Recenze: ZŘÍDLA (Kristýna Sněgoňová)

Fantasy, jež při čtení ožívá...

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha.

Chci si koupit knihu Zřídla.

Česká autorka Kristýna Sněgoňová si čtenáře získala už svým precizním debutem Krev pro Rusalku (recenze), který vyšel u nakladatelství Epocha v roce 2018. O rok později přichází spisovatelka na scénu s novým titulem Zřídla, se kterým si své místo na poli české fantastiky snadno udrží.

Pod jednoduchým názvem Zřídla se skrývá propracovaný a komplikovaný příběh, nepostrádající detektivní linii. Obdoba schématu románu Krev pro Rusalku v novém kabátě a s novým zaměřením. Tentokrát se autorka rozhodla pro složitější koncept, který se potýká se dvěma dějovými liniemi, rozehrávající se v minulosti a přítomnosti. Kapitoly jsou označené, takže si na přeskakování snadno zvyknete a neztrácíte se. Jednoduché to není ani s vypravováním, které je podáno v ich-formě ze tří úhlů pohledu ústředních protagonistů.

Vítá vás minulost, kterou prožila ústřední hrdinka Ludmila se svou kamarádkou Belou. V práci Lídu sexuálně obtěžoval šéf, a tak se rozhodly mu to trochu zavařit. V jeho kanceláři však nalézají kompromitující materiály, které svědčí o sexuálním zneužívání a vydírání žen. Bohužel ve stejnou chvíli, kdy jsou ženy zděšené, se vrací šéf a Lídě nezbývá než se bránit... Smrt na sebe nenechává dlouho čekat, a už v prologu se tak objevuje první nebožtík.

Komorní drama s detektivní linií tak začíná trefou do černého a stejně tak i pokračuje. V temnějším duchu se nese i první kapitola, ve které se Barbara Lewická setkává s policistou Martinem Kácelem. Ten jí po přepadení mladíkem pomůže, ovšem v autě se rozhodne zabít. Martin spáchá sebevraždu, ale Barbara přežije a díky svému daru se dostává ke společnosti lidí, o kterých neměla tušení, že existují...

Lukáš svůj dar nemá zrovna v lásce. Spíše používá slovo cejch. S Martinem a Ludmilou ho pojí společná minulost, byli přáteli, a když se Martin zabije, začne pátrat po důvodech, proč se jeho kamarád rozhodl sprovodit ze světa. Ze strážce zřídel se tak stává detektiv jdoucí po časových otiscích a informacích, zatímco poznává, že on sám byl poznamenán ztrátou vzpomínek. Dává do svého případu všechno, přijde na to, co se vlastně děje?

Lída, Martinova sestra, žije se svou lesbickou přítelkyní. Je moderní, aby kniha obsahovala prvek LGBT, byť jen zmínku a bohužel tomuto klišé neodolala ani česká autorka. Ač vztah dvou žen není podstatným námětem, lehounce je naťuknutý. Lída truchlí po svém bratrovi a obává se o Lukáše, který se propadá hlouběji, než tuší.

Novicka Barbara Lewická ke všemu přichází jako slepý k houslím a postupně je jí, stejně jako čtenáři, odkrýván svět zřídel. Mnoho informací ještě netuší, ač ji zasvěcují, a spousta informací je skryta i před zkušenými strážci...

Dějová linie nepostrádá spád a atmosféru. Komornější drama se týká zřídel, jak je již zřejmé z názvu. Co jsou vlastně zřídla zač? Pravdu netuší ani někteří strážci. Originální, nepříliš známý námět je šikovně uchopen a velmi dobře zpracován. K tomu se váže neotřelá magie, vznikající z využívání zřídel. Také potěší šikovně zpracované náhledy na minulost prostřednictvím časových otisků a mnoho dalšího. Co se týče světa Strážců, tak je zajímavě promyšlený, má dokonce i svého vlastního Popravčího. Ovšem nejen Popravčí bere spravedlnost a osud do svých rukou... Mezilidské vztahy jsou zdařile rozepsané a uvěřitelné, patří mezi podstatné prvky a snadno se díky nim do kvalitně ztvárněných hrdinů vžijete.

Opět se ocitáte v Brně, které se tentokrát nehemží nebezpečnými vílami, ale naopak ukrývá strážce zřídel. V případě, že nejste z Brna a město neznáte, vás potěší pouze inspirace českým prostředím, ovšem Brňané nejspíš některá zmíněná místa poznají a o to více jim bude kniha bližší.

Dramatický závěr, plný poznání a rozuzlení, skvěle ukončuje rozjeté fantasy, jež jste měli možnost prožít naplno. Nostalgie v sobě skrývá i střípek naděje. Můžeme se po závěrečném postrčení těšit na pokračování?

Kristýna Sněgoňová na sebe znovu upoutala pozornost svým druhým dílem, který nepostrádá nic, co byste u fantasy toužili mít. Navrch, pokud máte v oblibě temnější atmosféru, vás dokáže nadchnout, ale přesto nepřekračuje své hranice.

S ohledem na námět si mě více získala její prvotina, ovšem Zřídla jsou knihou, které rovněž nelze nic vytknout a je snadné ji s radostí doporučit.

Pod našima nohama se nachází spousta věcí: třeba vodovody, plynovody, optické kabely, metro… Teda to zrovna v Brně ne, ale zato tam můžete narazit na magická Zřídla – skryté zásobníky mocné energie. Jejich Strážcem se může stát každý, kdo má dar a dokáže se na Zřídla napojit, ať už je to holka z knihovny, divný chlápek od vedle, nebo třeba nenápadný uklízeč z nádraží. Moc Zřídla se dá využít všelijak – třeba pro větší sílu, štěstí, lásku nebo tvoření úžasných věcí. Jenže teď mizí jedno Zřídlo za druhým a je jasné, že za tím stojí někdo ze Strážců. A může to být kdokoliv. Stahují se mraky a hrozí válka o tenčící se zdroje magické energie.

Žánr: Fantasy
Počet stran: 400