Recenze: ŽIVOT NARUBY (Romana Antonínová)

Jak překopat život od základů

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Backstage Books

Zakoupit knihu Život naruby.

O autorce knihy Život naruby Romaně Antonínové mnoho informací na internetu nezjistíme, ona sama se nám však představuje v předmluvě knihy. Tato mladá žena se ve svých sedmadvaceti letech rozhodla k velkým životním změnám a své zážitky a zkušenosti z této životní etapy později shrnula ve svém knižním debutu, který vám nyní představujeme. Titul Život naruby vydalo v roce 2017 nakladatelství Backstage Books.

Život naruby je autobiografickou zpovědí mladé ženy, cestovatelky a především milovnice života. Autorka Romana Antonínová nás formou datovaných deníkových záznamů nechává nahlédnout do svého vnitřního světa, který se na základě životní změny během tří let zásadně transformuje. Stáváme se svědky jejích zajímavých zážitků, cenných zkušeností a bilancujících úvah. Čeká nás oddechová čtenářská cesta do Austrálie a na Bali. Tyto destinace si autorka zvolila pro svůj dlouhodobý pobyt poté, co se rozhodla udělat tlustou čáru za dosavadním životem.

Pokud bych měla knihu charakterizovat z hlediska žánru či žánrové varianty, jako klíčová slova bych zvolila: cestopis, kniha o osobním rozvoji, autobiografie. Ale pravdou je, že na tak krátkém rozsahu, jako je sto stran, není prostor některý z těchto typů literatury pořádně rozvinout. Milovníci cestopisů budou v knize postrádat více reálií a popisnosti, lidé čtoucí pravidelně knihy, které bývají v knihkupectví řazeny do poliček označených nápisy: osobní rozvoj, duchovní literatura, životní styl, budou mít často dojem, že čtou recyklovaná moudra z knih typu Tajemství či Moc přítomného okamžiku. Ale proč ne. Na textu je inspirující to, že motivační rady a jakési zásady sebekoučinku napsala žena, která k nim dospěla na základě svých osobních zkušeností, která suše neteorizuje, ale upřímně se chce se svými čtenáři podělit o osobní zkušenost a pomoci jim ke změně jejich vlastního životního postoje.

Co je to úspěch? Moje cesta v zemi protinožců se chýlí ke konci. Přiměla mě přemýšlet jinak, přeskládala priority a změnila zásadním způsobem můj přístup k životu. Tak se sama sebe nyní ptám: „Co pro Tebe znamená úspěch?“
Úspěch... hnací motor a esence našich životů. Jedno slovo, nespočet významů pro každýho z nás. Zeptejte se dědečka v podzimu jeho života, muže v produktivním věku a vážně nemocnýho člověka na to, co pro ně znamená úspěch. Jejich odpovědi se budou rozcházet.

Kniha se každopádně čte dobře. Romana Antonínová píše s lehkostí, jež se projevuje už v jejím jazykovém stylu. Konzervativní milovník spisovné češtiny si bude muset, stejně jako já, zvyknout na obecnou češtinu a časté užití anglických výrazů. Volba jazykových prostředků však působí autenticky, sama spisovatelka knihu nazývá „zápisky z cest“, takže je přirozené, že se v textu odráží její přirozená mluva. Místy volí autorka metaforická vyjádření, která však nejsou příliš originální a dala by se zařadit do oblasti jazykového klišé. Tento typ literatury k tomu ale svádí a je pravda, že spojení typu „vyjet ze zajetých kolejí, zavřít dveře za minulostí“ jsou pro čtenáře jasné a srozumitelné.

Život naruby si nehraje na umělecky hodnotný kus. Jedná se o milou literární jednohubku, ze které čiší neskutečný optimismus a altruistický zápal autorky podělit se o svůj „návod na život“s ostatními. Narativní pasáže jsou místy oživeny soupisem motivačních vět, které nás mají vést k zamyšlení a ideálně ke změně životního postoje, k čemuž je však samozřejmě nezbytná naše osobní zkušenost.

Nejzajímavější pro mě byly pasáže zachycující pobyt na Bali. Čtenáře, který sní o životě v tomto tropickém ráji, čeká překvapení a možná i vystřízlivění. Romana Antonínová podává realistický pohled, opět se však myšlenkami vrací ke všemu pozitivnímu a život obohacujícímu.

Při čtení mě bohužel rušilo poměrně dost pravopisných, gramatických a zejména typografických chyb. Ovšem více než dvě tři hrubky a na můj vkus hodně interpunkčních chyb, na které jsem narazila, mě překvapily banální chyby typografické (užití spojovníku místo pomlčky, nedodržování mezery za třemi tečkami, někde i anglické uvozovky...). K dispozici jsem měla elektronickou knihu, tak nemohu hodnotit úroveň redakční práce v případě tištěného výtisku.

Co se týče celkové grafické úpravy knihy, i tady narazilo mé laické oko na nějaký ten zádrhel. Stránky e-knihy nejsou číslované (proto ani nemohu uvést stránku u citovaného úryvku), text je sice na několika místech doprovázen autorčinými fotografiemi, ale celkově jsem měla z elektronické verze dojem, že na ní pracoval nezkušený grafik, pokud tedy vůbec nějaký. A stejně tak v případě korektora a typografa.

Komu knihu Život naruby doporučuji? Všem, kteří hledají únik z životního stereotypu, touží po změně, ale zatím nemají odvahu udělat ten první, nejdůležitější krok. Romana Antonínová vám dokáže, že člověk by se neměl bát riskovat, protože každý případný pád je jen malým výmolem na cestě ke spokojenému životu.

Prvotina je pro všechny, kteří se touží přemístit do dálek v pohodlí svého křesla s knížkou v ruce, ale i pro ty, kteří touží udělat skutečnou změnu v životě a vykročit ze stereotypu zajetých kolejí. Přináší odvahu, nakopnutí vpřed a inspiraci vydat se cestou svého srdce a ve směru svých životních snů.

Nakladatelství: Backstage Books
Žánr: cestopis, kniha o osobním rozvoji
Počet stran: 100