Recenze: SÍŤOVKY (Táňa Kubátová)

Síťování

Za recenzní e-knihu děkuji portálům Palmknihy.cz a eReading.cz
Palmknihy eReading na FB

Táňa Kubátová je spisovatelkou, která se dostala do podvědomí čtenářů díky knihám, které píše pro ženy. Témata jsou někdy vážná, většinou však veselá a odpočinková. Mezi oddechové příběhy patří i Síťovky, které v roce 2017 vydalo autorčino nakladatelství Taťána Kubátová.

E-mailových románů je na knižním trhu bezpočet a jistě jste již četli nebo zaznamenali alespoň jeden z nich. Síťovky jsou sice dalším titulem v řadě, nudit se ovšem nebudete –  i když má každá kniha stejný koncept, zpracování je vždy originální.

V tomto případě se, prosím, seznamte se Sandrou a Ivanou. Sandra žije v Brně, Ivana ve Vejmarech u Prahy. Vzdálenost mezi nimi je velká, ale prostřednictvím e-mailů si můžou psát a dozvědět se o sobě věci, které by jinak nikomu neřekly. Že se vám tato komunikace zdá již zastaralá? Ale kde že. Ne všichni lidé mají účty na sociálních sítích a ne všichni mají levný tarif na volání. Obě ženy se dříve neznaly, jen náhoda je svedla dohromady. A po pár hodinách vyprávění ve vejmarské kavárně věděly, že našly svou spřízněnou duši. Z jednoho konce republiky na ten druhý běží po síti jejich e-maily, kde si svěřují nejen své radosti, ale i trápení.

Na můj dotaz, jestli tam má volno, ta žena na chvíli zvedla oči a přikývla, aby vzápětí pokračovala ve studiu umělého mramoru. Ve chvíli, kdy před ni servírka postavila hrnek s našlehanou bílou pěnou, plynule přeostřila z mramoru na pěnu a já jsem si hbitě objednala. Co jiného, jsou-li kolem mě bacily, než zázvorový čaj?
Jen co jsem se usadila na židličce, zrak mi znovu zabloudil k mé společnici. A zjistila jsem, že její předchozí smrkání asi nemělo co dělat s nachlazením. Ta osůbka se najednou tvářila tak nešťastně, že se mi až sevřelo srdce. Její čokoládově hnědé oči měly výraz dítěte, které právě objevilo, že svět není plný lásky a upřímnosti, ale naopak zrady a podlosti. (6 %)

Kniha se zaměřuje především na vztahy. Sandra i Ivana mají hodně věcí společných – obě bydlí v domě po prarodičích, jsou singl a obě mají své starosti. Sandra řeší vazby v rodině, má velmi komplikovaný vztah s otcem. Neustále ji ponižuje a dává najevo, jak je z ní zklamaný. Právě on byl jedinou zápornou postavou. A i když jste se o něm dozvídali jen prostřednictvím e-mailů, byla z něj cítit velmi negativní energie. Vyvažovala tak optimistické a pozitivní zprávy, které si obě ženy vyměňovaly. Ivana pro změnu řeší vztahy pracovní. Nespravedlivé propuštění ji přivedlo do Vejmar, kde také našla nové místo. Ale křivda z bývalého zaměstnání ji neustále provází.

Technikou nepoznamenaná Sandra s velkým smyslem pro humor i vážnější Ivana, která je vyhlášenou cukrářkou široko daleko, jsou opravdu sympatické postavy a chtě nechtě si je musíte oblíbit. Jsou to obyčejné ženy, které by se mohly stát i vašimi kamarádkami.

Díky tomu, že se ve vyprávění střídají obě dámy, čtenáři získají dva příběhy. Oba jsou stejně čtivé. Jistě by je šlo vydat i samostatně, ale ztratilo by se tím kouzlo e-mailové korespondence.

Charaktery jednotlivých postav nejdou příliš hluboko pod kůži. Síťovky nejsou žádným dramatickým románem, který by měl oplývat osobnostmi poznamenanými duševní újmou. Děj je psán s lehkostí, s vtipem i mírným životním nadhledem. Patří do žánru, u kterého nemusíte přemýšlet, ale není to zase žádná braková literatura. Jedná se o kvalitní četbu, která je určena více pro ženy než pro muže.

Minusem titulu je vcelku průhledný děj. Během čtení je vám jasné, jak kniha skončí. V podobně laděných knihách je důležitou součástí romantika. Najdete ji i v této. Není to ovšem romantika s podrobnostmi ani s žádnými šťavnatými pikantnostmi. Láska je popsána velmi jemně, čistě, nevinně.

Pokud máte rádi obdobné romány, Síťovky budou tou správnou volbou. U příběhu si odpočinete a také se zasmějete nesčetným vtípkům a postřehům ze života dvou třicátnic.

Anotace
Co spojuje dvě mladé ženy z opačných konců republiky? Komunikace po síti. A protože obě disponují schopností dělat si legraci z vlastních trapasů, nahlížení do jejich e-mailů zaručeně vyloudí čtenářům úsměv na tváři.

Obě „síťovky“ – jak tyto kamarádky po síti nazval jeden svérázný Sandřin žák – se svěřují s palčivými momenty z minulosti a líčí své zážitky ze žhavé současnosti. Nečekané objevení Sandřiny staré nenaplněné lásky ze studentských časů inspiruje Ivanu k tomu, aby se naopak pokusila své nedávné milostné fiasko konečně uzavřít. Zda se jí to podaří, či ne, a zda je Sandřin osudový muž skutečně tím osudovým, se ukáže ještě dříve, než obě kamarádky e-mailovou formu komunikace opustí a naplno využijí možnosti se po síti slyšet i vidět.

Nakladatelství: Taťána Kubátová
Žánr: román pro ženy
Počet stran: 330