Recenze: POSLÁNÍ (Karolína Kahounová)

Předurčena zachránit svět, nebo světy?

Za recenzní výtisk děkuji autorce Karolíně Kahounové

Karolína Kahounová je mladou českou autorkou. Když začala pracovat na svém debutu, chodila teprve do páté třídy. Dokončení knihy bylo krátce po jejích dvanáctých narozeninách. Rodačka z Plzně se často účastní literárních soutěží, ráda sportuje a čte. Jaký otisk zanechal její věk v plánované fantasy sérii Cesta za spásou, jejíž první díl se nám dostal do rukou?

Poslání začíná nenápadně – sedmnáctiletá dívka čeká u jezera na svou kamarádku. Po chvíli k ní přistoupí neznámý chlapec, který hledá dívku podobného jména, jaké je to její. Shodou okolností je ona právě tou osobou, kterou hledá. Naléhavě ji prosí o pomoc. Ona souhlasí a odchází s ním. Do jiného světa.

Její chmurné myšlenky přerušilo to, že se záhadný mládenec na ni naléhavě a rychle obrátil... a Lilien v tu chvíli zahlédla v jeho očích velkou bolest, kterou ale stihl rychle zahnat. Trochu se nad ni naklonil a už mileji zašeptal: „Moc tě snažně prosím. Vyslyš prosbu celého světa a pojď prosím se mnou zachránit celé dva světy, protože jedině TY, Lilien, máš TU moc – moc nás zachránit...“ (str. 10)

Kniha pracuje s fantasy motivem, kdy se osoba ze současného světa ocitá v nadpřirozeném světě, v kterém platí jiná pravidla. Je jí dána do rukou až osudová síla ovlivnit fungování onoho světa a zachování světa jejího. Průvodcem jí je chlapec Nevran, který jejím schopnostem bezmezně věří. Svět magie, intrik a nebezpečí.

Celkem se dočkáme devatenácti kapitol, v hlavní roli s naší ženskou vypravěčkou Lilien. Popis jednotlivých příšer, které vstupují na scénu, aby našim putovatelům znemožnily splnění vytyčeného úkolu. Vyprávění v er-formě minulého času.

Lilien to vše připadalo jako opravdový sen, ze kterého se nikdy, nikdy neprobudí. Nemohla tomu uvěřit! Že ona má tak obrovskou kouzelnou moc, že může, vlastně musí zachránit svůj svět a říši, o níž před pouhou hodinou neměla ani potuchy! Díky své intuici věděla, že to, co ten kluk řekl, je pravdou. Nepochopitelně neuvěřitelnou pravdou. Má přece i další důkazy o Nevvranově nelži, třeba jeho oblečení... Avšak má mu přesto věřit?! (str. 15)

Co se knize nedá upřít, je obrovská fantazie autorky. Hlavní námět vzbuzuje zvědavost a činí knihu dobrodružnou. Velice oceňuji ručně kreslenou mapu na konci knihy a jednu ilustraci uprostřed. Je vidět, že autorka měla o dané zemi jasnou představu. Nyní se však podíváme na nedostatky. Ve dvanácti letech má málokdo ambice napsat knihu, a pokud má, tak se jedná o kratší útvary. I Poslání patří k tenčím knihám a jedná se spíše o úvod k plánované trilogii. Bohužel jazyková vybavenost je velice slabá. Stylistika i syntax jsou chabé, popisy a dialogy často naivní, leckdy úsměvné. Nevychytané jsou situace, kdy ač příběh vypráví hrdinka, najednou známe pocity hrdiny. Na pováženou je nadbytečné a častokrát nevhodné používání adjektiv.

Lilien o sobě věděla, že její dětství na Zemi je plné radosti a lásky. Mezi svými vrstevníky byla většinou oblíbená. Stihla si udělat hodně kamarádů a především kamarádek díky své přátelské povaze a schopnosti navazování nových kontaktů. Navíc vyrůstala v dobrém, mírumilovném kolektivu. Oblíbená byla také proto, že měla milou, laskavou, skromnou povahou a ráda všem pomáhala. Kamarádky se jí navíc často svěřovaly s tajemstvími, která ona nevyzradila. Říkaly jí hodně věcí, protože věděly, že jim Liliana vždy pomůže – i když třeba pouze útěšnými slovy... Dívka prostě byla velmi vnímavá, vstřícná, chápavá a spolehlivá. A naslouchala druhým. (str. 82)

Dialogy jsou doprovázeny reakcemi, které se pro danou situaci nehodí. Nejčastěji se někdo ušklíbne či je jízlivý apod. Charaktery a prožívání postav se mění jako čtvero ročních období a stávají se neuvěřitelnými. Dá se říci, že vyprávění jsem četla jako zajímavou pohádku, až tak jsem situace, do kterých byli hrdinové přiváděni, a jejich následné chování brala za nereálné. Sedmnáctiletá dívka v jednu chvíli mluví škrobeně jak stará panna a v jiné jako rozjívený fracek. Znát je značná nevyváženost.

Ještě jednou chci zdůraznit, že se autorce nedá vytknout nedostatek fantazie, ta je opravdu obrovská, bohužel to jediné k vydání dobré knihy nestačí. Znát je nízký věk a řemeslná nevypsanost, která ubírá sílu třeba jinak dobrému příběhu. Opravdu nešlo vymyslet pro hlavní záporáky jiný název než Kruté bytosti z Temnot? Opravdu bylo potřeba mít pro hrdiny i alternativní jména a na jedné stránce je několikrát vystřídat? Smysl mi unikl. Méně je někdy více a leckdy je lepší napsat dva šuplíky příběhů a posléze mít touhu publikovat než hned vydávat za každou cenu. Chybí redakce, chybí korektura, chybí cit pro jazyk.

Poněvadž první díl prakticky nekončí, respektive hlavní příběh není vyřešen, je druhý díl nutný k dalšímu poznání. Druhý díl série je již na světě a vzhledem k objemnosti si přeji, aby u autorky došlo  v psaní k posunu k lepšímu.

Neznámé zlo. Tajemné drahokamy. Nebezpečné putování přes říši beze jména. Dva světy, jež se mají střetnout. A dívka, která je může zachránit... Fantasy příběh z pera mladé začínající autorky.

Nakladatelství: Nava
Rok vydání: 2014