Recenze: MODRÁ HODINA (Alžběta Dvořáková)

Pohádka plná fantazie

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Chci zakoupit tento titul

Česká spisovatelka zaměřující se na tvorbu pro děti Alžběta Dvořáková u nakladatelství Portál vydala svou první knihu Cesta z mlčení, která spadá pod naučnou literaturu a memoáry. Na románu se podílela také spoluautorka Viktorie Bartoníčková. Od roku 2013 se však paní Dvořáková zaměřila na tituly pro děti, kdy jako první vydala Nanukova dobrodružství, což je knížka pro začínající čtenáře. Následoval v roce 2016 Herkules a strašidla a po roce i Herkules na zámku. Jejím nejnovějším počinem je právě Modrá hodina, která stejně jako předchozí publikace vyšla u nakladatelství Portál. Na stránkách Portálu si můžete přečíst rozhovor s autorkou, ale také články o jejích knihách.

V er-formě se z úhlu pohledů malých hlavních hrdinů Martina a Elišky rozehrává zábavné, veselé i lehounce strašidelné dobrodružství. Jedná se o pohádku moderní doby, takže dětem budou hrdinové i daný svět hned bližší, když zjistí, že taky občas využívají moderních technologií, které jsou pro nás už běžné.

Čtivý příběh se odvíjí s opravdovou lehkostí a snadno chytí malé i větší čtenáře (a dokonce dospělého při předčítání) natolik, že se středně dlouhé kapitoly čtou takřka samy. Navíc děti působí reálným dojmem a vaše ratolesti tak snadno získají pocit, že by klidně takové neobvyklé a krásné dobrodružství mohly na prázdninách také zažít. A třeba zažijí, dětská fantazie je přece jen tak krásná a bohatá, tak proč ji knihami, jako je právě povedená Modrá hodina, nepodpořit?

Pohádka je určená dětem mladšího školního věku a autorka k tomu zvolila opravdu krásné téma. Námětem jsou totiž bytosti, které do našeho světa přicházejí ze snů lidí i zvířat. To je i případ malého dráčka, který se tímto způsobem ocitl na půdě a ujali se jej netopýři. Dalším tématem je trávení prázdnin Elišky a Martina, kteří jsou u dědečka a zažívají zvláštní a zábavné dobrodružství. Otázkou však je, kdo je Medrysous a jak do tohoto konceptu zapadá?

Autorčin svět je plný vábivé a pohádkové atmosféry a fantazie. Malý čtenář se setkává nejen s běžnými zvířaty a lidmi, ale potkává i jiné bytosti. Kupříkladu malého modrého dráčka, který je prostě kouzelný a okouzlující, jelikož umí hovořit lidskou řečí. Rozhodně mu budete přát happyend.

Kniha je doplněná o krásné barevné ilustrace, které jsou laděné do modrých barev, jak napovídá samotný název. Ilustrátorka Lucie Dvořáková si s kresbami vyhrála a dala jim nejen osobitost, ale také jistou roztomilost.

Modrou hodinu bych ráda doporučila všem malým i velkým čtenářům, kteří mají v oblibě zábavné pohádky s fantazií. A pokud zbožňují maličké zvídavé dráčky, určitě se kniha stane jejich oblíbenou.

Pohádková knížka vypráví o bytostech, které přicházejí na svět ze snů lidí a zvířat, o netopýrech, kteří na půdě vychovávají svá mláďata a ochotně se ujmou i jednoho malého dráčka, o dvou sourozencích na letních prázdninách, o jejich dědečkovi, který kdysi býval pilotem dopravního letadla, a o zvláštním tvorovi, jenž se jmenuje Medrysous. Knížka je určená dětem mladšího školního věku. Alžběta Dvořáková je spisovatelka a lektorka. V Portále vyšly její knížky Nanukova dobrodružství, Herkules a strašidla a Herkules na zámku.

Nakladatelství: Portál
Žánr: Literatura pro děti, Pohádky
Počet stran: 184