Recenze: KRYCÍ JMÉNO HORTENZIE (Maryla Adamcová)

Netradiční sci-fi příběh o českých Ufonautech

Přestože je kniha teprve prvním dílem začínající talentované české spisovatelky Maryly Adamcové, nudit se u ní rozhodně nebudete. Titul s tajemným názvem vypráví celou sérii bizarních zápletek lehce detektivního charakteru a další vesmírná dobrodružství odehrávající se ve zcela originální verzi alternativní budoucnosti, kterou si neumíte představit ani v nejdivočejších snech.
„Drzoun jeden, chtěl kávu s kofeinem,“ řekl Bensyn. Doposud se z toho nevzpamatoval.
„A ty nemáš kávu s kofeinem,“ domyslel si Doe.
„Samozřejmě, že ne. Tohle je slušný podnik.“ (Str. 13)

Dílo Krycí jméno Hortenzie je rozděleno na tři velké úseky vyprávějící o výpravách posádky vesmírné lodě UFO z pohledu třetí osoby. Jejich způsob zachraňování vesmíru však mnohdy připomene veselou besedu u babičky a zdaleka neprobíhá tak, jak by se od vesmírných hrdinů očekávalo. A co teprve teta Hortenzie...

V první části knihy nazvané Nejlepší ve vesmíru se čtenář seznamuje se všemi hlavními postavami včetně majitele Ufa, majora Smitha. Autorka zároveň pomocí humorných rozhovorů s velkým množstvím ironie opakovaně upozorňuje na to, že universum, ve kterém se její kniha odehrává, nemá s naší realitou nic moc společného.

„Promiňte,“ řekl zkroušeně. „Co je to ta menší planeta?“ ukázal na hologram.
„To není planeta, to je Měsíc.“
„A jak se jmenuje?“
„Prostě Měsíc.“
(str. 22)
Podrobně rozepsané charakterové rysy jednotlivých postav, které mají obvykle ryze českou povahu, budí úsměvnou kontroverzi prosycenou sarkasmem. Čtenáře jistě potěší, že se Maryla Adamcová nevěnuje hodinám rozvláčného popisu mechanismů moderních technologií, ale pouští se poměrně rychle přímo do děje, čímž nabízí mezi řádky prostor odhalovat a předvídat vývoj knihy.

Další části knihy Krycí jméno Hortenzie nazvané Pod Vodou a Pod Zemí pak již vyprávějí  samotný soubor zdánlivě nesouvisejících misí, v rámci kterých se Ufonauti pokouší zachránit vesmír. Nebo se to alespoň domnívají. Otevřené konce některých kapitol totiž napovídají, že ne vše je takové, jak se na první pohled zdá.

Na co se rozhodně můžete těšit, je velmi dobře promyšlená hra s českými, polskými a anglickými slovy. Vzájemné prolínání jazyků skutečně působí jako univerzální kosmičtina, což se odráží nejen v názvech obyvatel jednotlivých planet, ale také ve jménech vedlejších postav. Tato zábavná spojení v pojetí celého příběhu odlehčují děj a vytváří velmi zvláštní atmosféru.

„Jakým jazykem mluvil ten Betřan?“
Bensyna otázka překvapila.
„Betřansky. Viděl jsi někdy Betřana, který by uměl jiný jazyk?“
Obyvatelé B3Y neměli ve zvyku učit se cizí řeči.
(str. 14)

Mnoho lidí se sci-fi literatuře vyhýbá právě kvůli velkému množství faktů a vědeckých dat. Ta jsou ale v knize Krycí jméno Hortenzie dobře a srozumitelně vysvětlena, takže dílo uspokojí i méně náročného čtenáře, který netouží po odborné osvětě, ale po troše vesmírného vzrušení. V celém příběhu se bez varování střídá retrospektivní pohled se současností, což může být trochu matoucí, záměr autora je ale vždy objasněn. Dílo tedy rozhodně nadchne trpělivé čtenáře, kteří mají rádi  hluboký podtext a děje na pozadí.

Přestože kniha nespadá do humoristické literatury, nejspíš by si zasloužila, aby do této kategorie zařazena byla. Dílo je totiž přesyceno zábavnými rozhovory mnohdy až na úkor příběhu. Ten je spíše nastíněn mezi řádky, což je možná úmyslné, spíše mám ale pocit, že očekávaná akce se ztratila v rozvláčném popisu jednotlivých rozporů a pošťuchování mezi postavami. Nemůžu si odpustit nevytknout časté opakování některých obratů, které působí poněkud stereotypně. Knize jednoznačně chybí širší spektrum jazykových obratů, což připisuji nezkušenosti autorky. Za pozitivní považuji originální universum, zvláštní rozložení zápletek a věrohodné vyobrazení postav.

Z knihy Krycí jméno Hortenzie jsem měla zejména na začátku velmi smíšené pocity, zejména proto, že občas působí kvůli rozličnému množství vesmírných zkratek a netypických názvů trochu kostrbatě. Samotný technologický pokrok je v knize podán poněkud ořezaně, až mě někdy vedl k zamyšlení, proč se autorka některým tématům tolik věnovala, když v celém příběhu nemají valný význam. Také bych uvítala více samotné akce, která v příběhu prakticky chybí. Celý příběh má sice nápaditou myšlenku, ale titul kvůli své nepropracovanosti působí poměrně rozvláčně a neuceleně.

Knihu bych se nebála doporučit mladším čtenářům a nenáročným fandům vesmírného světa, kteří si v množství neologismů jistě přijdou na své. Zkušení odborníci na detailně propracované science fiction by však mohli být zklamaní.

Vesmír ve vzdálené budoucnosti je nebezpečným místem pro život. Války, revoluce, pašeráci, nadplanetární společnosti a vesmírné mocnosti, které tahají za nitky... Je snadné se dostat do potíží. A pak je tu major Smith, majitel vesmírné lodě zvané UFO. Ten se do potíží hned tak nedostane. Spíš potíže řeší... anebo působí. Záleží na tom, pro koho zrovna pracuje.Jak ale obelstít sledovací zařízení na vodní planetě, kde je všechno pod kontrolou? Proč je důležité mít na vesmírné lodi lékárničku, a jak vypadá obyčejná chameleonizace?A kdo je, ksakru, teta Hortenzie?

Nakladatelství: Klika
Žánr: Česká literatura, sci-fi
Počet stran: 240