Recenze: PO STOPÁCH STOLETÉ DÁMY (Lenka Pecharová)

Když historie není nuda

Za recenzní knihu děkuji nakladatelství Portál

Chci zakoupit tento titul

Ke stému výročí založení republiky vyšla loni v nakladatelství Portál výpravná publikace Lenky Pecharové Po stopách stoleté dámy, kterou vám představujeme v recenzi. Můžete si být jistí, že stojí za to mít ji ve své knihovně.

Lenka Pecharová zábavnou a hravou formou mapuje sto let v životě naší země, aniž by vynechala jediný rok. I stoletá dáma byla kdysi malou holčičkou… Začněme tedy jejím zrozením, rokem 1918.
Dozvídáme se podrobnosti o vzniku samostatné republiky, že 14. listopadu proběhla první schůze Národního shromáždění nebo že 18. prosince začala pošta používat první oficiální československé známky.

Ani další roky nejsou chudé na události, ať už politického, nebo jiného charakteru. Věděli jste, že 2. ledna 1921 bylo poprvé v divadelní hře použito slovo Karla Čapka ROBOT? Nebo že v roce 1944 se v Praze objevoval tajemný muž zvaný „Pérák“ s péry na nohou, v létě 1977 byl slavnostně otevřen hotel Thermal a od roku 1990 se mohli Češi radovat hned ze dvou nových státních svátků ve dnech 5. a 6. července? Takových informací najdete v knize spoustu. Týkají se významných i zdánlivě obyčejných záležitostí, a dotvářejí tak celkový pohled na republiku. Zjistíte význam a původ různých dobových zkratek, jako třeba TUZEX, KRNAP, SEMTEX nebo SUNAR, jak fungoval Kinoautomat a co se dělalo na tzv. Akci Z.

Kniha je velmi zdařilá, co se grafické podoby týče. Každý rok má svou kapitolu, jednotlivé zajímavosti jsou přehledně odděleny a zdobí je zdařilé obrázky Lukáše Fibricha. Ilustrátorovi se podařilo věrně vystihnout dobovou atmosféru a vypíchnout podstatné události. Vtipné obrázky jsou laděné jen do několika základních barev, čímž je ještě víc umocněn jejich význam.

Publikace neobsahuje jen souhrn dat a informací, autorka ji proložila kvízy a hádankami, které pobaví malé i velké čtenáře. Pobaví i dobové vtipy, jejichž význam zůstává poplatný konkrétní době, k níž se vztahují, a dnes jejich význam zanikl nebo už jen vyvolává nostalgický úsměv na tváři.

Dva vyčerpaní turisté se potácejí pouští. Jeden si v zoufalství vzpomene na politické pronásledování a navrhne: „Zakřičíme něco protistátního a třeba na nás pošlou vodní děla!“ (str. 98)

Po stopách stoleté dámy je vydařeným počinem, který by neměl chybět v žádné domácí ani školní knihovničce. Pro děti může být skvělým doplňkem v hodinách dějepisu a občanské výchovy, protože rozbíjí představu suchopárného biflování dat, naopak rozvíjí vědomosti o nové a zajímavé informace. Na své si přijdou i příslušníci starší generace, kteří si díky knize mohou připomenout významné události, jež osobně zažili.

Kniha ke stému výročí vzniku Československa procházím jednotlivými roky republiky a v každém z nich upozorňuje na zajímavosti, které se tehdy udály. Zvídavé děti se tak dozvědí nejen zásadní historické skutečnosti, ale i to, kdy byla vynalezena hra Pexeso, kdo vymyslel kontaktní čočky nebo co znamená zkratka SUNAR. Knihu provázejí kvízy a dobové vtipy.

Nakladatelství: Portál
Žánr: populárně naučná literatura
Počet stran: 144