Recenze: DCERA HVĚZD (Michaela Burdová)

Probudí se v tobě zlo?

Za recenzní výtisk děkuji autorce Michaele Burdové.

Michaela Burdová na FB

Chci si zakoupit román Dcera hvězd.

Michaela Burdová je na české literární scéně známá díky svým fantasy příběhům, kterých má na svém kontě již čtrnáct. Pod jejíma rukama se zrodilo několik sérií, v nichž vznikly rozličné světy. Jmenovat můžeme Křišťály moci, Volání sirény, Poselství jednorožců a Syn pekel, které vydalo nakladatelství Fragment. V této recenzi vám představíme Dceru hvězd, jež je prvním dílem stejnojmenné řady a jako jediné vyšlo v nakladatelství Klika. Co od tohoto titulu můžeme čekat? To se dočtete v následujících řádcích.

Nala, spíše bych však měla napsat Arinala, to je totiž její pravé jméno, je hlavní hrdinkou příběhu načichlého zlem a prosyceného krví. Viděla kolem sebe umírat spoustu lidí, ona sama ale žije dále, a to přes čtyři století. Poklidná existence v osadě, v níž se děj ve velké míře odehrává, je ale narušována četnými vlivy, ať už se jedná o útoky děsivých stvůr, nebo stínů temnoty. Dokáže se žena postavit tajemství deroucímu se ze záhrobí? Bude muset překonat mnohá úskalí a odolat vražedným instinktům, jež na ni neustále dotírají. Pomůže jí někdo?

Dcera hvězd je titulem plným strhujících a nečekaných zvratů, které čtenáře nenechají chladným a neustále budou aktivizovat jeho fantazii. Knihu můžeme zařadit do žánru dark fantasy. Představovat si tak můžete nejen prostředí, postavy, ale také jednotlivé situace, jež jsou povětšinou vcelku drsné. Proto se dá tvrdit, že to není počtení pro křehké povahy. Každou chvíli v ději teče krev, když ne to, tak alespoň groni ubližují lidem. Ti jsou menšinou, která je užívána coby otrocká síla. Zároveň jsou ale i snadnou kořistí pro mnohé stvůry, jichž jsou plné přilehlé lesy.

Epické dobrodružství se odehrává ve fantastickém světě. Ocitáme se v zemi Waraně, v níž se na počátku knihy stáváme svědky velké Války bohů, která zažehnala vše dobré a probudila zlo. V jejím průběhu zemřela řada nevinných a smrt tomuto místu vládne dál, a to prostřednictvím netvorů, démonů a fantastických zvířat, o nichž bude řeč níže. V bitvě se musela královna Sameta, panovnice Yldaranu, obejít bez pomoci Dcer hvězd - válečnic. Svět je fantastický a ve vyprávění o něm si povšimneme mytických a legendárních prvků. Hlavním cílem titulu je přiblížit čtenáři osud poválečné Warany, což si myslím, že se autorce prostřednictvím románového vyprávění aspoň částečně podařilo. Michaela Burdová čtenáře přivede k myšlenkám, jak by to mohlo ve světě vypadat, kdyby zvítězilo negativní nad pozitivním, a snaží se najít cestu, jak by se opět mohlo vše obrátit v lepší budoucnost.

Svazek je rozdělen do dvou částí, které se dále člení do kapitol označených arabskými číslicemi a ty potom do podkapitol s čísly římskými. Děj se skládá z několika linií, jež se často prolínají. To občas působí velmi hektickým dojmem. Můžete si tak všimnout toho, že pár kapitol se točí kolem Darreta (osamělého muže, žijícího v ústraní na vrcholku začarovaného vrchu v troskách velkolepého hradu Ylen-Bellu), potom několik okolo Naly (její part je hlavní, a proto je nejobsáhlejší, je poslední Dcerou hvězd, v níž je ukryto nejen to dobré, ale i spoustu zlého, jedná občas překvapivě), další pak sledují osud Thargose (gron, jenž nesouhlasí se zrůdnými postupy svého otce Zaba v oblasti vlády nad lidmi a výchovy bojovníků)... Epizody z různých úhlů pohledů se nestřídají pravidelně. Pokud není jméno hrdiny uvedeno ihned nebo není doplněna nějaká další indicie, která by upřesnila, o kom je zrovna vyprávěno, je náročné se ve vypravování orientovat. V příběhu dále vystupuje Ynaka, která je úskočná a přeje si být zrůdou, splní se jí její přání? Keliah je sestrou Thargose a je napůl člověk, napůl gron, což pro ni není zrovna lehké, na druhou stranu jí to ale pomohlo, aby se vymanila z područí krutého působení svého otce. Musí se ale s nástrahami života rvát sama, i  když jí na pomoc přichází často Thargos. Zab, o němž již byla několikrát zmínka, na mě působil sarkastickým dojmem, a to zejména pro svou neutuchající krutost.

Nala poslouchala se zaujetím. Meja jí ještě nikdy dřív svůj příběh nevyprávěla. Nikdy nemluvily o tom, jak se tu která z nich ocitla, a jaký byl předtím jejich život. Najednou si uvědomila, že cítí jakési souznění. Meja také zůstala sama. Obě musí zápasit s tímto světem osamocené. Ale možná... možná to tak nemusí být. Možná se mohou spojit. Potřebovat jedna druhou. (Str. 82)

Pro zaznamenání osudů hrdinů autorka zvolila objektivní er-formu v minulém čase. Doplnila ji o četné oživující dialogy postav. Občas se objevují retrospektivní části, v nichž se můžeme dozvědět něco z historie světa, ve kterém se s hrdiny pohybujeme. Vše je podáno čtivě.

Za vyzdvihnutí stojí také detailní propracování postav. Michaela Burdová je vyobrazila do hloubky, víme, kdo jsou, jak se chovají, proč to tak činí. Fantastická zvířata a postavy jsou popsány okrajově. Zejména je zmíněn jejich vzhled a chování, jsou zástupci temných sil. Figury vznikly ve fantazii autorky a některé v sobě ukrývají prvky hned několika tvorů, s nimiž se můžeme setkat v běžném životě, jiné však mají pohádkový původ. Příkladem pohádkového zvířete může být Reniagor, což je tvor připomínající draka a jedná se o Nalina „přítele“, jenž jí několikrát zachrání život. Negativními charaktery jsou i nogri, což jsou osoby, jež se podobají shrbeným babičkám, jejichž hlavním pokrmem jsou malé děti. Čtenář tedy téměř hned ví, s čím se tváří v tvář setkává. Zpočátku se můžete obávat toho, že se v postavách a zvířatech nevyznáte, ale v textu najdete vždy popisek vzezření či vysvětlivku jejich jednání.

Pro snazší orientaci v postavách je v zadní části knihy umístěn seznam nejdůležitějších bohů Warany a polobohů. Je velmi důležitý pro to, aby čtenář pochopil, na co má kdo vliv a u zrodu čeho stál. Velkým negativem vyprávění je to, že se v textu objevuje velké množství postav, ať už se jedná o zmíněné bohy, lidi, démony, nestvůry a další podobná stvoření. Na čtenáře tento fakt často působí zahlcujícím dojmem a zdržuje ho, když se musí vracet, aby se ujistil, zda postava, o níž momentálně čte, je opravdu ta, již má na mysli. Stejně tak je zjednodušena i geografie světa, protože vepředu můžete najít mapku, v níž se dobře zorientujete. S její pomocí budete moci aspoň prstem cestovat spolu s hrdiny.

Jsou však třeba zmínit i negativa, která tento titul v sobě ukrývá. První se týká textových chyb. Občas se objeví slovo, jež obsahuje více písmen, než by mělo. Někdy jsou litery přeházené a jindy nějaká chybí. Zároveň se občas objeví pravopisná či stylistická chyba. Dále může při čtení vadit slabá paperbacková obálka, protože se kniha špatně drží, prokluzuje, a navíc se láme její hřbet. Po prvním přečtení jsou desky zohýbané a náchylné k natrhnutí. Je nutné podotknout, že takto obsáhlý titul by si zasloužil, když už ne pevnou vazbu, tak aspoň pevnější desky.

Můj subjektivní názor je i přes výše zmíněná negativa spíše pozitivní. Autorka se s mytickou a fantastickou látkou poprala velmi dobře. Do detailu zpracovala postavy i prostředí fiktivního světa. Líbilo se mi, že příběh nebyl monotematický a nestagnoval. Neustále se v něm něco dělo a já se tak ani chvilinku nenudila. Občas mi ale přišlo, že je děj až moc překombinován, a to zejména kvůli častému střídání dějových linií, které na sebe zdánlivě nenavazovaly, i když se pak spojily v okouzlující celek. Postav jako takových v díle moc nebylo, spíše se tu pohybovaly zrůdy a fantastická zvířata, a to ve velké míře, což mě chvilkami rušilo, protože jsem se musela ujišťovat, zda se opravdu jedná o figury, které jsem měla na mysli. I tak jsem si titul s radostí a nadšením přečetla. Jelikož měl otevřený konec a nedostala jsem tak odpovědi na některé otázky, jež jsem si v průběhu čtení pokládala. Arinala dostává v závěru úkol, který čtenáře zajisté navnadí k přečtení dalšího dílu.

Dceru hvězd bych doporučila všem milovníkům fantastické literatury, pro něž není překážkou náročnější četba plná krve a zla.

Nová strhující fantasy od autorky bestsellerů.

Samota je jako červ, který vás zevnitř pomalu užírá. Dcera hvězd Arinala, kdysi mocná válečnice bohů, zůstala sama mezi obyčejnými smrtelníky. Odolá instinktům vražedkyně?

Dcery hvězd se staly po válce bohů štvanou zvěří. Zbídačenému světu vládne krutou rukou zrůdný národ gronů, kvůli kterému všechna království zanikla. Lidé nepředstavují nic jiného než otrockou sílu a potravu pro stvůry.

V lese za osadou hnije tajemství deroucí se ze záhrobí. Arinala se stala součástí plánu čehosi, co mělo zůstat dávno pohřbené. Co když ale sama sebe připravila o jedinou možnost, jak z téhle noční můry uniknout? Může se znovu stát Dcerou hvězd, nebo už je pozdě?

Příběh o ztrátě, odvaze, nenávisti a smrti, ale také o síle přátelství, hledání sama sebe a o strachu z toho, kým by se člověk mohl stát.

Michaela Burdová: Dcera hvězd
Nakladatelství: Klika