Recenze: DĚTI RAUMY (Kristina Haidingerová)

Minulosti neutečeš

Za recenzní výtisk děkuji Kristině Haidingerové

S autorkou Kristinou Haidingerovou a jejími Violety jste se seznámili v její románové prvotině Ti nepohřbení z roku 2014, kdy vás zavedla do 17. století. V roce 2019 vydala pod nakladatelstvím Netopejr pokračování s názvem Děti Raumy. Kristina Haidingerová však na svém kontě má i další literární tvorbu. Zveřejňuje ji v hororových antologiích či internetovém časopise Howard. Dalším jejím literárním počinem je erotický thriller z roku 2016 s názvem Richardovy živé hračky. My se ovšem podíváme na špičatý zoubek druhému dílu o Violetech.

I když Samuela Segheta pohřbil čas a led, po čtyři sta letech se vrací zpět, aby čelil svým démonům a moderní době. Hrdina se setkává po dlouhé odluce s Katiou. Ta mu představuje 21. století a seznamuje jej s jeho dosud žijícími příbuznými. Ale i nyní jsou jim v patách bytosti, které chtějí jediné. Pomstu. Samuel se dostává do střetu s krvelačnými bestiemi a uvědomuje si, že jsou mu podobné více, než by si přál.

Pokračování, stejně jako první díl, také skrývá dvě časové osy. Děti Raumy jdou však zase opačným směrem. Jako dominantní linie je vedena současnost. Do pozadí tedy ustupuje příběh ze 17. století, který dokresluje čas ještě před masakrem v Raumě. Pozornějším příznivcům Violetů však neunikne, že již něco podobného četli v antologii Uchovej mou duši v povídce Vy, lidé.

Děti Raumy se však liší od prvního dílu. Ti nepohřební se nesli ve velice pochmurném a temném motivu. Kvanta pudrů a krajek zbrocených krví mělo tu správnou hororovou atmosféru, ale u pokračování se k tomu tak často nedostaneme. Příběh má hodně akční ráz. Čtenáři už se necítí vyděšeně, spíše nedočkavě. Ptají se, kdo nyní povstane jako hlavní protivník. Podobné odchýlení od prvotiny je i v ilustracích. Stále jsou černobílé a celostránkové. Nyní však nezobrazují určité situace, ale vzhled hrdinů. Čtenář si tak může obličeje přiřazovat k jednotlivým postavám. Co se stále nezměnilo, je er-forma, kterou je román vyprávěný, pojmenované kapitoly s očíslovanými částmi a výňatky z textů metalových skupin.

Hrdinové, objevující se v obou dílech, na sebe chováním plynule navazují. Autorka umí držet jednotlivé charaktery na uzdě a krásně si s nimi hrát. V druhé knize se K. Haidingerová zaměřila hned na několik hlavních postav, které se pak omezují pouze na dvě, a to Samuela a Katiu. K vyprávění to bylo vhodné i na základě toho, jak se děj odvíjel. Protivníci byli celkem slušně vypracováni, ale v této knize se úplně nepovedlo jasně vysvětlit, co a proč dělali. Tím si Děti Raumy odnesly šrám v ne úplně osvětlené zápletce a zbytečné zmatenosti.

Román je čtivý, akční a přifouknutý o několik gore scén. Díky akčnosti celého děje by se dalo říct, že čtenář nebude mít prostor pro odpočinek, ale výplňových pasáží relativně o ničem je celkem dost. U autorky je znát změna v psaní. Jednoduše řečeno. Z dechberoucích popisných scén se stává napínavá, divoká jízda. A místo hektolitrů krve lítají tuny částí těl. Změna stylu může uškodit především těm čtenářům, kteří očekávali opětovné zasazení do historie. Otevřený konec dává prostor k pokračování. Snad se jej tedy dočkáme.

Děti Raumy doporučuji. I když se titul odlišuje od románu Ti nepohřební. Violeti si zaslouží pozornost čtenářů. Je to vyprávění o příšerách, jejichž duše spaluje žízeň po lidské krvi. I nadále se však snaží udržet rovnováhu mezi dobrem a zlem. Každý, kdo má rád ne úplně kladné postavy a nevadí mu utržené končetiny, krev a netradiční sexuální scény, by měl po sérii Violetů rozhodně sáhnout. Autorka tvrdí, že není důležité, jakou knihou začnete. Já tvrdím, že je důležité začít.

Dílo nese opět jednoduchou obálku. Za to propracovanější a lákavější než u prvního dílu. Stylově se mi k sobě obálky obou knih nehodí, možná proto také Ti nepohřbení dostali později jiný přebal.

Katie Waarmetsové se podařilo najít čtyři staletí spícího muže, který je nositelem nesmrtelnosti. O jeho probuzení se dozvídají Katiini spojenci i dosud neznámí zrůdní pronásledovatelé. Rozdíl mezi lidmi a monstry se brzy stírá v zájmu jediného cíle – věčného života. Co a koho budou ochotni obětovat, aby jej získali? Kam až posunou hranici vlastního svědomí nebo bolesti? Začíná nerovný boj, ve kterém strach, oddanost a msta dostávají zcela nový rozměr.
„Dej si pozor na to, co si přeješ.“

Nakladatelství: Netopejr
Žánr: Fantasy, horor, thriller