Recenze: DUDÁCI, DRACI A KOUZELNÉ VÍLY (Liba Švrčinová-Cunnings)

Putování po Irsku, Skotsku a Walesu, které vás vtáhne a nepustí

Už dvakrát jste se na projektu Čteme české autory  mohli setkat s recenzemi na cestopisné knihy Liby Švrčinové-Cunnings, která žije dlouhodobě v Kanadě. V knize Takhle velká ryba a jiné příběhy z Kanady jste cestovali napříč Kanadou a také zjistili, jak se autorka v této zemi vlastně ocitla, Himalájský deník nabídl průřez horolezeckým dobrodružstvím paní Liby v Himalájích. Do třetice s námi můžete zažít trojí cestovatelské setkání v jednom. Spisovatelka navštívila Irsko, Skotsko a Wales a také tentokrát se vydání cestopisu s pohádkovým názvem Dudáci, draci a kouzelné víly ujalo nakladatelství Epocha.

Během let 2014–2018 se Liba Švrčinová-Cunnings vydala na cesty v několika etapách a přináší z nich čtivé a především zajímavé reportáže. Svou misi započala v Irsku, kterému se pro nenapodobitelnou zeleň přezdívá Smaragdový ostrov. Autobusem i pěšky, sama i s lidmi, které během putování potkala, navštívila více i méně známá místa, s kterými nás seznamuje nejen za pomoci zajímavých informací, svá vyprávění prokládá irskými legendami. Dále navštívila Skotsko a přiblížila oblasti, které mají historický význam nebo je můžeme registrovat v literatuře, například v románech Petera Maye. Na konec si nechala Wales, nádherný kout Británie, jehož kouzlo netkví pouze v přírodě, ale také v jazyce, jemuž rozumí jen Velšané.

Eurwyn mi za včerejšího ježdění ukázal zkratku. Ta dnes přijde vhod a přivede mě zadem přímo na nádraží Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Anglický překlad je St. Mary’s Church, in a Dell of White Hazel Trees, near the Rapid Whirpool, by the Red Cave of the Church of St. Tysilio. Česky „Kostel sv. Marie v údolíčku zarostlém bílými lískami, poblíž rychlého víru, u červené jeskyně kostela sv.Tysilia“. (str. 406-407)

Opět se jedná o deníkové záznamy, v nichž se ich-forma střídá s wir-formou podle toho, zda autorka hovoří za sebe nebo za skupinu turistů, se kterými se na cestách různě potkávala. Kdo četl předchozí dva cestopisné počiny paní Švrčinové-Cunnings, bude rád, že autorka pokračuje ve svých „zajetých kolejích“. Píše velmi poutavě, připomíná známá fakta, která doplňuje o atraktivní informace získané od místních obyvatel. Empatická cestovatelka si s lidmi ráda povídá, nemá problém seznámit se, díky čemuž získává nové přátele i parťáky pro další putování. Na svých toulkách potkala také nemálo Čechů a Slováků, čímž se potvrdilo, že i když je naše země malá, její obyvatelé jsou rozeseti po celém světě.

Cestopisy Liby Švrčinové-Cunnings se vyznačují kvalitou jak po autorské, tak i po grafické stránce. Ani tentokrát nechybí fotografie, ať už černobílé, které jsou vloženy průběžně do textu, nebo tři oddíly barevných snímků, na něž byl použit křídový papír, takže působí velmi kvalitně a pomáhají doplnit čtenářovu představivost.

Autorčin civilní projev, v němž najdete velice jemný humor a především velkou dávku entuziasmu, dává jejím zážitkům jiný rozměr. Máte před sebou cestopis, který je prodchnut láskou k cestování, je vidět, jak si paní Liba výlety užívá. Oproti předchozímu Himalájskému deníku je cítit i větší lehkost, přestože se znovu vydala na cesty, aby si odpočinula od starostí.

Fanouškům Liby Švrčinové-Cunnings by Dudáci, draci a kouzelné víly zcela určitě neměli uniknout. „Trojkombinace“ Irsko, Skotsko, Wales přináší svěží pohled na tyto tři atraktivní destinace a zabírá je z historického i geografického hlediska. Nechybí spousta zajímavostí o těchto zemích, dozvíte se například, proč Irové chrání posvátné kameny, tzv. dolmeny, co obnáší políbení slavného blarneyského kamene, a paní Liba vám také srozumitelně objasní některé historické události, o kterých máme jen chabé či základní povědomí.

Pokud hledáte cestopis, který není jen sbírkou věcných informací, ale chcete se přiblížit lidem a zjistit, jak skutečně žijí, určitě si tento počin nenechejte ujít.

Barvité putování Irskem, Skotskem a Walesem.

Irské rčení praví, že jediný způsob, jak zachovat příběh, je předat ho dál. Zkušená autorka i cestovatelka Liba Švrčinová-Cunnings si toho je dobře vědoma, a tak se díky ní čtenáři seznámí s řadou legend a příběhů spojených s dávnou historií britských ostrovů, ožívajících a doprovázejících poutníky při výpravách po keltských stezkách napříč Irskem, Walesem a Skotskem. V knize nechybí již tradiční mapy jednotlivých treků ani spousta zajímavostí pro čtenáře i dobrodruhy chystající se poznat svět na vlastní kůži.

Nakladatelství: Epocha
Žánr: Cestopisy
Počet stran: 360