Recenze: DIETNIKUM (Blanka Hošková)

Řešení problémů na dně lahve nehledejte!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jota

Nakladatelství Jota na FB

Chci zakoupit knihu Dietnikum

Spisovatelku Blanku Hoškovou máme na projektu rády. Už jsme vám v recenzích představily knihy Láskobraní, Kamilenky, Zlato(v)láskyHorko domácího krbu a Voňavé (na)dělení. Nejinak to bude i tentokrát. Dietnikum je čerstvou novinkou, autorka v ní nabízí pohled na dva fenomény dnešní doby – diety a alkoholismus u žen.

V ich-formě se představuje vypravěčka a zároveň stěžejní představitelka Svatava, jejímž prostřednictvím nahlédneme do zdánlivě idylických životů rodin sídlících v poklidné vilové čtvrti. Právě tam se Svatava seznámila s Romanou a Pavlínou, které se staly jejími nejlepšími kamarádkami. Společně trávily čas, svěřovaly si nejniternější tajemství, Svaťa kamarádky podporovala v hubnutí, ale přesto se mezi ně dokázal vloudit zákeřný nepřítel, alkohol. A je to právě Svatava, kdo mu propadl. O tom, jak těžké je s démonem bojovat, jak hubnout s humorem a jak zvládat své blízké i sám sebe, vypráví hořkosladké Dietnikum.

Příběh zabírá několik let v životech tří kamarádek, přičemž nejvíc prostoru dostává Svaťa, Romana s Pavlínou jsou nám představeny spíše okrajově, byť autorka vypichuje důležité mezníky jejich životů. Svaťa není příliš šťastná. Po rozvodu zůstává sama s dcerou a má vztah se zadaným mužem. Navenek se snaží být silná a samostatná, což se odráží na její psychice. Není divu, že každý večer sáhne po sklenici vína na uvolnění. Čím víc problémů řeší, tím víc se zaplétá se svým „tekutým milencem“.

„Dáme víno?“ zeptala jsem se a přirozeně čekala vstřícnou reakci. Jako už tolikrát.

„Ne.“„Co je? Ty si nedáš víno? Sobota odpoledne, pohoda, klídek a ani si nerozděláme lahvinku?“„Ne. Ty si nedáš víno. A já budu kolegiální a nedám si taky. Kvůli tobě.“„Co to meleš?“ nechápala jsem její slova. Proč bych si já neměla dávat víno?“ Romana mi hluboce a naléhavě pohlédla do očí.„Protože s tím máš problém.“ (str. 194)

Mám od autorky načteno téměř vše, co vydala, a můžu tedy za sebe říct, že Dietnikum je jedním z nejsilnějších a zároveň nejčtivějších příběhů z jejího repertoáru. Navenek se tváří jako typický román pro ženy, kterých na knižním trhu najdeme dvanáct do tuctu, ve skutečnosti se jedná o psychologickou sondu do duše současné ženy, na niž klade nároky jak rodina, tak společnost. Zaujme především ty, kdo chtějí číst skutečný příběh, a ne romantickou pohádku. Samozřejmě, hlavní hrdinka je žena z masa a kostí, takže kromě mateřství ji naplňují i milostné vztahy, byť nepříliš šťastné. Popisy erotických scén jsou přiměřené a adekvátní konkrétní situaci.

Zatímco věčný boj s nadbytečnými kily Blanka Hošková líčí vtipně a především s nadhledem a náznakem kolegiality (ano, všechny to známe a nejméně jednou jsme takové dietní kolečko absolovaly), alkoholové téma už hraje na notu vážnější. Opravdu vám zamrzne úsměv na rtech, když Svatava popisuje své pijácké dýchánky.

Kromě těchto vážných témat je příběh zaměřen také na mezilidské vztahy, ať už kamarádské, nebo rodinné. Autorka se zamýšlí nad tím, jak snadno a rychle dokáže lahvinka vína rozmetat leckdy pracně vybudované vazby mezi přáteli a příbuznými. Na paškál si vzala vztah mezi Svatavou a jejími tchánovci, a poukázala tak na to, že i zdánlivě neslučitelní lidé mohou společně koexistovat

Dietnikum si právem zaslouží pozornost čtenářské obce. S porozuměním líčí situace, které mohou nastat v životě každého z nás. Blanka Hošková opět dokázala, že je skvělou pozorovatelkou naší společnosti, z čehož dokáže těžit ve svých knihách, které baví čtenářky napříč generacemi.

Anotace
Přemýšlíte někdy, co se vlastně děje na upravených zahradách a za nablýskanými okny vilek na předměstích? Doufáte v idylu a barvotiskové štěstí jako z reklamy na střešní okna? Nebo tušíte, že ne vše je tak dokonalé, jako fasády, kolem kterých procházíte? V „naší“ ulici se sešly tři ženy v kritické životní situaci, každá je jiná, ale možná proto je pojí velmi silné přátelské pouto. Mohou jedna druhou vyslechnout, poradit si, nebo si dát třeba na zahradě, poházené dětskými hračkami bramborák. Anebo víno. Otevírá se před námi příběh o lásce, velkém zklamání a ještě větší důvěře. A také o tom, že když někomu vezmete naději, začne se topit. V sobě, v alkoholu…

Nakladatelství: Jota
Žánr: společenský román pro ženy
Počet stran: 248