Recenze: V NÁRUČI KANIBALA (Barbora Walterová Benešová)

Tři roky v pekle

Za recenzní výtisk děkuji autorce Barboře Walterové Benešové

Chci zakoupit titul!

Autorka Barbora Walterová Benešová již odmala snila o tom, že bude novinářkou nebo spisovatelkou. Její dětský sen se začal pomalu plnit v roce 2011, kdy samonákladem vydala svou prvotinu Bez volby. Od té doby pod společností Brána publikovala již čtyři knihy. Jako poslední pod  tímto nakladatelstvím vyšlo dílo Došel nám čas. V současném roce jí pod hlavičkou nakladatelství Alpress vyšel nový román V náručí kanibala, označovaný jako thriller. V následující recenzi se seznámíme s jejím nejnovějším dílem, které láká samotnou obálkou.

Na prvních stranách se seznamujeme s Adrianou, jež žije svůj poklidný život v hezkém bytě s pozorným přítelem. Jenomže první pohled na idylický pár je jen nepravdivou slupkou toho, co Adriana prožívá. Mladá žena si ze svého dosavadního života pamatuje pouhé tři roky. Od té doby co ji našli dezorientovanou a zbitou před ambasádou v Sierra Leone, se snaží naskočit do plnohodnotného běhu života. Podvědomě ovšem tuší, že její zapomenutá minulost je pro ni natolik důležitá, že se se svým přítelem rozhodne vrátit na místo, kde byla nalezena. Adriana je pevně rozhodnutá přijít na to, co se jí stalo. Za jakoukoliv cenu.

Thrillerový román, psán v ich-formě z pohledu samotné Adriany, obsahuje dvacet šest částí zakončených epilogem. Ve čtvrtině knihy se setkáme s retrospektivou. Ta nám pomalu odhaluje a skládá celkový obraz. Román se díky jednoduchému stylu vyprávění a bez zbytečných zdržovaček čte rychle. V náručí kanibala dokonce splňuje i kritéria novodobých zahraničních thrillerů označovaných jako bestseller. Jsou to přesně ty, co píšou ženy ženám. Tyto příběhy mají vždy obdobnou šablonu. Hlavní postava je obvykle dívka s tajemnou minulostí, o které buď ví, nebo ne. Vše pokračuje nečekaným zvratem, jenž odstartuje zběsilé pátrání po stopách let minulých, abychom na závěr byli svědky boje o holý život. Vyprávění autorky Walterové Benešové nás sice zavede z České republiky do africké džungle a příběh se odvíjí dle výše uvedeného vzorce, ale velice rozpačitým a nejistým krokem.

Postavy, které nám autorka představuje, jsou svým chováním a jednáním nesympatické. Zejména pak hlavní hrdinka Adriana. Ta se po pár stránkách představuje jako sobecká feministka bijící se za práva sebe samotné. Na tom by nejspíš nebylo nic zvláštního, pokud by je neprosazovala ve středu kanibalského kmene. Tím se staví do role sebevražedné feministky. Čtenář postupně začne pochybovat, zda má Adriana všech pět pohromadě. Ostatní charaktery jsou často vystrkovány z knihy, aby nepřekážely ději. Hlavní hrdince jsou osudy jejích přátel ukradené. Míra empatie v příběhu se rovná absolutní nule.

Autorka svůj styl psaní nekočírovala podobně jako postavy své výstupy a odchody. Vlna napětí v románu spouští i v B. Walterové Benešové jistou nervozitu. Neopakují se jen slova, ale i důvody, proč to nebo ono. Protože se jedná o vyprávění v první osobě, hlavní hrdinka připomíná kolovrátek. Čtenář sice spoustu věcí chápe při první zmínce, ale autorka to pro jistotu opakuje několikrát a hned za sebou. Dalším nepříjemným poznáním jsou nelogické chyby v příběhu. Pokud postavy něco neumí, stačí několik řádek a magická formulka a je odborník. Nebo si nahý muž o větu později sundává část oblečení a ne, nejsou to ponožky. Jedná se o zbytečnou nepozornost, která neujde ani méně pozornému čtenáři a ve výsledku je to spíše úsměvné.

Kanibalové a témata okolo nich jsou pro civilizovaný svět stále zdrojem zájmu a potenciálu pro filmy, dokumenty a literaturu. Bohužel V náruči kanibala nebyl tento potenciál dobře uchopený a vytěžený. Rozhodně nečekejte, že byste se dozvěděli více o jejich kultuře nebo ovlivnění moderním světem. Přestože kmen je od civilizace vzdálen pár kilometrů, není jasné, proč žije jako ve středověku. Zoufale chybí vysvětlení, protože pak se příběh jeví jako nevěrohodný a naivní, což u autorky několika románů hodně zamrzí a zklame.

Knihu bych doporučila nenáročnému, ale plnoletému čtenáři. V náručí kanibala obsahuje celkem znepokojivé sexuální a násilné scény, které by slabší povahy nemusely snést.

Naopak obálka románu je naprosto skvělá. Zaujme jak vzhledem, tak anotací. Problémem je, že příběh kvalitou za obálkou pokulhává.

Adriana si svůj život pamatuje až od chvíle, kdy ji našli zuboženou ležet na ulici před britskou ambasádou v Sierra Leone. Co bylo předtím, netuší. Naprosto ji šokuje, když se dozví, že kdysi porodila dítě. Zoufale začne pátrat po své minulosti, ovšem vzpomínky odsunuté do nevědomí mohou být až příliš děsivé a kruté.

Nakladatelství: Alpress
Žánr: Thriller
Počet stran: 279