Recenze: BRATRSTVO TŘINÁCTI (Lucie Vrkoslavová)

Nevyzrálý debut

Za recenzní e-knihu děkuji portálům Palmknihy.cz a eReading.cz

Palmknihy a eReading na FB

Chci zakoupit titul Bratrstvo třinácti

Nakladatelství E-knihy jedou chrlí jednu knihu za druhou. Často i s gramatickými a pravopisnými chybami v první verzi, což není pro autory a nakladatele zrovna nejlepší reklama. I přesto jsem se pokusila prostřednictvím eshopu Palmknihy najít titul z tohoto nakladatelství, který by mě přesvědčil o tom, že E-knihy jedou vydává i kvalitní publikace. Jak je na tom debut Lucie Vrkoslavové?

Styl psaní je ryze amatérský a působí spíše jako nepovedený školní sloh žáka základní školy. Přesvědčí vás o tom bohužel už první odstavec, při kterém i méně náročný čtenář protočí oči. S ohledem na to, že styl psaný je natolik nešikovný, se autorce nepodařilo vytvořit ani atmosféru, která by vás prováděla příběhem, a tak prostě není, čeho se chytit a co si užít.

V knize se už od prvních stránek setkáváte s gramatickými a pravopisnými chybami, které někdy až bodají do očí. Opravdu nakladatelství opět vydalo verzi, která neprošla korekturou? Očividně ano a ani se nad tím nakladatel nepozastavuje.

Příběh začíná trochu zmatečně a stejně tak i pokračuje. Je vidět, že autorka nemá přesnou vidinu a neumí dějovou linii uchopit a ztvárnit. Zaměřuje se na zbytečnosti, namísto aby rozšířila čtenáři obzor a ukázala mu fungující svět, do kterého své hrdiny vsadila. Bohužel má čtenář spíše pocit tunelového vidění, kdy se dívá jedním směrem a více mu není dovoleno. Lucie Vrkoslavová zkrátka neumí vystavět příběh, který by působil uvěřitelně a živě.

Styl psaní samozřejmě dějové linii nepřidává, takže opravdu působí jako splácání tužeb, které se nepodařilo naplnit. Ať už měla autorka cíl jakýkoliv, čtenáře k němu skrze své ploché dobrodružství nedovede.

Bratrstvo třinácti samozřejmě přichází s třinácti postavami, ale pokud autorka neumí vystavět ani příběh, natož uvěřitelné charaktery, pak nastává opravdu velký problém s ohledem na přehršel osob. Hrdinové jsou představeni minimálně. Je vidět, že autorka svou představu má, ale píše tak, jako by čtenář její myšlenky prostě znal a nebylo tedy nutné nikoho vyobrazit. Od začátku až do konce se vám prakticky pletou a nemáte šanci si k nim nalézt cestu. Ačkoliv se anotace i název zmiňuje o třinácti bratrech, ústřední postavou je vlastně Aliss, o které se čtenář dozvídá nejvíce. Hrdinka, vévodící ději, však nepůsobí o nic více uvěřitelně a živě.

Anotace působí spíše zavádějícím dojmem. Namísto obávaných bojů a akce se dostáváte spíše k handrkování a hledání tajemných mužů v kápi. Poznáváte Aliss a její blízké, což není zrovna nejzajímavější, protože vás vlastně nijak neupoutají a neposouvají děj kupředu, směrem, který jste očekávali. Ischiové představují zlo, které je opět nedostatečně vykreslené. Nepůsobí reálným dojmem a sotva se dovídáte, kdo vlastně jsou.

Příběh je spíše o rozmluvách, než by se jednalo o akční scény, které čtenář očekává. Bohužel všechno působí plochým a nevěrohodným dojmem, takže si ze čtení neodnesete nic. Děj se odehrává ve středověku a ani ten není popsán tak, aby na vás dokázal zapůsobit.

V závěru je čtenář příběhem unavený a nechápe, proč se autorka  pustila do něčeho, nač neměla sílu a co neměla ani načteno, aby to dokázala věrohodně ztvárnit. Dramatické chvíle boje v závěru zaujmou možná tak ženy, jež knihy s daným námětem běžně nečtou.

Kniha je nedostatečně vypracovaná a promyšlená. Nemá takřka nic, co by se dalo brát jako kladný prvek. Náročnější čtenář nenajde nic potěšujícího a nenáročný nejspíš s přivřenýma očima. Já titul vidím poměrně tragicky, bylo opravdu nepříjemné se jím prokousávat. Netuším, komu bych jej doporučila... Nejspíš autorce, aby se na Bratrstvo třinácti pokusila podívat střízlivě a viděla, kde jsou slabá místa.

Bratrstvo třinácti už roky ochraňuje vesničany před zlem a nespravedlností. Když ale začne zločinů přibývat, je bratrstvu jasné, co se děje. Ischiové, zločinci, kteří jsou převáženi na ostrovy pásu Terna, se vrátili do země Sadur.
Bratrstvo je jedna velká rodina, drží při sobě a jeden by pro druhého položil život. Ischiové jsou naopak banda zlodějů a vrahů, kteří touží jen po bohatství a moci. Dokáže je bratrstvo zastavit a mají dost sil na vyvolání kouzla pomocí jejich komunikačního kamene.

Nakladatelství: E-knihy jedou
Žánr: Fantasy
Počet stran: 193