Recenze: MÍZOŽRAVCI (Petr Boček)

Lidé umírají, aby něco jiného mohlo žít!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Golden Dog

Chci zakoupit titul!

Petr Boček je autorem a spoluautorem historických, vlastivědných článků a publikací, jako je například Filmové a televizní Chrudimsko nebo ChrudimVe dvojici s Miloslavem Zubíkem publikuje humoristické texty a hororové povídky. Objevily se například v antologiích Poslední polibek z roku 2016 nebo Sto hororů ve sto slovechMízožravci z roku 2019 jsou jeho románovou prvotinou. Kniha vyšla pod hlavičkou nakladatelství Golden Dog, které se zaměřuje na hororový, detektivní nebo thrillerový žánr tuzemských autorů. Pojďme se tedy podívat na zatím poslední vydanou publikaci tohoto nakladatelství.

Martin Novák má neblahý pocit, že kamkoliv se hne, přináší smrt. Jeho dosavadní život zasáhne hned několik tragických událostí a úmrtí babičky. Vydává se tedy s jejím popelem do Černého Kostelce – rodného města, aby ji uložil k věčnému spánku. Jakmile Martin Novák přijíždí, vzpomínky na dětství se vracejí, ale jsou děsivější, než si pamatuje. Jedno je mu však jasné. Historický a tajemstvím obklopený spolek Ochránci Háje má s jeho minulostí a přítomností něco společného.

Román je vyprávěn v er-formě z pohledů několika postav. Je složený z předehry, pojmenovaných částí, intermezza, epilogu a dvou alternativních konců. Netradiční rozložení je příjemné na čtení a orientaci čtenáře. Dílo obsahuje hlavně dvě časové linie, které se primárně točí okolo dětství a dospělosti hlavního hrdiny a jeho kamaráda. Setkáme se však i s minulostí a přítomností několika dalších vystupujících osob, díky čemuž se s nimi pořádně seznámíme. Styl vyprávění v jednotlivých časových osách velice připomíná Kingovo dílo To.

Petr Boček klade velký důraz na to, aby se hrdinové chovali věrohodně a hlavně aby měli motiv pro své chování a jednání. Představí se nám celá škála deviantů a slabomyslných lidí, ale je k tomu důvod. Čtenáře upoutají jednotlivé charaktery i vzhledem k tomu, že jsou inspirovány reálnými předobrazy. Jak již bylo uvedeno, v díle se setkáváme s více časovými rovinami. Příjemnější a živější je část z dětských let hlavního hrdiny Martina Nováka. Vyprávění, které se zabývá Martinovou dospělostí, už není tak svižné a děsivé, ale v určitých chvílích je nutné pro celkový obraz.

Petr Boček má bohatou slovní zásobu. Rád popisuje prostředí, pohyby a myšlenky. Často je čtenář vystaven mnoha zbytečným informacím, což ve větší míře unavuje. Nezáživná výplň je protkána akčními pasážemi, které naopak nakopávají a postrkují k další četbě. Text se nečte jednoduše ani lehce. Je potřeba se soustředit, aby se jeden v příběhu neztratil nebo nevynechal důležité informace. Odkrývání děje probíhá celkem rychle. Ke konci románu už se dá předvídat, zač je toho loket. Ovšem autor nám to ještě trochu protáhne, než Mízožravce završí. Dva různé konce jsou zajímavým prvkem, jenž vyhoví chutím téměř každého čtenáře.

Hororová část příběhu baví zejména tím, že v ní jen tak nepobíhá šílený vrah, ale hlavním záporákem je něco nadpřirozeného. Zlo nemá určitou podobu a ve čtenáři se vzbouzí strach z neznáma. Čtenáři je servírováno násilí, děs, ale i přátelství, láska a velice čtivý a konzistentní příběh. Petr Boček se nezapaře svou vášní pro historii. Černý Kostelec najednou nepoznáváme jen jako kulisy románu, ale také jako velice poutavé město. Což je u hororového titulu neobvyklé.

Mízožravce mohu doporučit zejména plnoletým čtenářům, už kvůli násilí, sexuálním scénám a jiným (ne)lidským rozmarům. Rozhodně bych však doporučila hororové dílo všem, kteří hledají ve vodách českého hororu něco nového.

Nakladatelství Golden Dog si vážně dává záležet na obálkách. Pokaždé je na co se dívat. U Mízožravců je obálka laděna do zelené barvy. A právě zelená barva se stane zlověstným znamením, před kterým je třeba mít se na pozoru.

Martin Novák se vrací do rodného města uložit urnu s babiččiným popelem. Opravdu přináší smrt svým blízkým? Anebo za tím vězí něco jiného? Má s tím snad něco společného tajemný spolek Ochránci Háje, který se vine historií města jako jedovatý had? Proč jsou Martinovy vzpomínky na dětství díky tomu temnější, než by měly být? Vždyť už tenkrát umírali lidé...

Nakladatelství: Golden Dog
Žánr: Fantasy, horor,
Počet stran: 294