Recenze: POUTNÍK Z MOHAMEDA - ALLÁHŮV HNĚV (František Kotleta)

Věříme, tedy vládneme

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha

Chi zakoupit tento titul!

Leoš Kyša alias František Kotleta je známý a oblíbený u čtenářů akční sci-fi a fantastiky. Není se čemu divit. Jeho díla jsou mnohdy srovnávána s díly Jiřího Kulhánka, který se stal na poli českého sci-fi kultem. Dílo Poutník z Mohameda - Alláhův hněv znovu vydalo v roce 2019 nakladatelství Epocha. Nikomu z  fanoušků Kotlety tedy neunikne, že se jedná o sloučení dilogie do jednoho vydání. Původní příběh o Danielu Kalandrovi jsme si mohli přečíst v roce 2009 a pokračování v roce 2011 pod skutečným jménem autora. Pojďme se podívat na vůbec první románový příběh z pera Františka Kotlety, kterým nás provede pašerák Daniel Kalandra.

Vše začíná na Alcoru, planetě, která je pod muslimskou nadvládou. A právě zde se seznamujeme s Danielem Kalandrou, na Alcoru známém jako Ali al-Borak. Pašerák, který střídá identity stejně jako ponožky, se vrhá do složitých misí a průšvihů ve vesmíru, kde každá planeta vyznává jinou víru a svou národnost. Galaxie nyní už není tak opuštěná, jako jsme si mysleli, a je to právě lidstvo, které si ji podmanilo. Pašerák Daniel Kalandra nás provází světem, který se tolik neliší od současné reality. Každý chce moc a neštítí se ani těch nejhrozivějších zbraní.

Kniha Poutník z Mohamada – Alláhův hněv v sobě skrývá obě vydání o Danielu Kalandrovi. Děj je vyprávěn v první osobě z pohledu zmiňovaného pašeráka a každá kniha je rozdělena do pojmenovaných úseků. U prvního dílu dilogie Poutník z Mohameda je o poznání méně kapitol, celkem tři, než u navazujícího pokračování Alláhův hněv, které jich čítá rovnou deset. I v tomto ohledu je pak zřejmé, že Alláhův hněv je svižnější na čtení a více údernější než Poutník z Mohameda

Z pera Františka Kotlety vyskakují velmi uvěřitelné postavy, které mají svou duši a nejsou to jen plytké charaktery dělající věci jen proto, aby se děj mohl rozvíjet. Ovšem i tam, kde okolní aktéři jsou skvěle vystavěni, někdy pokulhává samotný charakter Daniela Kalandry. Autor  si mnohokrát pomohl berličkou v konečné části knihy, kde hlavní hrdina opakovaně  zpytuje svědomí, že zase není tak bezcitný sociopat, jak by se mohlo jevit, a někdy prolije i trochu slz namísto krve. Nakonec tyhle slabé chvilky knihu zbrzdily a rušily, neboť fanoušci Kotlety samozřejmě tuší, na čem jsou, a mají to rádi. Mimo to i díky příběhu nám pašerák otevírá své srdce a čtenáři mohou jen souhlasit s jeho jednáním, protože životem ošlehaný vesmírný pes ztratil téměř vše, na čem mu záleželo.

Dílo se čte místy se zatajeným dechem, místy zdlouhavě, až nudně. A to i přesto, že každá následující strana je nabitá akcí a přestřelkami. Je velký rozdíl u svižnosti děje mezi Poutníkem z Mohameda a Alláhovým hněvem. Tento kontrast je nejspíš způsoben tím, že pokračování je o pár let mladší, a tedy i řemeslně lépe zvládnuté.

Autor svým psaním dokazuje, že ví, co dělá. Příběh má velice uvěřitelné základy, logické vyústění a hlavní dějová linie se plynule odvíjí. Zmínky o cestování v podprostoru, konstrukcích lodí nebo politickém napětí mezi planetami neurazí žádného sci-fi fanouška. Díky tomu dilogie sbírá kladné body a skvělý požitek mezi svištícími kulkami. Ke všemu se autor nebál zpracovat v dnešní době žhavé téma, jako je náboženství nebo rasová nevraživost. Muslimové prostě dobyli svět a se svou vírou v Alláha se pokouší podmanit si celý vesmír. Příběh je plný násilných scén, ale v takové podobě, kdy čtenář nebude odkládat knihu pro nevolnost. Taková zlatá střední cesta mezi akčností a krvavostí. V klidu mohou číst i povahy s neklidným žaludkem.

Knihu rozhodně doporučuji všem nadšencům sci-fi, fanouškům akce, ale i klidně těm, kteří nehoví vesmírným příběhům. Poutník z Mohameda – Alláhův hněv si připravil první políbení i nezasvěceným čtenářům a věřte mi, že tohle rande vážně stojí za to.

Obálka knihy je vševypovídající. Daniel Kalandra a jeho sympatické vyobrazení nic nenaznačuje, ale jde rovnou k věci. Za mě velice dobrý tah v porovnání s přebalem prvního vydání z let 2009 a 2011.

Anotace :
Bože, ochraňuj nás před těmi, kdo v tebe věří!
Vítejte ve světě Františka Kotlety, kde mír mezi křesťanskými a muslimskými planetami je křehký jako srdce nezletilé alcorské prostitutky.

Vesmír, ve kterém se lidé uchýlili k fanatickému vyznávání největších náboženství, nabízí spoustu skvělých obchodních příležitostí. Zvlášť když se živíte pašováním zakázaného alkoholu a pornografie. A Daniel Kalandra je v tom zatraceně dobrý. Možná až moc, protože když se sbírají šiky k nové válce, chtějí ho mít vlivní lidé na své straně. A ne neberou jako odpověď.

Žánr: sci-fi, fantasy
Počet stran: 544