Recenze: KLUB DIVNÝCH DĚTÍ (Petra Soukupová)

Jinakost není překážka!

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz

Palmknihy na FB

Chci zakoupit tento titul

Spisovatelka Petra Soukupová se mimo jiné zaměřuje na dětské knihy, i když poměrně netradiční a surové. Má na svém kontě již deset titulů, přičemž její debut vyšel v roce 2007 v Hostu. Stejně tak i Klub divných dětí je letošním románem téhož nakladatelství a dělí se s vámi o příběh dětí, jež nezapadají. Odlišnost bývá překážkou a autorka velmi dobře zobrazuje, jak je nesnadné být jiný, a přesto normální.

Příběh je vypravován v ich-formě. Postupně se vám představují nejprve tři hrdinové, o kterých se dozvídáte už v anotaci – Mila, Petr a Katka. A nakonec se seznamujete se samotným Frantou. Mají velmi podobný, velmi upovídaný styl, který působí autenticky, ale má lehce dospělácký podtón. Vyprávění se od sebe liší nepříliš, přesto však snadno poznáte, koho se právě pasáž týká, protože na začátku stránky je vždy první písmeno jména hrdiny, kterému část patří.

Nejprve tedy poznáváte desetiletou Milu, která má velmi ráda zvířata. Dokáže se kamsi zahledět, něco pozorovat a ocitne se ve vlastním světě, ve kterém nevnímá okolí. Často se stane, že na ni někdo mluví a chvíli trvá, než si jej všimne. Proto také lidé o Mile říkají, že je divná, a děti se jí posmívají, ale protagonistka si z toho nic nedělá. Je se sebou smířená.

Naopak takřka devítiletý Petr ví, že by se už neměl tolik bát, jenže se bojí. Těžko se mu usíná. Nemá rád tmu, nadpřirozeno a zkrátka cokoliv, co je zvláštní a z čeho může vykouknout nebezpečí. Jeho dva sourozenci Lucka a Tom nejsou tak vystrašení jako Petr, nevyrušují rodiče, protože se bojí usnout. Ale chudák Péťa se se svými strachy silně potýká.

Sedmačka Katka je Milina jediná kamarádka, ačkoliv se obě příliš neznají. Katka žije pouze s maminkou a bratrem a ani s jedním moc nevychází. Bratr, stejně jako ostatní děti, se jí posmívají, že je tlustá, a šikanují ji stejně jako výše zmíněné postavy knihy. Katka je vášnivá čtenářka, která má ráda romantické i detektivní příběhy, a sport jí moc neříká. Častokrát propadá smutku a zahání ho čokoládovou tyčinkou.

Naštěstí se však brzy po úvodním seznamování tito tři hrdinové shodou uvěřitelných náhod setkávají. Zjišťují, že mají něco společného, a reagují skutečně jako děti. S radostí, že si mají s kým popovídat, se vydávají na první společné dobrodružství ke Katce domů, aby se podívali na sklípkana jejího bratra. Pavouky je sice fascinována jen Mila, ale Petr se s dívkami nechce jen tak rozloučit.

Posledním ze čtveřice je Franta. Narodil se s postižením, a ačkoliv chodí na rehabilitace, bohužel nemá možnost žít tak jako jiné děti. Musí chodit o berlích. Neskutečně mu vadí, jak se na něj všichni dívají jako na chudáka. Štve ho, že není zdravý, a i když ví, že by to mohlo být ještě horší, přeje si být zdravý a sám sebou jako ostatní děti. Franta se s ničím nemazlí, dokáže provokovat a chce, aby se s ním jednalo jako se zdravým klukem, proto se ani nebojí vyvolat rvačku.

Dějová linie je založená na střídání příběhů ústředních postav, které na sebe svým způsobem navazují, někdy více a jindy méně. Autorka zprostředkovává pomocí vzpomínek také náhledy do minulosti, kupříkladu popisuje setkání Katky a Mily.

Ač je příběh prakticky jednoduchý a anotace vám nastíní to nejpodstatnější, děj se dotýká závažných témat, mezi které patří šikana, netolerance k lidem, kteří se odlišují. Kniha zobrazuje pokryteckou společnost, ve které nejen děti, ale dokonce i dospělí odsuzují něco, co je pro ně zvláštní. Ani dětství není procházkou v růžovém sadu, Petra Soukupová snadno poukazuje na nesnáze, jež děti mohou potkat. Na krutou realitu, ve které každý, kdo má malou odchylku, může podléhat šikaně a posměškům. Na starosti i stresy, se kterými se děti potýkají, i když nám dospělým to přijde neuvěřitelné.

Titul obsahuje také barevné i černobílé ilustrace, které jsou neobvyklé a někdy působí až podivným dojmem. S ohledem na téma a účel příběhů se ke knize víc než hodí, i když nemusí okouzlit každého. Ilustrátorka Nikola Logosová rozhodně podstatu vystihla a skvěle ji zapracovala do svých kreseb.

Autorka skvěle poukazuje na to, jak se děti se světem a především svými vrstevníky teprve sžívají. Někdy je pro ně problém pochopit, proč se ten či onen zachoval tímto způsobem. Vše občas může být matoucí a oni se cítí ztracení, což je v knize báječně vyobrazené.

Titul je rozdělen na dvě hlavní části, přičemž ta první je spíše poznávací a sbližovací, zatímco ve druhé už to vře a rozjíždí se dobrodružství plné napětí a zákrut. Závěr je stejně dramatický jako druhá polovina, ale skrývá v sobě silnou naději a pocit, že jste prožili něco neobvyklého...

Ač je kniha cílená dětem, nejsem si jistá, jestli bych ji přímo doporučila mladším čtenářům. Dle mého si ji užije víc starší čtenář, který hledá něco oddechového, a přesto hodnotného. I když se autorka Petra Soukupová specializuje také na romány pro děti, její příběhy jsou surové a drsnější, spadají do žánru pohádek, které si neberou servítky, i když mají dětský obsah.

Klub divných dětí byl prvním setkáním s touto autorkou a nejspíš i posledním. Ač píše kvalitně, ne každý její knihy ocení. Naopak vím, že spoluzakladatelce Zuzaně Boháčové se její příběhy víc než líbí, dokáže o nich hovořit velmi pozitivně. Proto mohu říct, zkuste to. Můžete spadat mezi čtenáře, kteří jsou jejími díly pohlcení.

Mila, Petr, Katka a Franta jsou divní. Nebo si to o nich aspoň ostatní myslí.

Desetiletá Mila má ráda zvířata — zvlášť hmyz a ze všeho nejvíc pavouky. Taky se umí „ztratit ze světa“. Když se na něco soustředí, všechno ostatní pro ni přestane existovat.

Petr chodí do čtvrté třídy, ale vypadá na prvňáka. Umí skvěle kreslit a v noci nemůže spát. Bojí se totiž tmy. Vlastně ne tmy, ale toho, co se v ní skrývá. A když už usne, zdají se mu hrozné sny.