jejich rodičům, kteří mají rádi milé, pozitivní příběhy doplněné krásnými obrázky

Štěpán je neobyčejně zvídavý kluk. Všechno ho zajímá, všemu chce přijít na kloub. Má rád stroje a přístroje, rád montuje a zkoumá věci kolem sebe. A nejvíc ze všeho miluje tatínkovu dílnu. Je rozhodnutý stát se vynálezcem. U babičky a u dědečka na prázdninách objeví ve svátečním pokoji starožitné hodiny, na půdě pak starou truhlu plnou hodinových strojků. Učiněné království ozubených koleček. Co se všechno může stát, když je takový malý vynálezce sám s tolika hodinovými strojky?

Nakladatelsvtí: Portál
Žánr: dětská literatura
Počet stran: 60