Rozhovor s Pavlem Kohoutem III.: „Prostě cesta proti zlodějství nevede přes omezování čestných lidí.“

První a druhou část rozhovoru máme za sebou. Pavel Kohout, nakladatel KKnihy.cz, nám podal opravdu šikovný náhled na vydávání elektronických knih. Nyní se zaměříme na propagaci...



Je podle vás jako nakladatele propagace knihy důležitá, nebo zastáváte názor, že kvalitní kniha si čtenáře najde sama?

Ono platí obojí. Kvalitní dílo se pochopitelně prodává lépe než nekvalitní. Na druhou stranu si nikdo nemůže koupit něco, o čem neví, že existuje. A k tomu je potřeba propagace. Obojí je provázané. Co naplat, že reklamou přivedete na prodejní stránku či recenzi knihy hodně návštěvníků, když je nezaujme? Nebo naopak, když bude na e-shopu vystaveno sebekvalitnější dílo, ale nikdo se o něm nedozví?

Jaké rady dáváte autorům ohledně propagace jejich titulů?

To je velmi individuální. Těžko srovnávat například propagaci turistických průvodců a romantického westernu. Navíc záleží na postoji autora. Někdo chce na knize hlavně něco vydělat, někdo ji dostat k co nejvíce čtenářům bez ohledu na výdělek.
Vesměs se ale jako malý nakladatel pouze elektronických knih a téměř neznámý autor držíme s náklady při zemi a snažíme se využívat levnější možnosti – od vlastních kanálů, skupiny na sociálních sítích, článků o knize, recenzí a podobně. Dále využíváme reklamní systémy facebooku, googlu či seznamu, kde lze rozpočet jednoduše upravovat a není nutné se pohybovat v desetitisících. Naopak se držím zkrátka offline reklamy, která pro takovýto digitální produkt nemá téměř žádný význam.

U elektronických knih je vyšší riziko, že budou zneužité. Jako nakladatel asi z porušení autorských práv šílíte, protože tak vlastně přichází o peníze nejen autor, ale i nakladatel a celá práce, kterou jste knize věnovali, vlastně přichází vniveč. Dá se proti tomu bojovat? 

Dá se proti tomu bojovat. Otázkou je, zda má nějaký technický boj význam. I klasický kamenný obchod lze zabezpečit tak, že by z něj nemohl nikdo nic ukrást. Například může s každým zákazníkem chodit neustále kontrolor a u východu ho může ještě prošacovat. Jenže takové řešení znechutí všechny slušné návštěvníky a ti do takového obchodu přestanou chodit. A s protipirátskou ochranou je to podobné. Ochrany e-knih typu DRM pak mají za následek, že znechutí slušné uživatele, kteří se takovým nákupům budou vyhýbat. A nepomohou ani další nové zákony o autorském právu, které rozšíří odpovědnost na další subjekty. Prostě cesta proti zlodějství nevede přes omezování čestných lidí. 
Asi jediný způsob je výchova a osvěta, že krást se prostě nemá. Výchovou nemyslím jen v rodině, ale obecně i mezi kamarády či kolegy všech věkových kategorií.

Je něco, co vás odrazuje od literární scény? 

Obecně asi ne. Jsou žánry, které mě nelákají jako čtenáře ani jako nakladatele, ale to neznamená, že by mě měly odrazovat od literatury. Naopak jsem rád, že je nabídka pestrá. 
Možná je škoda, že mizí pestrost mezi nakladateli, když velcí hráči zkupují menší a ti nejmenší pak mají čím dál horší pozici proti gigantům držet krok. Ale to není otázka jen knižního světa.

Měl jste někdy pocit, že byste s celým nakladatelstvím nejraději seknul a vrátil se ke svému původnímu zaměstnání?

Já vydávám knihy jako koníček současně při zaměstnání. Pochopitelně se střídají období, kdy je člověk nadšenější a kdy méně. Nad ukončením činnosti jsem zatím nepřemýšlel. 

Komentáře