Recenze: UKRADENÉ DĚTSTVÍ KAMILY (Danka Šárková)

Cesta za poznáním života a sebe sama

Za recenzní výtisk děkuji autorce Dance Šárkové.

Chci zakoupit knihu Ukradené dětství Kamily

Spisovatelka Danka Šárková je zkušená autorka, která má na svém kontě více než deset knih. Jsou to převážně romány pro ženy zaměřené na mezilidské vztahy, ale také povídky či příběh se spirituální tematikou. Předkládaná kniha je jejím posledním dílem, vydalo ji nakladatelství Anahita.

Příběh je rozdělen do dvou částí. První část nazvaná Zdena je zaměřena na domov a dětství Kamily, její rodiče a prarodiče a prostředí, ve kterém vyrůstala. Hned na začátku autorka naznačí, že  dospívání hrdinky bude nelehká cesta plná překážek, které jí do cesty kladou lidé jí nejbližší.

Jsem hloupá, pitomá kráva, pomyslela si. Nenáviděla se. Ten kluk, se kterým vyzkoušela něco, co ji samozřejmě hrozně lákalo, i když věděla, že to může okusit až po svatbě, je pryč. Jediné, co ví, že se jmenoval Zdenek. Dělali si srandu z toho, že se osudově potkali. Zdenek a Zdena!
No a teď jí v břiše roste malý Zdenda nebo Zdenička. Zničí tou zprávou své rodiče, kteří ji celou dobu vychovávají pro jednoho muže a nedokážou si představit, že jejich dítě, jediná dcera nebude o svatební noci panna, ale co víc....v břiše má bastarda. (str. 13)

Zdena vyrůstá v rodině, kde náboženství hraje hlavní roli. Rodiče dodržují přísná náboženská pravidla, k tomu vedou i svoji dceru. Důležitá rozhodnutí podléhají církevním přikázáním a názoru kněze.

Zdena ten večer slyšela, jak se radí s otcem o dalším postupu, který byl jasně nalajnovaný. Vdá se za prvního, který si ji vezme. Nejlépe někdo starší, kdo už bude mít rozum a bude schopný ji zajistit. Hned zítra ráno zajdou za knězem a ten jim poradí, jak postupovat. (str. 18)

Kamila se narodila do prostředí bez lásky, kde v popředí žebříčku hodnot byla sice rodina, především však skutečnost obstát před Bohem, před lidmi. Otec vládl rodině tvrdou rukou, dítě bylo pro něho prokletím a přítěží. Třebaže slíbil rodičům Zdeny postarat se o ženu a dítě, nikdy holčičku nepřijal. Pro její další vývoj to byl vlastně dar. Babička s dědou, u kterých vyrůstala, jí dopřávali pozornost, lásku a porozumění, možná i proto, aby odčinili vnucený sňatek. Po čase, na prahu puberty, když se musela Kamila vrátit do rodiny, těžce snášela tyranii otce a slabost matky. Plánovala pomaloučku svůj další život jinde, mimo svoji rodinu.

Autorka dobře popsala charaktery hlavních postav. Výborně u Zdeny vystihla, jak se mění myšlení, posléze i charakter, pokud se člověk dostane pod tlak či do rukou tyrana, který je neomezeným manipulátorem. Změna je to tak velká, že dokáže zavrhnout a obvinit vlastní dítě.

„Neměla jsem tě nikdy mít! Neměla ses nikdy narodit. Všechno to zlo pramení od tebe,“ začala křičet. Konečně se v ní hnulo trošku emocí.
„Tak povídej. Proč jsi mě neměla mít? Já mohu za všechno, co se ti v životě stalo? Chceš mi tvrdit, že já jsem zavinila to, že sis vzala chlapa, který se k tobě vůbec nehodí, a který je zelený mozek, co si svoje ego celou dobu mastil na vojácích a tobě, a tys to schovávala za modlitby a pána Boha? Trapný, ne?“ (str. 7 - prolog)

Druhá část knihy, o poznání delší, je pojmenovaná po hlavní hrdince Kamila a začíná její plnoletostí. Po maturitě Kamila uskuteční svoje sny být daleko od rodiny, aby se osvobodila a poznala jiný život. Pro své cesty si vybrala jihovýchodní Asii. Na cestách po Thajsku, Kambodži a Malajsii poznává jinou kulturu a svobodný život. S omezenými finančními prostředky a batůžkem na zádech se pohybuje mimo turistické rezorty. Díky tomu okusí  „opravdový“ život tamních lidí, vidí velké rozdíly v bohatství zemí, po kterých cestuje, poznává nová náboženství tolik odlišná od jejího vnímání Boha. Během cest se seznámí s lidmi, kteří jsou ochotni podat pomocnou ruku. Na obzoru se rýsuje láska, ze začátku spíše praktická a účelová, později ...kdo ví? Danka Šárková danou oblast procestovala, některé její postřehy a zkušenosti se promítají v knize.

V cestovatelské pasáži jsou zachyceny autentické popisy míst i zvyků. Přesto text působí mnohem povrchněji, postrádá jiskru a napětí. Pokud je čtenář zdravě zvídavý a danou geografickou oblast si nedokáže v duchu představit, bez mapy se neobejde. Vzdálenosti jsou převážně určovány pouze dobou jízdy použitého dopravního prostředku , chybí alespoň orientační určení světových stran. Třebaže jde o beletrii, a ne turistického průvodce, kniha by upřesněním některých faktů jistě získala nejen na autentičnosti.

Při cestě Kamila poznává, že existují i jiná náboženství. Podaří se jí porazit zažité předsudky o tom jediném správném, které jí rodiče vtloukali do mysli?

Kniha je psaná v er-formě, svižným, nekomplikovaným stylem. První část vykazuje všechny znaky psychologického románu, dobře jsou popsány charaktery, ale především vývoj myšlení hlavních postav. Z některých částí až mrazí. Pokud není čtenář bez emocí, musí přemýšlet a přijmout skutečnost, že děj se neodehrává před sto lety, ale v současnosti.

Druhá, cestovatelská část je zajímavá autentickým popisem míst, ale nejedná se o cestopis. Autorka prokládá cestování s myšlenkovými návraty hlavní hrdinky domů, vzpomínkami na hezká, čí svízelná období života, na kontakt s rodinou, třebaže pouze prostřednictvím e-mailů. Přínosem knihy je poznání, že je možno po zmíněné oblasti cestovat samostatně, bez dokonalého servisu a zázemí cestovních agentur.

Názor recenzentky:
Knihu Ukradené dětství Kamily jsem přečetla rychle. První část se mi líbila více, musela jsem hodně přemýšlet a jako ateista jsem některé okolnosti hůře přijímala. Přesto děj působil věrohodně, kladně hodnotím, že se autorce podařil vystihnout rozklad osobnosti týrané osoby. Druhá část je o poznání jednodušší, cestování v různých zemích však je popisováno dost podobně. Postrádala jsem více podrobností o zmiňovaných lokacích. Líbily se mi vsuvky ze vzpomínek a e-mailů.

Knihu mohu doporučit každému, ať v Boha věří či ne, všem, kteří se zajímají o psychologii a mají rádi knihy o lidech a vztazích, a také cestovatelům, kteří chtějí cestovat na vlastní pěst jen s batůžkem na zádech.

Když přijde na svět Kamila, všichni se radují, že je další človíček na světě. Jenže miminko se narodí do katolické rodiny, kde matka „zradila“ snad vše, co je možné a čeká ji za to krutý trest. Kamile je ukradené dětství a nikdo to nevidí. Ani kněz! Přežívá ze dne na den. Jakmile nabude plnoletosti, vystoupí z církve a utíká za hranice do daleké Asie. S batohem na zádech zjišťuje, že všude žijí lidé, kteří jsou ochotni ji pomoci a poznává, že existují i jiná náboženství. Najde nejen ztracenou víru v sebe, důstojnost a milujícího partnera? A jak dopadne ten, kdo jí i matce způsobil velké šrámy na duši? Druhá část knihy se odehrává v Asii, po které autorka cestovala s batohem na zádech a většina míst a událostí, které Kamilu potkají, zažila na vlastní kůži

Nakladatelství: Anahita
Žánr: román pro ženy
Počet stran: 190