Recenze: SABAGIRO UŽ NE! (Martin Surovec)

Celkem odvážná výprava

Vsetínský rodák Martin Surovec je milovníkem cestování. Z jedné takové výpravy za dobrodružstvím vznikla kniha Sabagiro už ne!, kterou vám na projektu představujeme.  Zajímavou novinku letos vydalo nakladatelství Klika.

Martin se spolu s bratrancem Ondrou, zvaným Šupl, rozhodl opustit rodnou hroudu a vydat se vstříc novým zážitkům. Do party přibrali ještě Pavla, kterého našli za pomoci internetu, protože „ve třech se to lépe táhne a také platí“. Ve Škodě Forman staré třiadvacet let odjeli poznávat krásy divoké a nespoutané Rusi a přilehlých států. Varování ruské ambasády, aby některé části z cest vynechali, hodili za hlavu a prožili tak dobrodružství, nad kterým se někdy až tají dech.

Byť má kniha „jen“ sto třicet šest stran, je nabitá někdy takřka nevšedními situacemi. Na Ukrajině je vyleká nečekaná palba ze samopalu, musí čelit zkorumpované policii a taky řešit auto, které si nesčetněkrát postavilo hlavu. Někde je nenechali ani přespat na volném místě, jinde kluci zažili pohostinnost od neznámých lidí. Rusko, Ukrajina, Gruzie, Arménie byly jen zlomkem států, jež dobrodruzi navštívili.

Zanedlouho již vnímáme obrovskou rozlehlost Ruska. Všude, kam až oko dohlédne, vidíme jen nekonečné lány a travnaté roviny, kterými se táhne naše silnice. Její krajnici po většinu času lemuje řídký pás vysokých bříz s bělostnými kmeny, případně jiné stromy nebo keře. Po třech hodinách monotónní jízdy mám pocit dokonalé hypnózy, naštěstí neřídím. (str. 27)

Autor si během této mise vedl deník, který přetavil v zajímavý cestopis. Nejedná se o podrobný místopis uvedených destinací, ale o rychlý, a přesto výstižný průlet, kdy autor vypíchl právě výše uvedené neobvyklé situace. Protože se jedná o „ryze pánskou záležitost“, informace jsou spíše technického charakteru.

Martin Surovec je zajímavým vypravěčem. Z jeho zápisků čiší téměř klukovské nadšení, které našince lehce nakazí cestovatelskou horečkou. Nebojí se vzletnějších frází i delších souvětí, takže text nepůsobí úsečně a stroze. Objevuje se přímá řeč, což působí poměrně osvěžujícím dojmem. Nechybí typická wir-forma (vyprávění v 1. osobě mn. č.), s níž se v cestopisech běžně setkáváme, zahrnující celou skupinu účastníků v jeden celek.

Cestopis Sabagiro už ne! přibližuje poměrně zajímavé země, o kterých máme většinou jen mlhavé povědomí, ale přesto svou exotičností a nedostupností lákají. Autorovi se podařilo navodit správnou atmosféru, kdy trnete hrůzou, co se může stát, zároveň text obalil vrstvou lehkého humoru. Čtenářovu představivost rozvíjí i barevné fotografie. Vzhledem ke koncepci knihy nejsou výrazné jako fotky v průvodcích, ale i přesto svému účelu poslouží. Na konci knihy naleznete zajímavé statistické informace o výpravě, stejně jako pečlivě shromážděné zdroje, z nichž autor čerpal praktické a faktografické informace.

Kniha potěší milovníky dobrodružství, na své si přijdou příznivci neotřelých cestopisů, které oplývají vtipem a jejichž cílem není jen poučit, ale především pobavit.

Flegmatik Šupl a perfekcionista Martin se rozhodnou vyrazit třiadvacetiletou Škodou Forman na velkou výpravu. Směřují do míst, kam jim české velvyslanectví v Moskvě důrazně nedoporučilo jezdit. Aby toho nebylo málo, přiberou do party úplně cizího kluka z internetu, protože se to ve třech lépe táhne (a taky platí).

Během cesty vyjde najevo, že ani tři páry rukou nestačí na to, aby odtlačily auto z vyprahlé pustiny, a ani troje oči nevypátrají peněženku ztracenou na území zkorumpovaných policajtů. Dobrodruzi se sice vyhnou válečnému Donbasu, ale přesto je v noci překvapí nedaleká střelba ze samopalu.

Jakmile však opustí Rusko, všechno se změní. V Gruzii klukům okamžitě učarují majestátní scenérie Velkého Kavkazu a přivítají je místní lidé s neutuchající touhou nezištně druhým pomoci a náležitě je pohostit. Zdá se, že nebezpečí pominulo… Nebo ne?

Nakladatelství: Klika
Žánr: Cestopisy, místopisy
Počet stran: 136