Recenze: LÁSKOBRANÍ (Blanka Hošková)

Středním věkem život nekončí!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jota

Nakladatelství Jota na FB

Chci zakoupit knihu Láskobraní

Brněnská spisovatelka Blanka Hošková, jejíž knihy vydává nakladatelství Jota, není na projektu nováčkem, již dvakrát jsme ji představily recenzemi knih. Mohli jste si přečíst názory redaktorek Martiny a Veroniky na romány KamilenkyHorko domácího krbu a Zlato(v)lásky. Připravujeme pro vás také recenzi zatím posledního vydaného počinu, který nese název Dietnikum.

Blanka Hošková jako ostřílená autorka románů pro ženy ve svých příbězích zpracovává rozmanitá témata hýbající naší společností. Zde konkrétně si na paškál bere vyhořelé manželské vztahy, na nichž se podepsala letitá rutina i tzv. syndrom prázdného hnízda.

Hedvika žije v malebné jihomoravské vesnici. Pečuje o velký rodinný vinohrad, zatímco její manžel Luboš připravuje otevření vinotéky v nedalekém městě a na manželku nemá čas, náladu ani chuť. Když zjistí, kolik lákadel a pokušení na něj ve víru velkoměsta čeká, uvědomí si, že se s Hedvikou po letech nudí a chce změnu. Druhá míza se prostě neptá. Neustále výmluvy, proč nejezdit domů, výkyvy nálad, přehnaná péče o zevnějšek - žena začíná tušit, že něco není v pořádku. Poslední kapkou je rozhodnutí jediné dcery Lenky osamostatnit se a bydlet s přítelem. Jak si s takovou životní zátěží Hedvika poradí? Do života jí vstupuje nový muž, sympatický, pracovitý, chytrý a… o pár desítek let mladší. Ale co když je nerovný vztah vůbec poslední šancí na lásku, která se Hedvice může naskytnout?

V románu vyprávěném er-formou se do popředí dostává žena, jejíž prioritou je rodina. Hedvika je zvyklá starat se o domácnost, opečovávat své nejbližší i dohlížet na práci na vinohradě. Pocit odcizení s mužem i dcerou jí najednou vytrhává otěže z rukou a vyvolává pocit, že je zbytečná. Na druhém konci stojí Luboš, pro něhož je blížící se padesátka tak trochu strašákem - který muž si dobrovolně připustí, že stárnutí je přirozenou součástí života a že čas nic a nikdo nezastaví?

Luboš ztratil i smysl pro humor. Hedvika ohřívala v mikrovlnce porci brambor, zelí a jitrnice a přemýšlela, jestli je Luboš opravdu tak nedůvtipný. Najednou si ale připadala jako ta babička z pohádky. Stará, opuštěná, uprostřed lesa. Karkulka s kompasem v ruce, jehož rafička je rozeklaná a ukazuje směr Praha a Brno. Hodný myslivec v nedohlednu. (Str. 45)

Spisovatelka své hrdiny nesoudí ani nekritizuje, snaží se poukázat na fakt, že nic není černé nebo bílé. A to je právě sympatické. Ani jeden z manželů není vyloženě kladný, oba mají své chyby, povahové vlastnosti, kterými si navzájem lezou na nervy. Tolerance a naslouchání druhému, to je to, co ve vztazích často chybí a co vede k nedorozumění mezi partnery. Blance Hoškové se podařilo na tento jev poukázat. Možná díky tomu ti čtenáři, kteří tápají v partnerských vztazích, zjistí, co vlastně chtějí a naučí se pracovat se svými pocity a očekáváními.

A co romantika? V anotaci se píše, že se jedná o „výsostně ženskou četbu“. Podle mě může kniha zaujmout i pány čtenáře a ukázat jim, jak to  vypadá, když se zamilovanému stárnoucímu muži přestěhuje mozek do kalhot. Na jedné straně sledujeme unavené manželství, do něhož se nenápadně vkradla rutina nemilosrdně ukrajující z vášně. Nudný sex, u kterého přesně víte, co kdy přijde, Luboše nebaví. Seznámení s mnohem mladší atraktivní ženou mu vlévá energii do žil. Milostné povyražení s milenkou, které on vnímá jako restart, působí ve výsledku spíše úsměvně, stejně jako Hedvičino vzplanutí k mladšímu muži.

Knih, v nichž by se jako kulisa objevovalo vinařské prostředí, není příliš mnoho. Tato konkrétní mě lákala jak atmosférou, z níž přímo čiší vůně dobrého vína, tak i zápletkou. Kromě psychologické sondy do manželství nabízí také spoustu zajímavých informací o víně, které Blanka Hošková do děje nevtíravě zakomponovala.

Román Láskobraní se řadí mezi čtivé příběhy ze současnosti. Je plný dialogů, v knize se neustále něco děje a ve čtenáři tak vyvolává pocit, že je přímým účastníkem Hedvičina života.

Nepříliš rozsáhlý, o to víc intenzivní a emocemi nabitý počin ocení především ženy, které za sebou mají určité životní zkušenosti. Mladším čtenářkám ukáže, že i když život není peříčko, dá se z něj vytěžit mnoho dobrého.

Anotace
Román Láskobraní je výsostně ženskou četbou. Je příběhem ženy ve středním věku, na kterou doléhá syndrom prázdného hnízda a zároveň velmi těžce nese chování svého manžela, který ji nechává v prázdném domě i na vinici samotnou a plní si své obchodní (a jak se později ukáže i citové) sny a potřeby jinde. Nejprve bojuje, pak rezignuje, a když se blíží k samému dnu svých sil, vstoupí jí do života nový muž. Happy end? Ani v nejmenším.
Autorka čtenářky provede příběhem, ze kterého přímo bytostně cítíte vůni právě utržených hroznů s takovou samozřejmostí a lehkostí, že závěrečné prozření vámi přinejmenším otřese. Co vše se může skrývat za zdánlivou idylou vinařského kraje? Stačí se začíst!

Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2014
Žánr: společenský román pro ženy