Recenze: LETUŠKA Z ECONOMY (Petra Jirglová)

Historky třeskutě vtipné letušky

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa

Chci zakoupit titul Letuška z Economy

Čerstvá třicátnice Petra Jirglová o sobě tvrdí, že je holka do nepohody. Po maturitě se rozhodla vyzkoušet různá zaměstnání, mezi nimi i práci letušky. O svých zážitcích psala na blog TooSweetNothings, který provozuje dodnes. Nevšední historky vydala knižní formou u nakladatelství Pointa, z jehož produkce jsme vám na projektu již pár knih představily. Výjimkou tedy nebude ani Letuška z Economy, která se ihned po vydání stala bestsellerem nakladatelství.

Petra Jirglová poměrně svérázným způsobem líčí rok ve službách aerolinií, kdy pracovala jako letuška v Dubaji. Jak sama tvrdí, nepopisuje nic převratného ani šokujícího, nepovažuje se za Hemingwaye či Bukowského, své čtenáře chce především pobavit. A to se jí podařilo.

S Petrou zažijete chvíle rozhodování, zda práci letušky zkusit, vezme vás s sebou na adrenalinový pracovní pohovor a seznámí s nástrahami číhajícími v „ocelovém ptáku“, což je Petřin slangový výraz pro letadlo. I když svou práci na palubě nepopisuje až tak podrobně, jak by si zasloužila, přesto vás čeká hodně humorných historek z jejího profesního života, do nějž se míchá i ten soukromý.

Hned od prvních kapitol vás stejně jako turbulence vtáhne autorčin neformální styl psaní. Text je od počátku vtipný, humor srší z každé stránky. Autorka je sarkastická a nebere si servítky. Protože se jedná se o přepis blogových, spíše deníkových zápisků, je použita ich-forma a kombinace obecné a hovorové češtiny. V souladu s mluvou mladší generace jsou v textu zakomponována slovíčka v angličtině. Starší ročníky nebo čtenáři, kteří angličtinu neovládají, mohou toto považovat za menší vadu na kráse. Letuška Petra také umí nadávat, o čemž svědčí pár vulgárních slovíček. Ta nijak nepohoršují, hodí se do daného kontextu, ale opět platí, že nemusí sednout každému. Do toho všeho ještě Petra Jirglová používá slangové výrazy z branže, jako crew (posádka), FO – first officer (v letecké mluvě druhý pilot) nebo purser (vedoucí kabiny). Pokud jste nikdy s aeroliniemi neměli co do činění, musíte si pomáhat vyhledáváním, což při čtení ruší a zbytečně odvádí pozornost. V tomto případě by se hodil vysvětlující slovník, který se dává na konec knihy.

Konečně můžu napsat něco o opravdickým pracovním nasazení! Řeknu to asi takhle: Růžový brejle mi při prvním letu spadly na zem a ještě jsem na ně omylem šlápla a rozbila je na milion kousků. Je to dřina. Fakt je to náročný psychicky i fyzicky. Furt něco tahám, zvedám, chodím, nejím, nepiju, a ještě ke všemu nevím, co mám dělat. Training college nás připravila na všechny možný i nemožný scénáře, jenom ne na to, jak to na palubě doopravdy chodí. (Str. 28)

Letuška z economy okouzlí vymazlenou grafickou úpravou. Jednotlivé kapitoly jsou doprovázeny tematickými ilustracemi, které jsou černobílé a jednoduché a dokonale podtrhují celkový ráz tohoto počinu.

Kniha je poměrně útlá, čítá sto čtyřicet čtyři stran, a to včetně předmluvy i poděkování. Vzhledem k tomu, že ryze humorná díla mívají občas sestupnou tendenci, neudrží čtenářovu pozornost a působí křečovitě, je to tak akorát, aby se autorka výše uvedenému vyhnula a nabídla svěží a odpočinkově laděné čtivo, zrovna třeba na cestu do letadla.

Pokud vás práce letušky zajímá, láká exotická Dubaj, máte rádi tvorbu současných mladých spisovatelů a vyhledáváte knihy, v nichž to vtipem doslova jiskří, Letuška z economy by vás určitě neměla minout.

Chtěli byste snídat v Paříži, obědvat v New Yorku a večeřet v Bangkoku? Tak to si vysněte jiné zaměstnání. Vtipné historky o mé kariéře letušky na Blízkém východě, o práci a životě v Dubaji, o lidech, se kterými jsem se setkala i o tom, že není všechno zlato, co se třpytí. Knížka vás potěší, možná i trošičku dojme, otevře oči, ale hlavně pobaví!

Žánr: Biografie a memoáry
Počet stran: 144
Vazba: Měkká