Recenze: HLADOVÁ SMEČKA (Martin Sládek)

Dobrodružné fantasy ve stylu vikingů

Za recenzní e-knihu děkuji portálům Palmknihy.cz a eReading.cz

Palmknihy a eReading na FB

Chci zakoupit titul Hladová smečka!

Spisovatel Martin Sládek debutoval s povídkovým sborníkem Nabídka, která se neodmítá v roce 2013 u nakladatelství Klub Julese Vernea. O tři roky později vydal u stejného nakladatelství historický fantasy román Hodina vlků. Jako jeho třetí dílo vyšlo u nakladatelství Mystery Press dobrodružné a historické fantasy Hladová smečka, která je z jeho titulů nejlépe hodnocená a také doporučována jako čtení pro milovníky magie a vikingské tematiky.

Styl psaní je pěkně rozvitý, dynamický a příhodně zobrazuje daný svět. Na první pohled je znát, že autor umí pracovat s textem. Snadno vás vtáhne do děje a uvěřitelně a živě ztvární své postavy. Lehce získáte pocit, že stojíte vedle ústředního hrdiny a prožíváte s ním časy, které si nenechá ujít žádný dobrodruh.

Kam čert nemůže, pošle ženskou. I tak by se dal brát začátek knihy. Ústřední hrdina Harald žije poklidně, v sousedství má medvěda a užívá si klidu, když mu do přístřešku doslova vběhne zoufalá žena, kterou pronásledují lotři. Nejedná se zrovna o originální začátek, spíše zábavný, ale věřte mi, tím teprve všechno začíná a je příjemné, že autor časem ukazuje, jak umí dát na staré dobré hodnoty a zobrazit je tak, že vás nejen pobaví, ale hlavně zaujme.

Ačkoliv postav je více a už od začátku se setkáváte se spoustou hrdinů, neztrácíte se. Martin Sládek se vší lehkostí a samozřejmostí představuje své hrdiny, ať už hlavní či vedlejší. Nenuceně je před vámi nechává vykračovat a vy se v nich neztrácíte, i když je jich víc, než očekáváte. Šikovné vykreslení postav je pro knihu kýžené, autor rozhodně uspěl.

Akční dobrodružství s tematikou vikingů a magie je v začátku méně dynamické a až později se vlny rozvíří natolik, že se akčních scén dočkáte mnohem více. Prožívat pouť s Haraldem je zábavné, protože tenhle chlapík se snaží, aby jej nic nevyvedlo z míry, ale po celou dobu schytává kopance i pěsti a sám je také rozdává. Tvrdá letora se mu při boji rozhodně hodí. Neprovází vás zpočátku sám, po boku má Berit, holku od rány, která se nebojí nikomu zasadit úder. Poté co se přidá na výpravu, nastupují na scénu další houževnatí společníci.

Během cesty se nevyhnete nebezpečí, nepřehnané brutalitě a poukázání na zvěrstva, která se k dané době víc než hodí, a bylo by podivné, kdyby je autor vynechal. Přece jen, pokud čtete severské fantasy běžně, nepatříte mezi citlivější čtenáře, kteří by něco takového zkrátka nezvládli. Pravda je, že má kniha i slabší místo, které působí méně uvěřitelně, a někdy obsahuje i nadbytečné texty, kterých není příliš.

Jak jste zvyklí, dočkáte se vikingské kultury, ale ne v takovém rozmezí, aby byl spokojený i náročnější čtenář daného námětu. Dostačující, avšak atmosféra na vás nedýchá natolik surově, jak byste očekávali, a to líčení je spíše oddechové, než aby se jednalo o větší a propracovanější přiblížení. Působivé je, že vás autor dokáže zaujmout, jak námětem, tak i nečekanými, a přesto uvěřitelnými zvraty. Magie jako prvek fantasy je příjemným zpestřením, které potěší a neodradí, ale jelikož autor sloučil více prvků, fantasy nehraje prim.

Příjemná odpočinková četba s vikingy a magií, kterou ocení i náročnější čtenář. Nejen magie vás v tomto příběhu okouzlí, věřte mi. Ale pokud chcete příběh, který je propracovanější a opravdu dýchá vikingskou kulturou, pak sáhněte po jiné knize.

DVĚ SMEČKY ZNEPŘÁTELENÝCH VIKINGŮ A JEDEN PROKLETÝ DRAKKAR PLNÝ ZLATA…

Tulák, dobrodruh a příležitostný hazardér Harald přijíždí do Norska – v tu nejhorší možnou chvíli. Aniž by to tušil, jeho osud se proplete s osudy mnohých a pro všechny to může znamenat jak požehnání, tak předčasnou smrt.

Jarl Björn Berkfinnsson a jeho družiníci mají před sebou těžkou cestu, která je může stmelit, nebo navždy rozdělit. Potopený drakkar plný zlata náleží moři, které se nerado vzdává svých tajemství. A ve stopách norských Vikingů se navíc žene hladová dánská smečka.

Hra dvou králů dává do pohybu události, před kterými neunikne nikdo z nich. Kráčet po stezkách cti a slávy znamená neznat slitování. Úvraty se plní potravou pro červy, víno teče proudem a v měsíčním světle se zatraceně špatně rozeznává od krve.

Jak každý krkavec ví, trpělivost přináší čerstvé maso. A u bran Valhally se srotil takový dav, že v ní bohové budou muset změnit zasedací pořádek.

Nakladatelství: Mystery Press
Žánr: Fantasy, Historie, Dobrodružný román