Recenze: UKRADENÉ DĚTSTVÍ KAMILY (Danka Šárková)

Kamilin útěk od všeho zlého

Za recenzní výtisk děkuji autorce Dance Šárkové.

Danka Šárková patří na projektu Podporujeme české autory k těm spisovatelům, jejichž knihy se na  našich stránkách stále objevují. Před nedávnem jste si mohli přečíst recenze děl Čekala jsem dlouho!, Zašívaná panenka, Horal(ka) a Světlo a tma.

Titul Ukradené dětství Kamily je rozdělen do dvou částí. V té první se čtenář seznámí se Zdenou, která pochází ze silně věřící katolické rodiny. Bůh je zde na prvním místě a rodina se chová tak, aby byli v očích ostatních farníků čistí jako lilie. Přísná výchova však nezabránila Zdeně, aby otěhotněla. Rodiče ji bleskurychle provdali za staršího muže. Později nechtějí ani vidět, ani slyšet, že její manželství není takové, jak by mělo být. Hlavně, že byl hřích odčiněn. A tak se narodila Kamila, které byla věnována druhá část knihy. Kamila byla vychovávána prarodiči a byla tak ochuzena o věci, které by měla prožívat s matkou. Jenže to by v rodině nesměla platit přísná katolická pravidla. Po dosažení plnoletosti Kamila doslova utekla z domu a vydala se na vlastní pěst do Asie, kde poznala Thajsko, Kambodžu a Malajsii.

Obě části jsou nerovnoměrně rozdělené. Zdeně patřilo prvních padesát stran. Přesto to však byly strany hodně náročné. Autorka se věrohodně pustila do popisu ortodoxní rodiny a ukázala, jak někdy může náboženství zničit nejen rodinu, ale i samotného člověka. Zbývající částí knihy se autorka zabývá Kamilou a jejími cestovatelskými zážitky. Poznává různé národy, zvyklosti i jiná náboženství.

Zdenin příběh byl opravdu drsný. Nejsem příznivec násilí páchaného na lidech, potažmo na ženách. Vyprávění o Zdeně se mi proto četlo velmi těžko. A i když jí byla věnována pouhá čtvrtina knihy, byla v celém příběhu pořád přítomna, a to díky Kamile.

Postavy Danka Šárková vykreslila po psychologické stránce velmi dobře. Především Zdenu, na které se silně podepsala nejen víra, ale i soužití s agresivním mužem. Autorka ukázala, jak se z bezstarostné mladé ženy stane troska. Jejím protikladem je Kamila – silná, psychicky nezlomená a hlavně odvážná. Kdo z nás by se sám vydal na tak dalekou cestu?

Popisy asijských zemí byly velmi autentické. Danka Šárková totiž procestovala jak Afriku, tak i Asii a své zážitky promítla do svých románů. Mohli jste se dozvědět perličky o místní dopravě, o jídle i o ubytování. Ukázala také kontrast mezi jednotlivými zeměmi, jako je chudá Kambodža či bohatá Malajsie.

Více se mi líbila cestovatelská část, i přesto, že ráda čtu romány s psychologickými prvky. Čtení o Zdeně může působit hodně smutným dojmem. Osobně jsem se snažila mít toto vyprávění co nejdříve za sebou. Psychologická atmosféra je vyvedena spíše ve Zdenině příběhu, kdy spolu s ní můžete prožívat strach z manžela a jeho násilnických sexuálních aktivit, můžete pociťovat i beznaděj. Autorka tyto pocity vykreslila velmi dobře a i chování postav je snadno uvěřitelné. Určitě se mezi lidmi dokážou najít podobní Zdeninu manželovi.

V knize se objevila i láska, ale nečekejte žádnou něžnou romantiku, při které budete vzdychat. Romance některým čtenářkám může připadat jako divoká jízda na motorce. Žádné dvoření, ale jde se rovnou na věc.

Knihu vydala Anahita, druhé nakladatelství, které se zaměřuje na autorčinu tvorbu. Našla jsem v textu několik chyb, kterých si pozorný čtenář povšimne a můžou ho zpomalit ve čtení, například umístění čárky jinde, než by měla být.

Pokud rádi čtete anotace, zkuste tuto vynechat. Nevhodně zvolený obsah prozrazuje téměř celou knihu a neposkytuje vám možnost překvapení. Nevíte sice, jakým způsobem autorka knihu ukončí, ale víte, o čem příběh bude.

Od autorky jsem četla více knih a mohu srovnávat, jak se autorčin styl změnil. Ocenila jsem, že Ukradené dětství Kamily není krátká novela, ale delší román o rozsahu skoro dvě stě stran. Danka Šárková umí psát romány nejen humorné, ale i vážné. Dokázala to v již výše zmíněných románech. Cestopisné vypravování se objevilo také v knize Horal(ka).

Kniha je ideálním čtením spíše pro ženy středního věku. Mladé čtenářky může zaujmout poznáváním a cestováním, ty starší zase psychologické pojetí příběhu.

Anotace
Když přijde na svět Kamila, všichni se radují. Jenže miminko se narodí do katolické rodiny, kde matka „zradila“ snad vše, co je možné a čeká ji za to krutý trest v podobě starého manžela – vojáka z povolání, jehož manipulace nezná mezí. Kamilu nikdy nepřijme, protože nenosí kalhoty, ale též z utajených důvodů, o kterých vědí jen čtyři lidé. Holčička vyrůstá u svých prarodičů, kteří ji dávají lásku, kterou jí stále více „zubožená“ matka dát nedokáže, jelikož ztrácí svou identitu a později i zdraví. Prohlubující se násilí nikdo nevidí. Ani kněz! A tak když se musí Kamila z vážných rodinných důvodů vrátit do domu rodičů, přežívá ze dne na den. Jakmile nabude plnoletosti, vystoupí z církve a utíká za hranice do daleké Asie. S batohem na zádech zjišťuje, že všude žijí lidé, kteří jsou ochotni jí pomoci. Na cestě po jihovýchodní Asii poznává mladé muže a ženy z celého světa. Zjišťuje, že existuje i jiná víra než katolická, a že existuje i láska mezi dvěma lidmi, která není ničím podmíněná. Říká se, že člověk by neměl druhým dělat to, co nechce, aby dělali oni jemu, protože se mu to vrátí; a tak se tyranský otec, jenž jí „ukradl dětství“, dočká trestu, který by ani v nejhorším snu nepředpokládal. Podaří se Kamile najít ztracenou víru v sebe, důstojnost a milujícího partnera?

Nakladatelství: Anahita
Žánr: psychologický román, cestopis
Počet stran: 192