Recenze: PŘÍBĚHY MOJÍ BABIČKY (Zuzana Muchová)

Starká, kde ste, pre boha živého?

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Palmknihy a eReading

Palmknihy a eReading na FB

Chci zakoupit titul Příběhy mojí babičky

Ač je Zuzana Muchová autorkou již sedmi knih, o její osobě jsem nenašla žádné informace. Ve svých dílech často využívá motivů své rodiny a vztahů, ale zaznamenat jsme mohli i detektivní linku. Nyní se podíváme na krátké vyprávění o její babičce.

Autorka se rozhodla podělit s příhodami, které zažila se svou babičkou. Původně kniha vyšla jako vzpomínková pro rodinný kruh, ale nakonec se dostala i k nám, čtenářům. Popisuje babičku jako silnou ženu s předobrým srdcem. Příhody jsou zaměřené na humorné situace a běžný život.

Hlavní vypravěčkou je sama autorka, která společně se svou sestrou, maminkou, tatínkem a babičkou žila v okolí Jeseníků. Babička jí zemřela, když ještě byla na základní škole, takže některé příhody se dozvěděla z druhé ruky při společném vzpomínání s rodinou.

Kniha obsahuje krátké kapitoly, jež jsou spíše vzpomínkou či drobným vyprávěním, kdy hlavní roli hraje babička. Starká, jak na babičku v rodině často volají, původem pochází ze Slovenska, takže i dost vět máme možnost číst ve slovenštině. Narodila se koncem 19. století, tudíž zažila obě světové války se vším, co přinesly - bídou a utrpením.

Příběhy mojí babičky jsou ukázkou milých příhod ženy, již její rodina velice milovala a svým způsobem je tato kniha takovým holdem pro ni. Poznáváme ji pomocí vtipných příhod, kterých je tolik, že se snad ani nemohly stát jedné osobě. Publikace obsahuje i několik rodinných fotografií.

„Starká!“ řval tatínek jak pardál. Překřikovali jsme jeden druhého, ale bylo to houby platné. Babička zkrátka zmizela. „Ticho!“ zavelel náhle tatínek a všichni jsme zmlkli. „Jak můžeme starku slyšet, když tu ječíme, jak potrhlí? Buďte chvíli potichu, ječet budu jenom já.“ Skutečně ječel jenom on a občas i zapískal. Mělo to úspěch. Zdálo se nám, že se odněkud ozývá babiččin vzdálený hlásek. Vydali jsme se po zvuku a věru jsme šli dobrý kilometr zpět. A pak už jsme slyšeli ten hlásek zřetelněji. „Mama, kde ste, pre boha živého?“ zvolala maminka. „Tu som,“ ozvalo se někde dole u její nohy. (ze 14% knihy)

Autorka používá prosté vypravování bez nějaké složité větné skladby. I přes krátkost kapitol dokáže vytvořit hřejivý pocit z toho, že něco podobného znáte od své babičky. Začátek jednotlivých příhod není číslován, ale je pojmenován tak, že z názvu zároveň pochopíme, co se v nich bude odehrávat. Umístění je však někdy nevhodně na konci stránky. Navzdory tomu, jak je text krátký, dochází poměrně často k opakování informací již zmíněných, a to nejednou. Věty jsou skoro totožné.

Pracuji s myšlenkou, jestli tato kniha neměla zůstat u těch, komu byla primárně určena – u rodiny. Zda vůbec mohou příhody a život cizí babičky někoho zaujmout. Já osobně jsem spíše než příběh dostala překrásné emoce a pocit rodinné lásky. V dnešní době, kdy jsou senioři často zneužíváni různými podvodníky a vlastní rodina o ně nejeví zájem, bylo velmi osvěžující číst takovýto text. Doporučuji jako pohlazení pro duši, protože na své babičky bychom neměli zapomínat.

Anotace
Moje slovenská babička byla originál, jaký se hned tak nevidí.  Zažívala zvláštní příhody, někdy přímo dobrodružné, jindy moc hezké, úsměvné, veselé i dojemné. Prožila dvě války a z každé si něco odnesla. Přišla o manžela, pohřbila několik dětí, poznala obrovskou chudobu, a přesto ji to nezlomilo. Život brala v dobrém i zlém, s nadhledem i humorem. Snažila jsem se za pomoci vzpomínek - mých i mé maminky a sestry zachytit tyto neopakovatelné okamžiky, které stálo za to zaznamenat.

Zuzana Muchová - Příběhy mojí babičky
Žánr: Povídky
Počet stran: 73